Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Man verwondt wielrenners opzettelijk met graafbak

leopeters
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:12

leopeters 20 jun 2009 12:21

volgens mij hebben we allemaal wel een zelfde ervaring

verlaag je niet tot dit zelfde gedrag

fiets gewoon door dan komt er ook geen reactie
ik heb een shirt met de tekst "mens erger je niet "
ook gekregen met een gedachte ( ik heb er veel van geleerd )

Modderman Leo
Follow the Leader

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 20 jun 2009 12:56

De reacties op zo'n bericht bij Nujij.nl zijn natuurlijk niet representatief, de groep die reageert zit de hele dag achter een plakkerig toetsenbord een beetje af te geven op de maatschappij waarna ze 's avonds weer ja en amen moeten zeggen tegen moeder de vrouw.

Zijn te belabberd om ook maar een been op te tillen en inmiddels dichtgegroeid van het achter de computer zitten terwijl ze afgeven op alles wat niet in hun (smalle) straatje past.

Kan me er niet druk om maken.

Het is wel zo dat een groot deel van de " wielrenners" zich asociaal gedraagt op de weg. Zeker als we in een groep gaan rijden. Zelf maak ik dat ook regelmatig mee als ik met mijn zoontje een stuk ga fietsen op de " normale" fiets. Schreeuwen, rakelings langs fietsen, door rood rijden en je afval langs de kant gooien (want dat doen de profs ook), alles moet wijken want wij zijn het " peloton" .

Daar kan ik me wel druk om maken omdat die groepen het beeld bepalen van een hele grote groep waar ik zelf ook deel van uitmaak. Wat dat betreft zou ik dus ook wel graag willen dat we daar wat rekening mee gaan houden.

Overigens rechtvaardigt dit gedrag van deze groepen natuurlijk GEEN enkele agressieve reactie van de mensen die daar " last" van hebben !!
"Try not. Do or do not......there is no try"

dehulk
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 feb 2006 08:26

dehulk 20 jun 2009 17:37

pipootje schreef:
de hulk schreef:Ik heb het ook al meegemaakt dat er door de bewoners van een straat express punaises op de weg waren gegooid ,gevolg was 6 lekke banden in de groep ,mensen stonden te lachen achter het raam, dan moet je je eigen wel kunnen beheersen ,maar ik kan me eigen ook voorstellen als je in bepaalde wijken woont waar gemiddeld 100 wielrenners per dag langskomen dat je niet rustig kunt uitslapen in het weekend als er weer een ploeg voorbij komt .


Ben je niet in de war met motorfietsen ?
Ik heb er nog eens op gelet maar mijn fiets maakt nauwelijks herrie ;-)


nee ben niet in de war haha ,maar je weet toch wel als er een groep van 30 man voorbij komt dat een hoop geschreeuw en herrie geeft .

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 21 jun 2009 22:22

Het is wel zo dat een groot deel van de " wielrenners" zich asociaal gedraagt op de weg. Zeker als we in een groep gaan rijden. Zelf maak ik dat ook regelmatig mee als ik met mijn zoontje een stuk ga fietsen op de " normale" fiets. Schreeuwen, rakelings langs fietsen, door rood rijden en je afval langs de kant gooien (want dat doen de profs ook), alles moet wijken want wij zijn het " peloton" .

Daar kan ik me wel druk om maken omdat die groepen het beeld bepalen van een hele grote groep waar ik zelf ook deel van uitmaak. Wat dat betreft zou ik dus ook wel graag willen dat we daar wat rekening mee gaan houden.

Overigens rechtvaardigt dit gedrag van deze groepen natuurlijk GEEN enkele agressieve reactie van de mensen die daar " last" van hebben !![/quote]

Naast het feit dat je in elke groep weggebruikers asocialen hebt valt het mij ook op dat groepen wielrenners zich op een zomerzondagochtend op een dijk vol met huis, tuin en keuken fietsers, wandelaars, kids, auto's en wat al niet meer,
gedragen alsof de weg afgezet is en ze aan een wedstrijd deelnemen.
Een enkele verkeerde beweging van wie dan ook en er is een ongeluk gebeurd.

Of rijders van een plaatselijke toerclub die werkelijk alles riskeren om maar bij de groep te kunnen blijven....

Heb het vaak gezien, en juist deze mensen brengen zichzelf en anderen in gevaar.

Dat deze mensen irritaties oproepen begrijp ik dan ook heel goed.
Dat dat dan graafmachine acties met zich meebrengt is minder geslaagd!!!

Denk dat in het algemeen weggebruikers vaak alleen maar met zichzelf bezig lijken te zijn ipv wat te anticiperen op anderen.

matthijs987
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 aug 2007 02:32

matthijs987 21 jun 2009 22:57

janom schreef:Het is wel zo dat een groot deel van de " wielrenners" zich asociaal gedraagt op de weg. Zeker als we in een groep gaan rijden. Zelf maak ik dat ook regelmatig mee als ik met mijn zoontje een stuk ga fietsen op de " normale" fiets. Schreeuwen, rakelings langs fietsen, door rood rijden en je afval langs de kant gooien (want dat doen de profs ook), alles moet wijken want wij zijn het " peloton" .


Schreeuwen en afval langs de kant gooien is natuurlijk sowieso fout.
Maar zie niet in dat door rood rijden associaal is. Waarom zouden we gaan wachten op de fiets als er toch niks aankomt. Of als rechtdoor al groenheeft, dan kunnen wij als fietser net zo goed meerijden dus.
En dan rakelings er langs fietsen ligt eraan hoe je het bekijkt, ik roep altijd vriendelijk of ik er langs mag, en heb totaal geen haast ofzo, snap best dat niet iedereen even snel is. En ik bedank ook altijd netjes met een 'dankuwel' als ik passeer.
Maar erger me dood aan die fietsers die dan ijskoud zeggen, moet je maar bellen. Tja die heb ik niet.... die zit niet op een racefiets.
Als ik paar keer vriendelijk vraag, en ze gaan nog niet opzij omdat ik zo nodig een bel moet hebben. Tja sowhat, ik kom er wel langs hoor.....
En dan vervolgens roepen dat je er associaal en rakelings langs gaat. Tja wie begon er nou, als je netjes vraagt of je even mag passeren.

Maar gelukkig gaat meestal gewoon goed. En gun je de medeweggebruiker gewoon even de tijd om ruimte te maken. Dat je hartslag eventjes iets zakt maakt ook niks uit.:)

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 22 jun 2009 11:07

op zondag een lekker stukje fietsen is inderdaad levensgevaarlijk als je als grijsaard niets vermoedend een ommetje probeert te maken. losgeslagen pelotonnen wielrenners vliegen je om de oren. Ik kan het best begrijpen dat mensen dat irritant vinden.
Het is alleen geen reden om maar meteen geweld te gaan gebruiken tegen elke wielrenner/peloton.

Laatst nog een automobilist die zijn auto als wapen tegen me gebruikte.???
Die kerel kwam rakelings langs me gereden. ik voelde de auto. Was het de bedoeling om mij te raken?
Zijn mensen helemaal gek geworden.
1 verkeerde beweging en het had heel slecht af kunnen lopen.
Ik begrijp het niet. Ik ken die man niet en ik had niks gedaan wat aanleiding zou moeten geven tot zo een gedrag. Ja misschien toch wel, ik fietste een klein stukje over de rijbaan ipv het fietspad omdat het fietspad er slecht bijlag. Waar in deze situatie dit volkomen mogelijk was, een rustige weg en nog steeds genoeg ruimte om langs te rijden.

En dit is niet de enige keer dat zoiets gebeurd is. Wat bezield mensen als ze zoiets doen? je wilt toch niet echt iemand de vernieling in rijden?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 jun 2009 11:30

matthijs987 schreef:Maar zie niet in dat door rood rijden associaal is. Waarom zouden we gaan wachten op de fiets als er toch niks aankomt.
Waarom? Omdat je dan de verkeersregels overtreedt. Klinkt heel lullig, maar die zijn er niet om enkel toe te passen wanneer jij vindt dat het moet.
matthijs987 schreef: Tja die heb ik niet.... die zit niet op een racefiets.
Waarmee je dus het Nederlandse voertuigreglement overtreedt. Daarin staat namelijk dat iedere fiets een "goed werkende bel" moet hebben. Ik begrijp je frustratie over mensen die niet aan de kant gaan hoor maar wettelijk ben jij degene die fout zit. De meeste racefietsen hebben er geen omdat een bel niet "cool" staat en omdat de profs er ook geen hebben. Maar profs koersen op een afgezet parkoers en nemen niet deel aan het verkeer.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

matthijs987
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 aug 2007 02:32

matthijs987 22 jun 2009 12:21

Ten eerste zou ik niet weten waar ik zo'n bel zou moeten plaatsen. Op de koersfiets misschien dan nog wel. Maar tijdritfiets...
Ten tweede ziet het er echt niet uit, lijkt me al hele belangrijke reden.
En ten derde, dat gerammel van zo'n belletje elk weekend in de koers, zie je het al voor je?

En trouwens, ik erger me wel eens aan automobilisten onderweg (snelheid verkeerd inschatten, plotseling rechts afslaan, plotseling stilstaan etc.) begin ik ook niet gelijk te slaan of met bidons te gooien. En hun zullen zich ook vast wel eens aan mij ergeren. Zoals hierboven beschreven bij slecht fietspad op de rijbaan rijden, achter de auto trainen etc. Kunnen ze zich ook rustig gedragen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jun 2009 12:56

matthijs987 schreef:Ten eerste zou ik niet weten waar ik zo'n bel zou moeten plaatsen. Op de koersfiets misschien dan nog wel. Maar tijdritfiets...
Ten tweede ziet het er echt niet uit, lijkt me al hele belangrijke reden.
En ten derde, dat gerammel van zo'n belletje elk weekend in de koers, zie je het al voor je?


Koersen met bel: Mag niet. Kunnen we wel roomser dan de paus gaan doen (belletje er steeds op en afhalen; nooit door rood fietsen ook al is kruispunt leeg, etc), maar daar gaat de discussie helemaal niet over.*

Het gaat erom dat er automobilisten zijn die -zie ook post van luna - hun auto willens en wetens als 'wapen' gebruiken alleen maar omdat zij zich ergeren aan een blijkbaar in de weg fietsende wielrenner. In SOMMIGE gevallen kan ik me de ergernis nog wel voorstellen, maar hoe ergerlijk ook, dit legitimeert toch NOOIT het in (levens)gevaar brengen van fietsers met je auto lijkt me. Nogmaals: de verhouding is zoek; deukje of krasje op auto vs. ernstig letsel bij fietser. Gaat toch nergens over zeker?



*Heb ooit wel met een bel rondgefietst. Roept ook ergernis op bij mede-fietspad-gebruikers. Tegenwoordig verminder ik vaart, roep vriendelijk pardon en als men iets inschikt, dan bedank ik. Werkt veel beter, ook kwa wegblijven van ergernissen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

tinuz0
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 26 jan 2008 13:33
Locatie: Groningen

tinuz0 22 jun 2009 14:32

Een vriend vatte het een paar weken geleden goed samen; Zodra mannen hun strakke pakjes hebben aangetrokken en op een racefiets zijn gaan zitten stijgt hun testosteron aanzienlijk... Gevolgen; luidruchtig gedrag, tunnelvisie, denken dat de hele weg van hun is, haantjes gedrag, en ga zo maar door... En neem van mij aan, in het weekend komende honderden langs zijn huis... :)

Helaas leven we momenteel in een maatschappij welke steeds individualistischer wordt (aangevoerd door een geblondeerde idioot, die dit gedrag heel slinks weet te prikkelen). Dit alles is ook te merken hoe wij wielrenners tegenover andere weggebruikers en zelfs tegen elkaar aankijken. Het in acht nemen van de algemene verkeersregels lijkt meer uitzondering te zijn, dan regelmaat. Met als grote voorbeelden het met meer dan twee personen naast elkaar rijden, rechts van de weg houden toch niet meer gewoon is en zodoende de hele weg nodig te hebben om als (grote) groep zich voort te bewegen... Als tegenligger zijnde zou ik hier heel erg pissig van worden, omdat ik er alles aan wil doen om enige vorm van een ongeval te voorkomen; voor mijn eigen gezondheid en dat van de ander, om de materiele schade en latere afhandelingen maar even helemaal achterwege te laten...

Afgelopen week tot tweemaal een situatie meegemaakt welke ik jullie niet wil onthouden en volgens mij alles zeer goed omschrijft...

Afgelopen dinsdagavond, trainingstochtje met mijn vriendin. We komen in een dorp waar een maximale snelheid is van 30 km/u. Om dit te kunnen bewerken heeft de gemeente versmallingen om-en-om op de weg aangebracht waardoor auto's op elkaar moeten wachten. Wij rijden twee-aan-twee naast elkaar (vriend en vriendin, dus dicht naast elkaar ;)) met een snelheid van 32 km/u volgens mijn GPS. Achter ons getoeter, een oude automobilist wil er klaarblijkelijk langs, 200 meter verderop is het einde van de 30 km zone, dus de brave man wacht maar even... Alles prima en wel, de man gaat er samen met een tweede auto voorbij, maar de derde auto (een oude Mercedes) vindt het nodig om ons af te snijden. We kunnen gelukkig nog net op de stoep springen, waarna er door al geopend raam allerlei verwensingen naar ons hoofd worden geslingerd; dat wij asociale wielrenners altijd midden op de weg moesten fietsen, de auto niet voor niets toeterde en ga zo maar door... De persoon was iets gezet, met een kaal hoofd en enkele tatoeages oftewel niet de persoon om een discussie mee te voeren; hem lekker laten uitrazen, excuses aangeboden en weer verder gefietst...
Wat moet je nou met zo iets, eigenlijk zou je de politie erbij moeten halen... De automobilist was aan alle kanten fout; sneller dan 30 km/u en gevaarlijk weggedrag (snijden). Als je het uit zou willen leggen zal het naar aller waarschijnlijkheid niets helpen, hij heeft toch al een vooroordeel over de asociale wielrenners. Als je erop in gaat en hem aanspreekt op zijn gedrag wordt zijn irritaties waarschijnlijk alleen maar groter met misschien fysiek geweld als gevolg (in je eentje kan je wel wegkomen, maar mijn vriendin was er ook nog bij...). De keuze om hem uit te laten razen, excuses aanbieden en doorfietsen is het meest wijselijk geweest!

Afgelopen Jan Janssen Classic ook met z'n tweetjes gefietst... Heerlijk relax! We hebben de hele toertocht veelal naast elkaar gefietst, waar dat kon. Na een kilometer of 60 komen op een doorgaande provinciale weg een groep medefietser al roepend "ACHTER" ons voorbij fietsen; achter elkaar, blik op oneindig, redelijk doortrappen. Allemaal prima, het is net hoe je een bepaalde toertocht wilt beleven, een ieder zijn of haar ding. Van de tweede wielrenner kregen we te horen dat wij achter elkaar diende te gaan fietsen als zij "ACHTER" roepen, waarna we door de laatste, welke behoorlijk aan het elastiek hing, doodleuk werden afgesneden...
Wat moet je nou met dergelijk gedrag, de weg is breed genoeg; alle ruimte, mits er geen ander verkeer aankomt... Het zal wel komen door het eerder genoemde testosteron gehalte wat in de man zijn bloed zat, maar het liefst zou je hem heel vriendelijk op zijn gedrag willen aanspreken. Het is toch niet meer dan logisch dat een snellere wielrenner zich aanpast aan de langzamere wielrenner!?

Alleen maar een schets hoe wij vinden dat we momenteel met elkaar moeten gaan; dat noem ik nu asociaal gedrag! Natuurlijk ben ik zelf ook niet vromer dan de Paus, rij ook wel eens door rood licht, heb ook wel eens een discussie met andere weggebruikers, maar blijf veelal wel netjes en redelijk... We genieten allemaal van de buitenlucht en/of van onze mooie sport en dit wil ik heel graag nog lang blijven doen!

Het is wel zo dat de overige weggebruikers veelal een (hele grote) hekel hebben aan wielrenners en het is ook niet voor niets dat tochten als Boogie's Extreme, L-B-L en vast veel meer zo moeilijk een vergunning kunnen krijgen... Wij hebben een bepaalde naam opgebouwd en deze zullen we heel moeilijk van ons af weten te schudden. Dat hebben wij allemaal te danken aan het asociale (weg)gedrag van onze mede wielrenners...!

Wees daarom zelf niet zo asociaal...
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

matthijs987
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 aug 2007 02:32

matthijs987 22 jun 2009 15:59

T i n u z schreef: Wat moet je nou met dergelijk gedrag



klik ;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jun 2009 16:39

matthijs987 schreef:
T i n u z schreef: Wat moet je nou met dergelijk gedrag



klik ;)


Ik wou dat ik zo goed kon mikken ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie