Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gemiddelde snelheid

derek
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 sep 2008 22:49

derek 03 dec 2009 22:47

Ik ben wel eens benieuwd...

Hoe hard rijden jullie gemiddeld? Op kortere afstanden haal ik wel eens 38 gemiddeld, maar dan stamp ik behoorlijk door.

In de bergen kun je veel compenseren in de afdaling.

Reacties graag!

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 03 dec 2009 22:52

ik rij 45 gemiddeld met windkracht 12 mee... onzin lijkt me

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 03 dec 2009 22:56

Ik wil niet de zeikerd uithangen, maar doe het toch. Misschien moet je eens zoeken op forum, er is namelijk al veel over snelheden gediscussieerd.

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=9265
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 03 dec 2009 22:56

GastheerG schreef:
Derek schreef: In de bergen kun je veel compenseren in de afdaling.


Rekenkundig klopt dat niet!


Precies de afdaling duurt veel korter en daardoor erg moeilijk om het gemiddelde bij te trekken.

eelcoz

eelcoz 03 dec 2009 23:12

rene1 schreef:
GastheerG schreef:
Derek schreef: In de bergen kun je veel compenseren in de afdaling.


Rekenkundig klopt dat niet!


Precies de afdaling duurt veel korter en daardoor erg moeilijk om het gemiddelde bij te trekken.


Inderdaad. Die discussie (voor zover je zoiets een discussie kunt noemen) is aan de orde geweest in dit topic (1 van de laatste pagina's volgens mij): http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=8749

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 03 dec 2009 23:20

Mijn gemiddelde ligt meestal tussen de 25 en de 35, afhankelijk van hoe hard ik fiets.
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 03 dec 2009 23:26

rene1 schreef:
GastheerG schreef:
Derek schreef: In de bergen kun je veel compenseren in de afdaling.


Rekenkundig klopt dat niet!


Precies de afdaling duurt veel korter en daardoor erg moeilijk om het gemiddelde bij te trekken.


Hoi,

Daar is al een Topic over maar dat mag de TS zelf zoeken. Ik ben Google niet :D.

Inderdaad Rene. Hetzelfde als met wind voor en tegen.

Met wind tegen/berg op, rijdt je langer op een bepaalde afstand (constant vermogen). Dat is dus een nadeel.

Met wind mee/berg af, ga je sneller en dus duurt het ook korter dat je voordeel hebt.

Puur gevoelsmatig lijkt dat niet te kloppen. Echter.....

Zie

DEZE link

Er zijn meerdere links maar bovenstaande is beknopt en beschrijft wat ik bedoel. Het is intuitief niet logisch.

Quote uit bovenstaande link:

'Stel: je fietst 20 kilometer heen, en hetzelfde stuk weer terug. Zonder wind fiets je met een snelheid van 20 km/uur. Bij tegenwind wordt je snelheid lager, met wind mee hoger. Stel dat het verschil met je snelheid zonder wind 5 km/uur is.

Als er geen wind staat, doe je over de heenweg en over de terugweg precies 1 uur. Totaal ben je dus 2 uur aan het fietsen. Als je op de heenweg wind mee hebt, wordt je snelheid 25 km/uur. Je doet over de heenweg dan 48 minuten. Op de terugweg heb je wind tegen. Je snelheid wordt dan 15 km/uur. Over de terugweg doe je dan 1 uur en 20 minuten. Opgeteld ben je totaal 2 uur en 8 minuten aan het fietsen.

Door het fietsen met wind mee win je 12 minuten, maar door de tegenwind verlies je 20 minuten. Over de hele route wordt je gemiddelde snelheid dus lager. De reden is dat je langere tijd fietst met wind tegen dan met wind mee.'

Lijkt me duidelijk zo toch?!

Om te zeggen dat TS zijn post niet klopt is een beetje kort doorde bocht en voegt niets toe. Data en referentie a.u.b.

Bovenstaande dus bij gelijkblijvend geleverd vermogen.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie