Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Criterium

geert-jan
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2008 20:26

geert-jan 03 aug 2009 23:50

Aanstaande woensdag ga ik mijn eerste wedstrijd rijden. Het is de ommer wielerronde. Eerst fiets je een half uur rondjes op een parcour van 1,4 kilometer en vervolgens nog 3 rondjes.

Zou iemand mij een paar tips kunnen geven op het gebied van tacktiek in zo'n wedstrijd? En nog wat algemene punten. Zoals: moet ik van te voren nog in rijden? Het is toch maar 40 minuten rijden.

ultimatecf
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 23 feb 2007 10:20

ultimatecf 04 aug 2009 00:47

Juist heel goed inrijden, Bij een wedstrijd van meer 40 minuten wordt er vanaf het begin volop gekoerst. Als je dan niet warm gereden hebt, lig je er waarschijnlijk zo af.

Veel succes

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 04 aug 2009 01:02

Rij op de fiets naar de wedstrijd en zorg dat je voor de start het zweet al op de rug voelt! Zorg dan dat je niet koud wordt, neem 1 bidon mee op de fiets en vergeet niet te drinken in de wedstrijd. Je valt zo helemaal droog als je niet gewend bent aan het tempo of aan wedstrijdrijden.

Rij vooral niet op kop, toch zeker niet in het begin. Als je op kop komt, ga niet vol zitten rijden, tenzij het bvb. een stuk is waar iedereen het lastig heeft (bochtig, stukje klinkers of bergop), maar dus zeker niet denken dat je je concurrenten pijn gaat doen door hard op kop tegen de wind te sleuren!
Volg altijd het wiel voor jou, niet denken dat het tactisch of verstandig of populair is om een gat te laten vallen. Blijf mooi in het wiel rijden van de jongen voor jou. Schuift die hard op naar voor, dan zou ik hem niet onmiddellijk volgen, tenzij het in de laatste drie ronden is. Zorg dat je in de laatste ronde bij de eerste 10 zit, en als je wat kan fietsen en bochten nemen, eindig je ook bij de eerste tien. Als je verder dan de 20ste plek zit in de laatste ronde, laat dan de boel gewoon rijden. Zorg dan dat je netjes in het pak eindigt.
Een wedstrijd in het pak rijden kunnen de meeste wel, maar de kunst (en het lastige) is:
1. (als je pas begint) positie houden
2. posities winnen (dus opschuiven)
3. voorin blijven op het einde
4. niet te vroeg voorin zitten
5. (voor gevorderden en mannen met vermogen): aanvallen (en vooral wegblijven)
Last but not least: rij voorzichtig. Een peloton gaat soms alle kanten op, zeker met zij- of tegenwind.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 04 aug 2009 01:21

Ik denk dat als je je 1ste wedstrijd géén verwachtingen moet hebben, mijn ervaring is(iedereen is anders) dat je er snel af word gereden, zeker in een criterium met veel bochten. Dus je moet goed opwarmen(sowieso), maar vooral de wedstrijd zien als leermoment en ervaring. Bochten moet je leren rijden in een peloton met hoge snelheid. Dus ga er niet veel van verwachten.

geert-jan
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2008 20:26

geert-jan 04 aug 2009 09:23

Bedankt voor de antwoorden. Het parcours ligt op zo'n 10 kilometer van huis dus warm rijden kan dan wel. Ook de andere tips zal ik (proberen te) gebruiken.

bruco
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 25 mar 2005 15:26

bruco 04 aug 2009 13:13

Succes!

In aanvulling op de zwarten:

* Vooraan starten.
* Opletten voor 'breuken' in het péloton; lossende renners direct inhalen.
* Uit de wind zitten.
* Niet denken aan 't afzien.
* Geen bruuske maneouvres uithalen; houd je lijn (en blijf zoveel mogelijk van je remmen af).
* Niet te zwaar schakelen.
* Eerder uit de bochten accellereren dan je misschien gewend bent.
* Binnenbocht is korter/trager; buitenbocht is langer/sneller.

tom1
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 07 dec 2008 19:30

tom1 04 aug 2009 17:31

ook als je al moe bent en je zit misschien achterin het peloton probeer toch nog op teschuiven.

bij de eerste 20 fietsen is veel makkelijk dan bij de laatste 20.
de het peloton moet altijd terug toeplooien na een bocht, achter duurt dit veel langer dan vooraan.

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 04 aug 2009 17:45

Precies, achteraan kun je soms voor een bocht zelfs remmen, maar gaat het er wel dubbel zo hard na die bocht. Vooral in het begin zul je voor een verrassing staan hoe hard die jongens starten. Ik denk dat het ook vooral moeilijk voor een beginner is het opschakelen en versnellen na een bocht. Natuurlijk is het niet makkelijk om je voorin te houden, maar het scheelt wel met achteraan fietsen waar je te maken hebt met elastiek effect en zwakke renners er tussen uit gaan en jij het gat moet dichten. Verwacht er ook niet te veel van, dan valt het altijd tegen.
Besef ook dat sommige renners hebben leren koersen vanuit hun wieg en jij je eerste wedstrijd fiets.

Vorige week in Chaam (boel toppers aan de start). Werd ik er ook gauw afgereden, en verwachtte dat eigenlijk ook van te voren. (Ik was op vakantie, veel bergen, ik heb competitie nodig wil ik goed zijn)

Rij je bij de junioren?

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 04 aug 2009 20:58

Helaas geen tips voor je, maar laat even weten hoe het gegaan is Geert Jan, ben benieuwd! Succes!
Cervélo & Cannondale

michaelvg
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 mei 2007 21:33

michaelvg 05 aug 2009 14:04

@ simic in chaam werd dr ook heel hard gereden bij de junioren, een gem. van 44 is aardig aan de maat op zo'n rondje! niet gek dat bijna niemand weg kwam:(

Heb zelf geen tips die ik zo kan bedenken want ze zijn allemaal al genoemt.

O.a. als je nog nooit met dorst lesser heb gereden of een ander smerig goedje gewoon met water blijven rijden zeker met dit warm weer.
http://michaelvanginneken.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 05 aug 2009 15:38

Blijven denken: Als het bij mij pijn doet doet het bij hen ook pijn... Doe het parcours goed verkennen zodat je weet van welke kant de wind komt na de bochten zodat je geen energie verlies hebt door onnodig in de wind te rijden...
Vertrouwen is goed, controle is beter.

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 05 aug 2009 15:51

michaelvg schreef:@ simic in chaam werd dr ook heel hard gereden bij de junioren, een gem. van 44 is aardig aan de maat op zo'n rondje! niet gek dat bijna niemand weg kwam:(

Heb zelf geen tips die ik zo kan bedenken want ze zijn allemaal al genoemt.

O.a. als je nog nooit met dorst lesser heb gereden of een ander smerig goedje gewoon met water blijven rijden zeker met dit warm weer.


@michaelvg. De renners vlogen er ook vanaf achteraan. Dat was inderdaad een zware wedstrijd met een hard gemiddelde.

Plaats reactie