Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Man verwondt wielrenners opzettelijk met graafbak

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 jun 2009 17:57

matthijs987 schreef:Ten eerste zou ik niet weten waar ik zo'n bel zou moeten plaatsen. Op de koersfiets misschien dan nog wel. Maar tijdritfiets...
Ten tweede ziet het er echt niet uit, lijkt me al hele belangrijke reden.
En ten derde, dat gerammel van zo'n belletje elk weekend in de koers, zie je het al voor je?

Tsja, zodra je zonder bel aan het verkeer deelneemt ben je in overtreding.
53x11 schreef:Koersen met bel: Mag niet. Kunnen we wel roomser dan de paus gaan doen (belletje er steeds op en afhalen; nooit door rood fietsen ook al is kruispunt leeg, etc), maar daar gaat de discussie helemaal niet over.*
De discussie gaat sowieso niet over koersen maar over deelnemen aan het verkeer. Toerfietsers nemen gewoon deel aan het verkeer maar de meesten monteren geen bel op hun fiets. Dat is een mooi voorbeeld van het probleem want het gaat feitelijk om haantjesgedrag: de mannen wanen zich echte wielrenners, de openbare weg eisen ze op al ware het een besloten parkoers van een klassieker. Ze zijn niet meer gewoon als groep over de openbare weg van A naar B aan het fietsen, nee, ze wanen zich het peloton in een belangrijke koers. Zij zijn belangrijk, zij komen eraan en iedereen moet aan de kant. Doe je dat niet snel genoeg dat krijg je de wind van voren want verdomme het gemiddelde van hun rondje zakt zomaar 0,001 km/uur door al die slakken op de weg. Het zijn dezelfde "renners" die het verbaal reageren als je als langzamere fietser de vermetele moed hebt je even in hun zog te nestelen. Zo'n slak aan je staart is immers slecht voor hun ego.

Ik weet dat er ook genoeg fietsers zijn die zich wèl netjes gedragen maar zolang die mentaliteit van die groepen niet verandert hebben we als fietsers een slechte naam bij de overige weggebruikers.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

gbjhillman
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 15 jan 2009 14:14

gbjhillman 22 jun 2009 18:19

Jemig wat een verhaal (verhalen) allemaal. (Heb niet alles gelezen.)

Wat mij wel (ook persoonlijk opvalt); ik fiets toch redelijk veel in Frankrijk, Duitsland en Italie, en daar heb ik dat nou nooit, auto's blijven netjes achter je, wachten zelf voor je ook al heb je geen voorrang e.d. kortom ik voel mij als fietser redelijk "veilig" in die landen.

Rij ik weer mijn rondjes in Nederland dan is het gelijk inderdaad schelden, vloeken en afsnijden door andere weggebruikers, veelal auto's.
Vraag me toch af waar dat dan aan ligt, waarschijnlijk is het hier toch te klein en te vol (maar dat is ook mar een mening).

Ik vind het de laatste tijd erg onprettig op de nederlandse wegen.
� De toestand in de bergen *

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jun 2009 18:26

OK, wielrenners hebben een slechte naam; eens. Er zijn toerfietsers die zich als idioten gedragen op de weg; kan ik het ook mee eens zijn.
Rechtvaardigen deze (blijkbaar) feiten dat automobilisten/graafmachinebestuurders hun voertuig als wapen inzetten? Lijkt me niet!
Kunnen deze (blijkbaar) feiten dienen als verzachtende omstandigheden voor genoemde automobilisten/graafmachinebestuurders? Lijkt me toch ook niet!

Allemaal heel nobel hoor, om het probleem eerst maar eens bij onszelf (= de fietsersgemeenschap, whatever that may be) te zoeken. Maar in dit geval is dat volledig onterecht. Helaas rijden er blijkbaar heel wat idioten in hun auto (of graafmachine) rond die hun rijbewijs absoluut niet waard zijn. Dat maak ik helaas maar al te vaak mee op de fiets, maar ook in de auto..

@Hillman: valt mij ook op. Vorige week nog in de vogezen; rustig achter je blijven rijden, en pas als er voldoende zicht is met een ruime bocht eromheen. Maak ik in NL weinig mee
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 jun 2009 18:28

"GBJ" heeft wat dat betreft volkomen gelijk. Ik zit nu alweer heel wat weekjes in Frankrijk en fiets vrijwel dagelijks. Automobilisten geven altijd voorrang, zelfs als ze daarvoor geduldig moeten wachten tot je voorbij bent, en ze geven ook voldoende ruimte als ze je passeren, waarbij ze het geen probleem lijken te vinden om zelfs af te remmen en even langzaam achter je blijven te rijden tot er voldoende ruimte en overzicht is om je veilig in te halen.

"53x11", nee, natuurlijk is dat geen rechtvaardiging! Maar het is wel een deel van de verklaring waarom het zo uit de hand kan lopen. Als je agressie in het verkeer wil terugdringen moeten we niet alleen met het vingertje naar de andere verkeersdeelnemers wijzen maar ook nadenken over de oorzaak van hun reacties en hoe dat kan veranderen. Ik lees in deze discussie verschillende reactie als "logisch dat je dan verhaal gaat halen". Vast wel, maar ik zou dat nooit doen omdat het misschien oplucht maar verder helemaal niets oplost en escalatie in de hand werkt.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 jun 2009 19:21

Mij is ook al opgevallen dat ik in Frankrijk en Belgie veel meer ruimte krijg van automobilisten dan in Nederland. En dat terwijl ik toch behoorlijk "in de weg" rijdt, zijn bijna alle bestuurders zo vriendelijk om even te wachten. Dat gebeurt in Nederland dus nooit.

Wat me ook opvalt is dat als ik alleen rij in Nederland ik veel vriendelijker wordt behandeld dan wanneer ik een groep fiets. Zelfs als de groep zich heel keurig gedraagt, achter elkaar rijd op smalle paden, voor rood stopt en alle andere verkeersregels respecteert. Dan nog heb je last van opdringerige automobilisten.

Het rijden in een groep komt volgens mij gewoon dreigend over. Wij zijn met veel man en de automobilist is alleen. Door dit gevoel van dreiging gaat de automobilist als tegenaanval ook in de aanval (actie=reactie).

Netjes rijden in een groep heeft dus niet het gewenst resultaat. Als je echt geen last wil hebben van vervelende automobilsten moet je solo gaan rijden en je aan alle verkeersregels houden.

on topic:
Die graafbak machinist is gewoon een klein kind die ze zijn speeltje (lees: graafbak) moetn afpakkken
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jun 2009 19:32

Timo 2.0 schreef:(...)
"53x11", nee, natuurlijk is dat geen rechtvaardiging! Maar het is wel een deel van de verklaring waarom het zo uit de hand kan lopen. Als je agressie in het verkeer wil terugdringen moeten we niet alleen met het vingertje naar de andere verkeersdeelnemers wijzen maar ook nadenken over de oorzaak van hun reacties en hoe dat kan veranderen. Ik lees in deze discussie verschillende reactie als "logisch dat je dan verhaal gaat halen". Vast wel, maar ik zou dat nooit doen omdat het misschien oplucht maar verder helemaal niets oplost en escalatie in de hand werkt.


Volgens mij zijn we het ook tot op grote hoogte eens met elkaar hoor. Met dat verschil dat ik van het type ben dat zeer waarschijnlijk wel verhaal gaat halen (I know, niet de meest verstandige karaktertrek)

Van de reacties op nujij.nl wordt je niet heel vrolijk (laten we het er maar op houden dat de reageerders over het algemeen tot het afvoerputje van NL behoren), maar ik vond er nog wel deze:
'slachtoffer' op nujij.nl schreef: Beste mensen,

Ik ben degene die geraakt is woensdavond door de shovel. Ik sta versteld van sommige reacties! Ik denk dan maar, het zal morgen je eigen kind zijn of partner die door een gek gewond raakt of erger!! We reden met een groep van 20 man en bij het zien van de shovel gingen wij zoals altijd achter elkaar aan rijden, echter op moment dat we bij de shovel waren draaide deze de weg op waardoor wij tot stilstand moesten komen en de shovel ook. De eerste renner vroeg, wat er scheelde en waarom hij dat deed! Op dat moment schoof de groep in elkaar en stonden we allemaal stil..........de man gaf geen reactie en draaide direct de graafbak het peloton in, met als gevolg dat iedereen moest vluchten en de bak iemand op de rug schampte......ik zag de bak aankomen en kon wegduiken, echter raakte hij toch mijn borst. Een andere renner kende de man van vroeger oop school en riep hem "wat doe je nou" en meteen draaide de man de grijper richting hem om hem te proberen te raken, dit lukte gelukkig niet. Direct reed de man door en ging aan het werk in het land......de politien is direct door omstanders ingelicht en de man is met rust gelaten door ons............Ik zal u zeggen dat ik best kan begrijpen dat sommige mensen zich storen aan groepen wielrenners, die breed uit rijden. Als renner weet ik dat als jezelf fietst dat niet altrijd door heb...........neemt niet weg dat het best vervelend kan zijn!!!

Op het moment dat de politie arriveerde, wilde de man van geen meekomen weten en heeft zich verzet bij aanhouding........gezien de ersnt van het voorval, of beter gezegd het geluk dat "wij"als renners hebben gehad, is dat deze gek niet is gelukt wat hij voor ogen had en voor hem dat er nu niemand echt ernstig gewond is geraakt. Ik kan u mede delen dat de meneer tot op heden nog vast zit, u en ik weten de historie niet van de man...............misschien is dit niet de eerste keer dat meneer met justitie in aanraking is geweest..........stel u eens voor dat uw kind morgen slachtoffer is van een "gek"die een rotdag had, dan spreek ik enkele van u nog wel.

Wij groeten altijd als we beiden ons aanpassen en ik fiets al 16 jaar en gaat altijd goed in harmonie, dit was ook midden in de polder. Ik denk dat meneer niet eens wat tegen ons had, maar dat er meer ten grondslag ligt aan dit voorval. Er moet mijn inziens wat structureels fout zitten, als iemand binnen 3 seconden nadat de eerste renner vroeg wat er aan de hand was (wie weet kon de man, niet door drassige grond rijden......maken we weleens mee, kan gebeuren) maar direct met volle snelheid ons proberen te verwonden.......

Ik hoop dat een ieder nu een beter beeld heeft van wat er zich heeeft afgespeeld, en nogmaal de man is niet geslagen of bedreigd anders waren er ook wel renners opgepakt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie