Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Ben jij een echte klimmer?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 08 aug 2009 02:08

@Pierre92: Tja, wat is de stijl van een klimmer? Naar mijn idee is dat een renner die bergop uit een selecte (kop)groep kan wegdemarreren, en dan ook wegblijven. En dat gepaard gaand met een vederlichte pedaaltred, liefst ook veelal staand op de pedalen.

En dat heeft Armstrong in de Tourjaren '99 t/m '05 toch vele malen gedemonstreerd? Net zoals Contador dit jaar met de pedalen en zijn tegenstanders speelde. En of je daarbij 150cm of 200cm groot bent, witte of zwarte sokken draagt, slanke of dikke kuiten hebt, doet helemaal niet ter zake. Is mijn simpele gedachte.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 08 aug 2009 02:50

http://www.nrc.nl/sport/article1989467. ... klimt_snel

De VAM-waarde wordt ook vermeldt in de grafieken van je Polar, althans van bv een CS400.

Afgelopen dagen wat in de Vogezen getraind; op de Col du Platzerwassel mijn VAM-record gereden (1036hm/h over 7,05km bij 8,1%, HF185 gemiddeld). Een uur daarvoor de Col du Schlucht (4,6% over 13,06km) gereden met een VAM van 863hm/h, HF175 gemiddeld.

Maar goed, tijdens de Marmotte is de Alp dHuez altijd mijn Waterloo, laatste 13km in elkaar gedonderd naar een VAM van 501 hm/h (misselijk van de hitte na 160km). Vandaar heeeeel veel respect voor de Contadors en Armstrongs met hun VAMs van 1700/1800, nadat ze al een hele dag hebben gekoerst.

Ben zelf verre van een goede klimmer (te zwaar helaas, 1.90m/88kg), moet het van explosies tot een uur hebben, dan kom ik op vermogen wel naar boven. Afvallen als een Bradley Wiggins is een klimmersdroom ;). Maar toch voel ik me een echte klimmer, niet dat ik het goed kan, maar het is simpelweg het mooiste wat er is (telt dat ook?). Terug in de polder is ook super, vooral die VAMs van nul, heerlijk, lang en lekker in de tegenwind beuken!!

Nog een leuk artikel hier:
http://www.fietsica.be/klimmen.htm

en hier somewhere
http://cozybeehive.blogspot.com/2009/07 ... ained.html

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5689
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 08 aug 2009 03:48

Buzz schreef:Dus als je bergop alle klimmers naar huis fietst, maar je ziet er niet uit als een klimmer, ben je geen klimmer. Michael Phelps behaalde vorig jaar 8x Olympisch goud, maar ziet er niet uit als zwemmer, en is dus geen zwemmer. Je hebt zojuist het wereldrecord op de marathon aangescherpt. De eerste mens die onder de 2 uur gelopen heeft, maar ja, je bent veel te groot en gespierd voor een marathonloper, en dus ben je geen marathonloper. Toch?


het gaat niet over hoe je er uit ziet maar wel hoe je fietst: een klimmer zal voordeel halen in de bochten: iets korter draaien en wat versnellen in de bocht, op een steil stuk zal hij dansend naar boven rijden en genieten, tijdens een beklimming zal hij regelmatig een jump plaatsen of eventueel wachten op de laatste kms om zijn tegenstanders te lossen met een versnelling en niet gewoon gaan harder rijden, hoe steiler de helling hoe gemakkelijker hij het verschil maakt.
Dus als je stoempend of zwoegend het snelst een berg op fietst maar je kunt niet versnellen ben je geen klimmer maar een temporijder
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

kino
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 apr 2008 00:45

kino 08 aug 2009 10:11

Ben niet als eerste boven, doe niet aan tempoversnellingen, ben te zwaar voor een klimmer..........Doe niet aan technische berekeningen en tijdmetingen.Maar vind klimmen gewoonweg waanzinnig leuk en wie houdt niet van de pijn tijdens het klimmen ? Kotom: IK BEN EEN KLIMMER! :)
pinarellorules

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 08 aug 2009 13:00

@Fiedoo: We hebben het idd over de stijl van een klimmer, en niet over wie het hardst omhoog rijdt en dus de snelste klimmer is. Hoe je eruitziet, maakt dan idd niks uit. Dat is ook hetgeen ik 2 berichtjes boven de jouwe schreef...
Buzz schreef:...Wat is de stijl van een klimmer? Naar mijn idee is dat een renner die bergop uit een selecte (kop)groep kan wegdemarreren, en dan ook wegblijven. En dat gepaard gaand met een vederlichte pedaaltred, liefst ook veelal staand op de pedalen.

En dat heeft Armstrong in de Tourjaren '99 t/m '05 toch vele malen gedemonstreerd? Net zoals Contador dit jaar met de pedalen en zijn tegenstanders speelde. En of je daarbij 150cm of 200cm groot bent, witte of zwarte sokken draagt, slanke of dikke kuiten hebt, doet helemaal niet ter zake...
Maar gelukkig is wielrennen geen jury-sport, en krijg je geen bonusseconden voor je rijstijl.

andre
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 mei 2004 11:39

andre 08 aug 2009 15:24

Ik vind dat Amstrong wel de stijl heeft van wat ik mij voorstel bij een klimmer. Zijn lichaamsbouw sluit daar dan niet bij aan.

Een echte klimmer, zie ik Pantani voor me. Je vingers helemaal om je enkels kunnen doen, was de vuistregel toch?

Ach, iedereen stelt zich er weer iets anders bij voor.

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 08 aug 2009 16:22

Andre schreef:Ik vind dat Amstrong wel de stijl heeft van wat ik mij voorstel bij een klimmer. Zijn lichaamsbouw sluit daar dan niet bij aan.

Een echte klimmer, zie ik Pantani voor me. Je vingers helemaal om je enkels kunnen doen, was de vuistregel toch?

Ach, iedereen stelt zich er weer iets anders bij voor.


Idd, leuk om te lezen dat iedereen zo z'n eigen ideaal beeld heeft van de klimmer.
Interessant aan het geheel is dat de grote Tour-winnaars allemaal meer dan uitstekende klimmers waren en over het algemeen stevige compacte jongens. Merckx, Hinault, de boef van parma, LA etc.....
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 08 aug 2009 17:00

Pierre92 schreef:Armstrong is een sterk klimmer, maar geen klimmer.
Lichaamsbouw en manier van fietsen spelen ook mee!
Armstrong is overigens geen echte wielrenner:
1. Te dikke kuiten
2. Lelijke positie op de fiets
3. Zwarte sokken



Cool! Ik fiets niet met zwarte sokken, heb geen dikke kuiten, en schijn ook vrij mooi op de fiets te zitten: er is dus nog hoop! :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 08 aug 2009 21:45

Voor alle klimmers en niet-klimmers, laat dit voor ons allen een stimulans zijn:

http://parma.repubblica.it/dettaglio/a- ... io/1691532

Walter Guerra, van 1928, is een stadgenoot die onlangs de Stelvio in 3u05min op gefietst is. Hartslag in rust 45 en tijdens de klim is de hartslag niet boven de 104 gekomen. Walter rijdt 12.000 km/jaar en doet het 3x per week. 's Ochtend vroeg is hij doorgaans reeds onderweg naar Calestano, een dorp 30 km van Parma in de bergen. Een klim die een beetje corridori op het buitenblad afraffelt. Daarna naar Ravarano wordt het serieus. Echter, als training voor de Stelvio deed hij ook een aantal keren de klim naar Cozzano (die is héél pittig, 9% - 14%). Walter eet veel pasta, prosciutto, salami, groenten en fruit. Geen wijn, wel 1x per week een biertje. Misschien heb je hier wat aan.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

frieserenner
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 jul 2009 01:10

frieserenner 08 aug 2009 21:48

Een goede klimmer is imho iemand die simpelweg keihard een berg op kan rossen ongeacht stijl. Hetzelfde geld toch ook bij tijdrijden? De beste tijdrijders zij diegene die het snelst een bepaalde afstand afleggen ongeacht hoe hij of zij op de fiets zit?
Ik denk echter dat er vaak aan de term klimgeit gerefereerd wordt als een renner juist persoonlijk in die discipline (klimmen) beter is dan in andere onderdelen.

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 09 aug 2009 21:35

een echte klimmer is een pantani type, een van impe...
echter goede allrounders zoals indurain, Hinault, merckx, armstrong , ullrich kunnen gewoon ook goed omhoog!
Het is aan te leren!!

Nu met 81 kilo en 1.86 zal ik het niet meer redden op behoorlijk nivo, ook omdat ik naast fietsen aan hardlopen en gewichttraining doe...
Vroeger ging dat beter! 72 kg 1.86 6.02 watt per kg VO2 max 82

Ben nu veel meer een atleet, maar als fietser/klimmer heb je daar niet al te gek veel aan!

marky
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 07 sep 2004 12:29

marky 09 aug 2009 23:47

Klimmen is waar ik het meeste lol in heb en is eigenlijk het enige wat mij goed afgaat. Tenminste, dan haal ik er meer in dan dat er mij voorbijgaan, als de klim maar lang genoeg is. Maar mijn gewicht zal denk ik ook wel meehelpen (59 kg, 1,67m). Ik klim liever zittend dan staand.

Maar of ik een echt 'klimmerstype' ben... geen idee.
koelie joelie!

Plaats reactie