Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Oortjes vanaf 2010 verboden.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 28 okt 2008 15:45

Hoe kan er sprake zijn van koersvervalsing als iedereen ze heeft?:p

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 28 okt 2008 16:08

Edwin01 schreef:Hoe kan er sprake zijn van koersvervalsing als iedereen ze heeft?:p


omdat ze dikwijls in het nadeel van de één werken en het voordeel van de ander, toch niet moeilijk te begrijpen dacht ik.

traditionele spurtersetappe's waarbij een groepje op exact 1 kilometer van de streep worden gegrepen, zullen een pak minder voorkomen.
En eerlijk gezegd heb ik men buik wel vol van die slappe voorspelbare koersen. Geef vluchters een kans, weg met de oortjes!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 okt 2008 16:31

Onzin, ze kunnen gewoon nog steeds uitrekenen in de auto hoe hard ze moeten rijden om 't gat op tijd dicht te krijgen. Er worden regelmatig bidonnen gehaald, dus dan kan er ook wel even een ploegleider roepen als er een tandje bij moet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 28 okt 2008 16:41

delirium schreef:
Edwin01 schreef:Hoe kan er sprake zijn van koersvervalsing als iedereen ze heeft?:p

omdat ze dikwijls in het nadeel van de één werken en het voordeel van de ander, toch niet moeilijk te begrijpen dacht ik.


Leg eens uit...? Ik bedoel, als iedereen met dezelfde mogelijkheden koerst, ben je toch weer bij af?

jibb
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 okt 2006 02:04

jibb 28 okt 2008 16:52

delirium schreef: traditionele spurtersetappe's waarbij een groepje op exact 1 kilometer van de streep worden gegrepen, zullen een pak minder voorkomen.
En eerlijk gezegd heb ik men buik wel vol van die slappe voorspelbare koersen. Geef vluchters een kans, weg met de oortjes!


Dit is kul wat je hier schrijft, remember eind jaren '90. Men reed ook zonder oortjes en er waren dikwijls lange ontsnappingen die pas op het laatst werden gepakt. Zo had je in de tour altijd de ploeg van Chipo en TVM die het laatste uur stevig doortrokken op kop.

Hoe vaak werd Jacky Durand op het laatst niet terug gepakt na weer een hele dag in de aanval te hebben gereden. Speciaal voor die jongen hebben ze het rode rugnummer in het leven geroepen :D
Dat is geen geel! Dit is geel!

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 28 okt 2008 17:45

Amclassic-fan schreef:Onzin, ze kunnen gewoon nog steeds uitrekenen in de auto hoe hard ze moeten rijden om 't gat op tijd dicht te krijgen. Er worden regelmatig bidonnen gehaald, dus dan kan er ook wel even een ploegleider roepen als er een tandje bij moet.


Niks onzin, het duurt een pak langer om informatie via een waterdrager naar alle ploegleden te brengen. Hoe dikwijls zie je het nu niet gebeuren dat wanneer het erop lijkt dat vluchters niet gepakt gaan worden, van de ene seconde op de andere van overal renners van dezelfde ploeg opduiken om mee te werken.
Ook in een kleine groep op kop rijden is minder risicovol als je een oortje hebt. Je moet niet voortdurend zitten lonken of er iemand achter je gaat wegspringen. bij de eerste pedaalslag van een demarage roept de ploegleider wel dat je meemoet. Dat is dus wat ik bedoel met koersvervalsing. Het verrassingselement van een demarage is voor een deel weg,je kan je volledig concentreren op je tempo en de weg, de rest hoor je wel als het zover is.

edit; ik heb ooit gelezen dat Armstrong Pantani liet rijden op een helling, omdat telefonisch contact met ik geloof Dr Fuentes ,duidelijk maakte dat Pantani dat tempo niet kon volhouden. Stond in een intervieuw met Bruyneel. Als zoiets binnen de 20 seconden doorgespeeld wordt aan armstrong zit hij gerust. Zonder oortje is dat iets heel anders, dan gaat hij misschien reageren en panikeren? En dan wint de "slimste" coureur(puur hypotetisch).

sjefjanssen
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 29 feb 2008 22:44

sjefjanssen 28 okt 2008 20:20

Ik weet zeker dat we met meer plezier naar de koers zullen kijken als de oortjes verboden worden.Dan kunnen we weer van de eerste tot de laatste minuut de uitzending volgen
en niet zoals nu vaak is ,de laatste 20 km kijken omdat het nu pas begint.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 okt 2008 21:01

Ach dan worden ze niet de laatste km terug gepakt, maar gewoon een paar km eerder. Het is niet echt bijster moeilijk om een kopgroep op ong 't goede moment terug te rijden.

Zonder oortje rijdt gewoon vervelend, als er iets mis is met bijv je fiets kan je gewoon even rustig overleggen. Je kan zeggen dat je lek bent, geen ploegleider die hard voorbij komt gereden, mechanieker weet welk wiel eruit moet. Geen ploegleiders die 't peleton in hoeven te rijden om wat te vertellen. Idiote inhaalacties om zo dicht mogelijk bij de renners te zijn, zijn nu een stuk minder nodig, omdat je gewoon kunt praten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 29 okt 2008 12:33

Dat bedoel ik dus... Dit aspect van de oortjes wordt nogal eens over het hoofd gezien: veiligheid van de renners.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 29 okt 2008 13:18

Als gejeesd wijsbegeerte student heb ik een bovengemiddelde intresse in discussies die gaan over het tegenhouden van (technische) vooruitgang, ten faveure van ethische overwegingen/argumenten.

Zoals gezegd in mijn eerste reactie in dit topic betwijfel ik de mogelijkheid tot het uitbannen van 'directe' aansturing vanuit de ploegleiderswagen. Er zijn simpelweg te veel technische alternatieven om dit uit te bannen.

De redenen om dit te verbeiden lijken me daarnaast ook niet valide. De gedachte heerst dat koersen gecontroleerder zijn geworden door de oortjes, en daardoor minder leuk om te volgen. Ik betwijfel of deze zaken direct met elkaar verband houden.

In vele professionele sporten - neem voetbal, tennis, honkbal, formule 1 - waar veel geld omgaat, zijn de (financieële) belangen zo groot, dat (letterlijk) koste wat het kost risco's worden uitgesloten. Technische hulpmiddelen - zoals oortjes - maken het realiseren van die risco-inperking misschien makkelijker, maar het zijn slechts symptonen.

Als men een levendigere koers wil, waar meer risico's genomen worden, moet men iets verzinnen dat het nemen van risico's extra beloond. En dat blijkt moeilijk. Zok kende het aantal gelijke spelen kende slechts een tijdelijke afname na de invoering van het drie-punten-systeem in de voetbalcompetities.

vivo
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 25 jul 2007 01:21

vivo 29 okt 2008 23:06

Goede argumenten van Amclassic-fan.
Een gedeeltelijke oplossing daarvoor zou zijn dat er alleen eenrichtingscommunicatie wordt toegestaan, alleen van de renners naar de ploegleider wel te verstaan.

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 24 sep 2009 17:04

Nu dus definitief.

'Oortjes' worden verboden in het wielrennen
donderdag 24 september 2009 13:44

Het gebruik van 'oortjes', waarmee wielrenners tijdens een wedstrijd in contact staan met hun ploegleiders, wordt verboden. Dat heeft de internationale wielrenunie UCI donderdag bekendgemaakt.

Tijdens de afgelopen Tour de France wilde de UCI al tijdens twee etappes experimenteren met het koersen zonder 'oortjes'. Nadat de eerste rit zonder oortjes uitmondde in een wandeletappe, zwichtte de wielerbond voor de druk en werd de tweede proef geannuleerd.

Aard wielrennen
Ondanks het verzet wordt die communicatie nu toch verboden. ‘De leden zijn van mening dat de oortjes de aard van het wielrennen aantasten,’ stelde de UCI in een persbericht.


‘Daarbij is ook rekening gehouden met de wens van een meerderheid van de mensen die bij het wielrennen zijn betrokken om deze middelen te verbieden.’

WK wielrennen
Het verbod wordt geleidelijk ingevoerd. Tijdens de WK wielrennen, die momenteel in Mendrisio worden gehouden, mogen de bondscoaches nog gewoon met de wielrenners radiocontact hebben. Bij de junioren en beloften is een dergelijke communicatie al verboden.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

Plaats reactie