Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Dodelijk ongeval

vivo
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 25 jul 2007 01:21

vivo 26 jun 2009 19:48

@53x11
De advocate deed niet mee met de toertocht. Ze werd op een fietspad in Bloemendaal aangereden door de achterste renner van een tegemoetkomend drie rijen dik peleton. Gevolg 2 weken uit de roulatie, nog steeds last van haar kin en de fiets total loss. Ze vindt dat de organisator en de gemeente maatregelen (hadden) moeten nemen.
Maakt ze nu wel kans bij de rechter volgen jou?

@de zwarten
Het belang van het probleem is volgend de fietsersbond groot: "We krijgen veel klachten over het asociale gedrag van wielrenners. Ze gedragen zich intimiderend en rijden vaak harder dan brommers"

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 26 jun 2009 19:55

vivo schreef:@53x11
De advocate deed niet mee met de toertocht. Ze werd op een fietspad in Bloemendaal aangereden door de achterste renner van een tegemoetkomend drie rijen dik peleton. Gevolg 2 weken uit de roulatie, nog steeds last van haar kin en de fiets total loss. Ze vindt dat de organisator en de gemeente maatregelen (hadden) moeten nemen.
Maakt ze nu wel kans bij de rechter volgen jou?


Is niet te beoordelen op deze manier, misschien zat ze wel drukgebarend achterstevoren op de fiets te praten met losse handen...

Misschien reed dat peloton wel netjes op hun "eigen" weghelft en kwam zij op de andere helft terecht...

Ik bedoel maar...

Maar ik begrijp het wel, je helpt de hele week door mensen om claims te innen, uit de bak te houden etc etc, nu krijg je zelf de kans.....
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jun 2009 20:27

vivo schreef:@53x11
De advocate deed niet mee met de toertocht. Ze werd op een fietspad in Bloemendaal aangereden door de achterste renner van een tegemoetkomend drie rijen dik peleton. Gevolg 2 weken uit de roulatie, nog steeds last van haar kin en de fiets total loss. Ze vindt dat de organisator en de gemeente maatregelen (hadden) moeten nemen.
Maakt ze nu wel kans bij de rechter volgen jou?

@de zwarten
Het belang van het probleem is volgend de fietsersbond groot: "We krijgen veel klachten over het asociale gedrag van wielrenners. Ze gedragen zich intimiderend en rijden vaak harder dan brommers"


Het enige wat die organisator heeft gedaan is bordjes neer zetten zodat iedereen een route kan volgen. Iedere deelnemer weet maar al te goed dat hij of zij gewoon op de openbare weg rijdt. Als ze iemand aan wilt klagen moet ze lekker die kerel waarmee ze gebotst is aanklagen.
Als de rechter haar gelijk heeft, dan heeft ze meteen voor elkaar gekregen dat er niemand meer een toertocht wil organiseren. Net als die eikel die de organisatie van een toertocht aanklaagde nadat hij gevallen was op een bevroren plas water... En nu zijn er dus nagenoeg geen toertochten meer als 't gevroren heeft...

En de fietsersbond is er niet voor wielrenners, maar voor bezorgde huismoeders. Kids die uit school komen en dan last hadden van zo'n vervelende wielrenner, ze vergeten er alleen bij te zeggen dat ze 4-5 rijen breed reden.

Dit heeft allemaal helemaal niets met wielrenners te maken, maar gewoon met het Nederlandse verkeer. Elkaar een cm wegdek gunnen is vaak al te veel. Iemand die geen voorrang heeft even voorlaten is in andere landen heel gebruiken, maar in Nederland schuift iedereen lekker verder, bumper aan bumper. Als iemand iets doet waar we een mening over hebben laten we dat duidelijk blijken. Als iemand te hard rijdt blijven sommige onnodig links rijden omdat ze graag voor eigen rechtertje spelen. En sommige hardere rijders denken dat 't zin heeft om bij iedereen op de bumper te gaan rijden.
Het is gewoon een mentaliteitskwestie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

phicoh
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jul 2008 02:24

phicoh 26 jun 2009 20:28

de zwarten schreef: Het eerste wat je ziet terugkeren in die discussies is het onmiskenbare vooroordeel om ongenuanceerd de schuld in de schoenen van de roekeloze, asociale wielrenners te schuiven. Is het zo simpel? Blijkbaar wel voor de NFTU, want die denkt aan een mentaliteitsprobleem. Ook politie zou vaker moeten optreden. Elsevier noemt de wielrenners 'asociaal'. Dit zou dus impliceren dat fietsgenootjes mee verantwoordelijk geweest zijn in dit dodelijk ongeval. Ik vind dit heel kort door de bocht.


Het probleem is natuurlijk dat in Nederland de wegen niet aangelegd zijn voor grote groepen fietsers die meer dan 30 km/h rijden.

Asociaal is natuurlijk een te sterk woord, maar op een racefiets ga je gewoon te snel te hard. Daar komt nog bij dat een lange duurtraining waarschijnlijk wel op de weg kan (als je tenminste je snelheid aanpast aan de omstandigheden) maar bij zwaardere trainingen ben je gewoon niet optimaal bezig met het verkeer, met een als gevolg een grotere kans op ongelukken. Je zou altijd veiligheid de hoogste prioriteit moeten geven. Maar dat gaat niet samen met lekker trainen of lekker doorrijden.

Ik vraag me af hoeveel het zou helpen als groepen fietsers niet meer met z'n tweeen naast elkaar zouden rijden (behalve dan op een weg waar het zo leeg is dat je het komende half uur niets of niemand tegenkomt). Brommers en motorrijders mogen tenslotte ook niet naast elkaar rijden.

Veel kleinere groepen (van max. 4 personen per groep) zou denk ik ook helpen. Bij grote groepen zijn de achtersten het overzicht kwijt, hebben in veel gevallen waarschijnlijk hoe dan ook moeite het tempo te volgen, en missen dan de reactiesnelheid om goed op een oververwachte situatie te reageren.

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 26 jun 2009 20:36

+1 voor het verhaal van Amclassic. De mentaliteit moet voor een deel gewoon veranderen. Hoe vaak krijg je geen verwensingen naar je hoofd omdat je even "pas op" roept i.p.v. belt...en dat terwijl de fietsers die je voorbij wilt met 4 man naast elkaar het hele fietspad innemen...

Ik denk dat regels in dit geval niet helpen. Hoe tragisch ieder ongeluk en zeker de dodelijke ongelukken ook zijn, ze zijn simpelweg niet allemaal te voorkomen. We moeten ook niet vergeten dat het 99% van de keren gewoon goed gaat.
Cervélo & Cannondale

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5743
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 26 jun 2009 22:51

phicoh schreef:Ik vraag me af hoeveel het zou helpen als groepen fietsers niet meer met z'n tweeen naast elkaar zouden rijden (behalve dan op een weg waar het zo leeg is dat je het komende half uur niets of niemand tegenkomt).


Is het niet zo dat fietsers alleen naast elkaar mogen fietsen als ze het andere verkeer niet hinderen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jun 2009 22:58

Jaw dat is al zo.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 26 jun 2009 23:06

Het is wel degelijk een mentaliteitsprobleem, alleen komt dat probleem nu naar voren via een dieptriest ongeval en dat roept altijd meteen enorm rigoureuze maatregelen op. Het instellen van 'regels' geeft alleen maar aan dat er altijd een conflict zal zijn tussen wielrenners en het overige verkeer. Het is zo'n cliché om te zeggen, maar het is belangrijk dat iedereen realiseert dat je met z'n allen gebruik maakt van de openbare ruimte en iedereen daarin zijn eigen belangen heeft. We moeten elkaar gewoon meer gunnen en dat heeft niet persé iets directs met wielrennen te maken...

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 27 jun 2009 00:43

Mentaliteit speelt altijd een rol in het "verkeer" tussen mensen (vergelijk opduwgedrag op de snelweg door automobilisten, ik merkte b.v. deze week dat er in België wat dat betreft toch iets minder relaxed wordt gereden dan in Nederland). Dat gezegd hebbende kun je meteen de conclusie trekken dat dit een nagenoeg niet te veranderen aspect betreft. Of wou je soms weer zo'n irritant reclamespotje van de overheid op de TV vertonen ? Helpt dus niet.

Regeltjes er bij stapelen is ook hopeloos ineffectief, wat dacht je van de handhaving ? Gaan we fietsers flitsen ?

Het enige wat helpt is de wegenstructuur zo veilig mogelijk maken, dus gescheiden rijbanen bij hoge verkeersintensiteit om een voorbeeld te noemen. Of ongelijke verkeerssoorten zoveel mogelijk scheiden, dat is een ABC'tje. Dat moet ook gewoon met fietspaden gebeuren. De fiets hangt er nu zo'n beetje bij.

De fietspaden door de duinen zijn doorgaande routes die heel intensief bereden worden. Moet je hetzelfde behandelen als snelwegen. De overheid heeft tientallen jaren lang de infrastructuur laten verslonzen. Het is te gek voor woorden dat er in de randstad geen openbaar vervoersysteem is zoals rond Londen en Parijs al meer dan 100 jaar bestaat. Hetzelfde geldt voor wegen en dus ook voor fietswegen. Het wordt gewoon niet professioneel aangepakt. Het asfalteren van het fietspad Zandvoort richting Noordwijk is gestopt ergens halverwege omdat daar toevallig een provinciegrens ligt. De commissie Kok heeft al eens geroepen dat de provincies weg moeten en dat er een autoriteit voor de hele randstad moet komen. Daar liggen de grootste problemen, ook voor fietsers, omdat het veel te vol is. Daar vallen nu dus doden. Ik wil het niet over de schuldvraag hebben maar voorkomen is beter dan genezen. De overheid kan dat dus beter doen. Door als overheid niet te presteren wordt als ik even wat bochten mag afsnijden uiteindelijk de democratie op het spel gezet.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jun 2009 01:24

Hoe kun je zeuren over de fietspaden in Nederland terwijl je in dezelfde alinea een vergelijking met het buitenland trekt? Ik hoef nog geen 10 km te fietsen om in Duitsland te zijn en ook direct over de grens zijn de fietspaden van een heel ander niveau dan hier in Nederland. Regelmatig moet je 't fietspad zoeken, soms is t er gewoon niet meer, vreemde slingers. Nee over die fietspaden hebben we weinig te klagen. Het kan natuurlijk altijd beter, maar met een beetje gezond verstand komen we er ook wel.

Zowel op de Posbank en Utrechtse Heuvelrug heb je allemaal mooie fietspaden door de bossen en over de heide. Als het mooi weer is dan weet je dat het er stervens druk is met families die lekker een stukje aan 't fietsen zijn. Als je daar dan komt als wielrenner snap ik niet waar je mee bezig bent. Er is voor jezelf geen drol aan, je moet steeds weer remmen, bellen/waarschuwen dat je eraan komt. En daarnaast irriteer je de andere fietsers mateloos. Kan je beter een ander rondje gaan rijden. Wat ik alleen volkomen onbegrijpelijk vind is dat o.a. DTC toertochten wel over die fietspaden uitzet, zolang 't slecht weer is gaat dat allemaal wel goed. Maar als 't mooi weer is kan dat gewoon niet en is het vragen om ongelukken. De irritatie aan beide zijden is gegarandeerd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 27 jun 2009 01:36

O.K., het is elders slechter dus we mogen het hier niet verbeteren.

Je constateert vervolgens dat de wegen vollopen met mooi weer, ik zou zeggen maak dan een beetje meer wegcapaciteit zodat iedereen er wel op past. Doe dat dan vooral daar waar er knelpunten zijn, ik zou zeggen in de randstad.

Als de auto's sneller gaan maken we de wegen veiliger, b.v. met vangrails etc. Als er meer auto's komen maken we de wegen (helaas met teveel vertraging) breder zodat er meer auto's op passen. Waarom geldt deze eenvoudige logica niet voor fietsers. Recreatie is een must. Wij betalen ook belasting.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 04 apr 2011 15:31

En weer een triest bericht over een mede-fietser die is overleden ten gevolge van een ongelukkige val door wellicht een slecht onderhouden fietspad.

Het blijft altijd oppassen voor van die dikke boomstronken. Zeker als je net je bidon aan je mond hebt gezet.

http://www.district8.net/wielrenner-kom ... eiden.html

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9446 ... html?p=4,1

Plaats reactie