Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Olympische Spelen

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 aug 2008 20:28

Ik las gisteren een artikel in de "de pers" waarin werd voorgerekend dat elke medaille de Nederlands belasting betaler 10 miljoen heeft gekost. Het ging over een bedrag van 160 miljoen euro met als resultaat 16 medailles.

Succesvol zijn op de spelen kost nu eenmaal geld. De vraag is of wij het dat waard vinden. Moet dat geld niet voor andere doelen besteed worden? Moet er niet meer geld in gestoken worden? En, als we al vinden dat er geld in sport moet worden gestolen; wordt het geld dan wel efficient besteed?
Live fast; die young. mijn blog

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 27 aug 2008 20:33

160 miljoen is peanuts - 2.50 euro per nederlander per jaar gedurende 4 jaar - als je dat afzet tegen 't plezier dat succes zijn op de OS met zich meebrengt lijkt me dat een no-brainer.

Brood en spelen toch?

dual
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:59

dual 27 aug 2008 21:47

Ik las net dat het UWV bijna 90 miljoen heeft weten te verspillen.. daar hadden we mooi 8 medailles extra voor kunnen krijgen..
nulla tenaci invia est via

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 28 aug 2008 12:08

Dat van Bourgondische Belgen versus Calvinistische Nederlanders lijkt me alvast een cliché. Ik denk wel dat Nederland algemeen een grotere sportcultuur heeft: zodra het mooi weer wordt gaan ze daar massaal fietsen, joggen, surfen en zeilen, waar een Belg bij mooi weer begint te barbecuen (dan toch dat Bourgondische? ;) ) of gras afmaaien (okee, is ook een cliché, ik beken schuld).
Betere infrastructuur en meer middelen weet ik zo niet: algemeen denk ik dat dat in België nogal meevalt. Alleen is het inderdaad de vraag of de middelen (en infrastructuur) optimaal worden aangewend...
Hoe zit het eigenlijk met sport op school in Nederland (want dat valt in België algemeen nogal tegen)?

Een leuke vergelijking (ik geef ze maar voor wat ze waard is - 't zijn niet mijn woorden) kwam van een BOIC-bobo, die stelde dat Nederlanders agressievere ambities hebben waardor ze hun (niet noodzakelijk grotere) talent beter laten renderen - niet alleen in de sport: "België heeft 200 schitterende bieren die geen buitenlander kent; Nederland heeft er 4 slechte en die zijn wel over heel de wereld te koop!"
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 28 aug 2008 13:06

Sport op school is in Nederland ook steeds minder aandacht aan besteed, gelukkig is daar de laatste jaren weer wat schwung ingekomen. Ik dacht dat het nu verplicht was om 2 uur sport te krijgen op de middelbare school.
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

dual
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:59

dual 28 aug 2008 23:20

Mijn dochter heeft op basisschool iedere dag gym....misschien komt het later toch nog goed met haar. Na 1 jaar op de atletiek vereniging had ze nl. wel gezien..
nulla tenaci invia est via

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 29 aug 2008 19:52

Misschien is atletiek niet de geknipte sport voor je dochtertje. Mogelijk heeft zij ook totaal geen sportieve interesse en/of aanleg. Al goed dat zij op school dagelijks een uur lichaamsbeweging heeft, maar als zij dat met tegenzin doet brengt ook dat toekomstgericht bekeken niet veel zoden aan de dijk. Het moet wel een doel zijn en blijven zoveel mogelijk jongeren recreatief aan het sporten te krijgen; de potentiële topsporters onder hen steken dan wel vanzelf de neus aan het venster.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 02 sep 2008 18:36

TarzAndeR schreef:Sport op school is in Nederland ook steeds minder aandacht aan besteed, gelukkig is daar de laatste jaren weer wat schwung ingekomen. Ik dacht dat het nu verplicht was om 2 uur sport te krijgen op de middelbare school.

Daarin heb je volkomen gelijk. Maar als ouders kan je toch ook wel eens iets doen om sport te stimuleren?
Mijn jongens heb ik op judo en voetballen en schaatsen geplaatst, maar dat was niets voor hen. Daarna ben ik vaak met hen gaan fietsen. Van het één komt het ander en beiden zijn nu nog steeds aktief op de racefiets. Scholen doen m.i. idd veel te weinig aan sport en juist dáár zouden de sportleraren eens moet kijken of er in bepaalde sporten talentjes te ontdekken zijn. Wellicht blijven veel talentjes
on- ontdekt! Nu wil ik de vm DDR niet als een heilstaat neerzetten maar dáár deed men veel aan speuren naar talenten op sportgebied. Het resultaat was er ook naar. Helaas ging het daar op de verkeerde manier. Dwang en doping. Je had veel voordelen als sporter en dat lokte deze jonge mensen die veel privileges genoten. Ik las eens dat ze verbaasd waren dat Nederlandse zwemmers moesten trainen vóórdat het bad openging voor het publiek! Of dit nog zo is weet ik niet maar het zou mij niet verbazen! Aankomende wedstrijd schaatsenrijders moesten ook hun mini trainingswedstrijdjes houden op de Uithof vóór dat het openging voor het publiek. Dus tussen 07.00 en 09.00! Ik heb daar wat staan te blauwbekken als mijn oudste zoon daar reed!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 03 sep 2008 00:50

Marconi schreef: Ik las eens dat ze verbaasd waren dat Nederlandse zwemmers moesten trainen vóórdat het bad openging voor het publiek! Of dit nog zo is weet ik niet maar het zou mij niet verbazen!


Ik heb op zwemmen (bij plaatselijke club) gezeten en dit was dé reden dat ik er vanaf ben gegaan. De trainingstijden werden veranderd naar half 7 in de ochtend (elke ochtend), dat ging even goed, maar al snel ging school er onder lijden en toen moest er een knoop doorgehakt worden.

De trainingstijden zijn volgens mij wel weer veranderd, naar de avond.
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

Plaats reactie