Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Oortjes vanaf 2010 verboden.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 25 feb 2011 13:31

De UCI heeft een lange termijn visie, de ploegen een korte. Natuurlijk wil je als ploegleider controle houden over de koers, dat snap ik best. Maar als ik naar mijzelf kijk dan doen de oortjes het wielrennen als kijksport geen goed.

Zijn er 90 km voor de finish zo'n vijf man weg met 8 min voorsprong? De eerste twee uur gebeurt er dus geen bal. En niet alleen het peloton past de snelheid aan, maar ook de kopgroep. Tot 20 km voor de finish, dan gaat het gas open. Voorspelbaar.

Kijk, als de ploegen nu een oplossing hadden voorgesteld wat de veiligheid ten goede zou komen, dan waren ze voor mij geloofwaardig. Nu is het alleen eigenbelang onder het mom van veiligheid.

Ploegen gaan, het wielrennen blijft. En dat laatste is waar de UCI verantwoordelijk voor is.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 feb 2011 13:50

Wat is het eigen belang nu voor de meerheid van de ploegen? Die hebben namelijk geen topsprinter. Die zouden juist meer gebaat zijn bij minder controle.

En als jij denkt dat je rustig kunt rijden en 8 minuten dicht rijden?

Juist in deze tijd van technische vooruitgang moet je niet gaan proberen om de tijd 20 jaar terug te draaien. Wat is het volgende? Maximaal 6 kransjes achter, klikpedalen verbieden?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 25 feb 2011 14:03

De regel is 1 minuut per 10 km. Dus voor 8 min voorsprong heeft een peloton 80 km nodig om het gat dicht te rijden. De sprinterploegleiders zullen er dus voor zorgen dat het gat nooit groter wordt, en dat weten de koplopers ook. Die gaan dus geen moeite doen om het gat toch groter te krijgen.

Zonder oortjes is er een vertraging. Of ze moeten wachten op de man/vrouw op de motor die de achterstand laat zien, of er moet een mannetje naar achteren om informatie te gaan halen bij de ploegleider. Dit verhoogt de kans van de ontsnappers EN het geeft kijkers meer inzicht wat er speelt.

Maar jij bent vast een voorstander van ligfietsen in het peloton. :)

dirkjan
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:57

dirkjan 25 feb 2011 14:04

Daarnaast is het enkel een HULP middel. Oortjes doen niks of je ze nou in hebt of niet de benen moeten het doen. Mocht zo iets bij dragen aan de veiligheid, waarom dan afschaffen.

Het is ook niet dat als ze afgeschaft zijn, dat e.e.a. een stuk aantrekkelijker wordt. Er zijn toch gewoon ploegleiders. Daarmee kan de wedstrijd info heus wel door gespeeld worden. Net als dat kopgroepen nu echt geen 90 km en 8 min voorsprong vollebak gaan koersen(of een peleton vol gaat jagen).

Mocht het probleem zijn dat wedstrijden "saai" zijn, dan is er de mogelijkheid van een samenvatting, enkel het laaste uur kijken of een kleine rode knop meestal in het hoekje v.d. afstandsbediening en lekker zelf gaan toeren.

Het lijkt wel als of men denkt dat er door die oortjes computers worden aangestuurd, uiteindelijk moeten ze het zelf doen en in het geval van een grote ronde 3 weken lang, als e.e.a. niet lukt is daar geen oortje die daar wat aan veranderd.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 25 feb 2011 14:05

Ik ben blij als er zonder oortjes gereden moet worden.
Velgenfluisteraar

Florezido

lavsson
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 31 mei 2010 22:20

lavsson 25 feb 2011 14:16

Zou niet alles opgelost zijn als de TV'tjes uit de ploegleiderswagens gaan?
Radio-info is ongeveer net zo uitgebreid als de motor met het schoolbord.

Gebruikersavatar
bontempi056
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 08 okt 2010 17:16

Gebruikersavatar bontempi056 25 feb 2011 15:09

Ik zeg weg met die oortjes,laat de heren renners zelf maar eens beslissen wat te doen
en zich niet alles laten voorkauwen door de heren ploegleiders.
En dat alles ondEr HET mom van veiligheid wat een goedkope smoes,ze willen gewoon
alles onder controle houden niet meer en niet minder.
WEG MET DE OORTJES.
Wie nimmer dwaalt wordt nooit verstandig!!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 feb 2011 15:18

En Horrillo dan?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dave73nl
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 30 jul 2010 15:56
Locatie: Tilburg

dave73nl 25 feb 2011 15:21

En er dan achter komen dat de informatie op andere mannieren ook net zo snel bij de renners komt. We leven in 2011 maaaar het zou ook spannender worden als de heren en dames hun eigen banden moeten wisselen, ze allemaal op dezelfde fiets zouden rijden en er uberhaubt geen teams zijn maar iedereen voor zichzelf rijd?
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

pinag
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 jul 2009 00:35

pinag 25 feb 2011 15:21

Is Horrillo niet een incident? Bovendien is het 'iffy-history': als er geen oortjes waren geweest, dan zou het zo geweest kunnen zijn dat [etc etc]. Ja, kan ook niet zo zijn. In dezelfde categorie: als er geen oortjes zouden zijn, zouden de renners elkaar beter en scherper in de gaten houden en was het eerder opgemerkt dat-ie over het randje was gegaan.
Ik hou van Triple.

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 25 feb 2011 15:27

Geval Horrillo komt niet elke maand voor he. De kans dat zoiets voorkomt is vrij klein.

Het is een beetje gemengd gevoel bij mij. Met die vluchtheuvels en andere verkeers remmende maatregelen kan ik me er wel iets bij voorstellen dat ploegleiders zeggen: wij willen oortjes voor de veiligheid. Wagens die langs zo'n peloton afgaan in een wedstrijd is geen plezier. Ik heb het vaker zelf meegemaakt. Normaal mogen ze pas bij 1 minuut voorsprong voorbij maar als ze geen oortjes meer hebben gaan ze wel de gekste capriolen uithalen om maar zo dicht mogelijk bij de renners te komen. Desnoods de jury wagen achter het peloton vooruit duwen.

Maar aan de andere kant moeten ze zich er maar eens buiten houden en de renners het zelf maar eens laten uitzoeken. Heeft die man achterop de motor met zijn krijtbordje ook weer een job in de Tour.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 25 feb 2011 16:22

Ik wil heel even weten hoeveel van de mensen die hier reageren daadwerkelijk zelf gekoerst hebben en dan heb ik het niet over trainingskoersjes bij de club.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie