Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Bergcategorieën

toegang
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2009 13:10

toegang 26 aug 2009 14:19

Hallo,

Ben op zoek naar de classificaties van bergen. Wanneer is een klim van de 1e, 2e, etc. categorie? Wat zijn de criteria en hoe bepaal je in welke categorie een berg valt.

Heb gezocht op verschillende zoekmachines en forums, maar heb niks kunnen vinden. Hoop dat iemand mij hier verder kan helpen.

Bij voorbaat dank

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 26 aug 2009 14:23

Dit bepaalt de organisatie van een wedstrijd. Daar is geen vaste formule voor of iets dergelijks. Organisaties hanteren bepaalde vuistregels over lengte en stijgingspercentages, maar ook de ligging van een klim tov de aankomst (bv laatste klim van de dag, of aankomst bergop) zorgen ervoor dat zelfs in de tour een klim het ene jaar 1e en het andere jaar buitencategorie is. Kortom iedere organisatie geeft zijn eigen invulling aan deze indeling.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

toegang
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2009 13:10

toegang 26 aug 2009 14:38

Hartelijk dank,

Dat was nou niet het antwoord waar ik op gehoopt had, maar wel duidelijk. Ik begrijp nu ook waarom ik er niks over heb kunnen vinden.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 26 aug 2009 16:13

ook de bekendheid of geschiedenis van een berg speelt dikwijls een keuze bij het bepalen van de categorie.
Die vraag is trouwens een paar jaar terug al eens uitgebreid beantwoord.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 26 aug 2009 22:08

Als je de lijst met beklimmingen van een grote tour bekijkt en de categorieen vergelijkt (hellingpercentage, km), dan krijg je wel enig idee van de categorieen. HC met hoogteverschil groter dan 1200 meter; 1e categorie bijv. 900 a 1000 meter; 3e categorie hellinkjes van een misschien 300 meter, 4e categorie tot 200 meter... Hoogteverschil is misschien wel de belangrijkste factor, maar bijv. in Nederland worden we daarmee flink gematst (Cauberg 3e categorie my ass). Wanneer een helling erg stijl is, kunnen de hoogtemeters iets omlaag voor dezelfde categorie. 900 meter hoogteverschil a 11 procent zou bijv. HC zijn... In de Giro telt meer dan waar dan ook de plek in de route. Een Alpe d'Huez in de eerste kilometers kan zonder enige bergprijs zitten, terwijl een Keutenberg achtig ding ineens categorie 2 wordt in volle finale.

En we hebben het er al eens over gehad, heel lang geleden...

EDIT: Heb iets gevonden. Hoe is je Engels...'t Gaat over de Tour de France indeling...

Category 4 – Typically shorter than two kilometers and with about a five percent grade or as long a five kilometers with a two or three percent grade.

Category 3 — Can be as short as 1.5 kilometers with a steep grade of up to 10 percent. Can also be as long as 10 kilometers with an average grade of less than five percent.

Category 2 — Can be as five kilometers with an eight percent grade or as long as 15 kilometers at four percent.

Category 1 — Can be eight kilometers at eight percent to as long as 20 kilometers at five percent.

Hors Categorie — Reserved for the most severe ascents. Can be a category 1 climb with a summit at the finish of a stage. Can also be 10 kilometers with an average grade of 7.5 percent or as long as 25 kilometers at with at least an average grade of six percent.

Bron: www.examinor.com

geert-jan
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2008 20:26

geert-jan 27 aug 2009 00:00

En het verschild ook per koers. Zo was in Tour de cauberg een klim van de 3e categorie en in de komende Vuelta een klim van de 4e categorie. En je hebt dit jaar in de Vuelta ook een klim van de 4e categorie waar geen heuvel en zelfs geen brug ligt.

Plaats reactie