Over de wielersport en zijn beoefenaars.

fietsen parijs roubaix

tom1
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 07 dec 2008 19:30

tom1 11 apr 2011 00:06

hoi,

welke veranderingen of gewoon andere fiets zagen jullie tijdens parijs roubaix?

ik zag boom op zijn cross fiets
renners met extra remmen, zoals vrouwen in de cross
liquigas reed ook niet op hun normale fiets,
terwijl er renners bij waren die gewoon op hun bora's over de kasseien reden.

misternochain
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33

misternochain 12 apr 2011 00:01

Stevens SLC Team Ultegra SL

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5743
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 12 apr 2011 13:55

hier een mooi stukje over de fiets van Tom Boonen.
http://www.hetnieuwsblad.be/article/det ... =GAH38MVP8

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 12 apr 2011 14:19

Theo V schreef:hier een mooi stukje over de fiets van Tom Boonen.
http://www.hetnieuwsblad.be/article/det ... =GAH38MVP8


Stond hij niet meermalig aan de kant met pech? =P

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 12 apr 2011 14:50

Vijf renners van Omega Pharma-Lotto, waaronder Jurgen Roelandts, verkozen voor de hel een speciaal gemaakt aluminium frame, naar eigen zeggen omdat dat stijver is dan carbon en beter 'bolt' op kassei.

Dat aluminium stijver is dan carbon weten we allemaal, maar uitgerekend voor Roubaix zou je verwachten dat men kiest voor het meer dempende carbon. Op specifieke plaatsen, bv. in de omgeving van de bracktehuls en bij de liggende achtervork, kan dat carbon extra worden verstevigd voor minimaal energieverlies in het framemateriaal en dus maximale krachtoverbrenging.

Door de hogere stijfheid gaat men met een alu frame ook eerder van kassei naar kassei 'botsen' i.p.v. er overheen te 'rijden', waardoor de renner sneller vermoeid geraakt.

Snapt iemand de gedachtengang bij Lotto?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 apr 2011 15:02

Het marketing verhaaltje is denk ik niet duidelijk genoeg aan de renners uitgelegd. Ze rijden met aluminium frames omdat het Canyon veel te veel geld kost op carbon kaders op maat te laten maken. Die aluminium frames kunnen ze zonder veel moeite zo in elkaar lassen terwijl er voor nieuwe carbon frames en grote en dure mal gefreesd moet worden.

Giant heeft het bijv anders opgelost. Die monteren andere drop outs in het standaard carbon frame, om op die manier de wielbasis iets te verlengen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5688
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 apr 2011 23:32

En waarom voor P-R geen stalen kaders?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 12 apr 2011 23:44

Dat kunnen ze nog veel slechter verkopen!
De laatste die erop reed en er enigszins (3de na deklassering van de spoorovergangsluipers) succes mee haalde was Ballan in 2006. Ik heb geen weet van latere gebruikers dan 2006, iemand?

Een tweede blik op de foto's leren me dat Ballan in 2006 op een stalen fiets met Chorus reed. Hij werd 3de. Zijn fiets zou vandaag 2de hands rond de 1000 euro waard zijn. Guesdon twijfelde of hij op zijn fiets van 5 jaar geleden zou rijden. Uiteindelijk net niet, maar het zegt wel wat.
Daarom is Roubaix ook zo een mooie koers: het materiaal is wel belangrijk (banden, stevige fiets en wielen), maar het maakt verder geen bal uit of het nu in carbon, alu, tita of staal is, en vooral niet hoeveel het kost. Ergens (tot bepaalde hoogte) geldt zelfs, hoe goedkoper, hoe beter!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 12 apr 2011 23:48

Ik zat ook al in de richting van marketing te denken, want de uitspraak van de Lotto-renners klopt totaal niet. Beter zwijgen dan onzin verkopen, zou ik hen aanraden.

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 12 apr 2011 23:54

Ik moet er niet aan denken om P-R te rijden op mijn Ultimate AL. Ook al rijd je met 25mm banden of zelfs nog breder. Dan zou ik liever met mijn Ridley X-fire (crosser) gaan denk ik.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 12 apr 2011 23:58

Ach, al die gekke dingen voor comfort, alu, staal? Laten we dan meteen de full suspensions maar pakken en beach cruiser banden monteren. Er is toch al van alles geprobeerd in het verleden, maar dat werkte soms zelfs averechts.
Kan me nog vaag wat herinneren uit mijn jeugd, volgens mij was het Franco Ballerini die won, op een normaal kader, met een rechte voorvork ! Dat was wat toen, een gebogen vork, dat was het beste want dat gaf comfort, full suspensions etc....maar Ballerini won !

Hadden we vorig jaar ook niet Niki Terpstra die met een speciaal voor hem gemaakte stalen vork ging rijden, want dat was beter? Nee ik geloof niet zo in al die speciale fietsen, al zijn ze wel grappig om te zien :D

[img=http://www.pezcyclingnews.com/photos/te ... hipez2.jpg]

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 13 apr 2011 00:23

Tsja, wat is een "speciale" fiets? Volgens mij reed in Parijs-Roubaix ook ditmaal weer geen standaardmodel in de prijzen.

http://www.cyclingnews.com/features/par ... cervelo-r3
Subtle tweaks made for the cobbles include 1cm-longer chain stays, a broader fork crown, and 1cm more fork rake to lend extra tire clearance and more stable handling across the treacherous pavé
En dan hebben we het nog niet over de aanpassingen in de opbouw van de winnende fiets. Ook de andere teams kwamen met een scala aan aanpassingen op de proppen...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie