hoi,
welke veranderingen of gewoon andere fiets zagen jullie tijdens parijs roubaix?
ik zag boom op zijn cross fiets
renners met extra remmen, zoals vrouwen in de cross
liquigas reed ook niet op hun normale fiets,
terwijl er renners bij waren die gewoon op hun bora's over de kasseien reden.
fietsen parijs roubaix
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33
Stevens SLC Team Ultegra SL
hier een mooi stukje over de fiets van Tom Boonen.
http://www.hetnieuwsblad.be/article/det ... =GAH38MVP8
http://www.hetnieuwsblad.be/article/det ... =GAH38MVP8
Theo V schreef:hier een mooi stukje over de fiets van Tom Boonen.
http://www.hetnieuwsblad.be/article/det ... =GAH38MVP8
Stond hij niet meermalig aan de kant met pech? =P
Vijf renners van Omega Pharma-Lotto, waaronder Jurgen Roelandts, verkozen voor de hel een speciaal gemaakt aluminium frame, naar eigen zeggen omdat dat stijver is dan carbon en beter 'bolt' op kassei.
Dat aluminium stijver is dan carbon weten we allemaal, maar uitgerekend voor Roubaix zou je verwachten dat men kiest voor het meer dempende carbon. Op specifieke plaatsen, bv. in de omgeving van de bracktehuls en bij de liggende achtervork, kan dat carbon extra worden verstevigd voor minimaal energieverlies in het framemateriaal en dus maximale krachtoverbrenging.
Door de hogere stijfheid gaat men met een alu frame ook eerder van kassei naar kassei 'botsen' i.p.v. er overheen te 'rijden', waardoor de renner sneller vermoeid geraakt.
Snapt iemand de gedachtengang bij Lotto?
Dat aluminium stijver is dan carbon weten we allemaal, maar uitgerekend voor Roubaix zou je verwachten dat men kiest voor het meer dempende carbon. Op specifieke plaatsen, bv. in de omgeving van de bracktehuls en bij de liggende achtervork, kan dat carbon extra worden verstevigd voor minimaal energieverlies in het framemateriaal en dus maximale krachtoverbrenging.
Door de hogere stijfheid gaat men met een alu frame ook eerder van kassei naar kassei 'botsen' i.p.v. er overheen te 'rijden', waardoor de renner sneller vermoeid geraakt.
Snapt iemand de gedachtengang bij Lotto?
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het marketing verhaaltje is denk ik niet duidelijk genoeg aan de renners uitgelegd. Ze rijden met aluminium frames omdat het Canyon veel te veel geld kost op carbon kaders op maat te laten maken. Die aluminium frames kunnen ze zonder veel moeite zo in elkaar lassen terwijl er voor nieuwe carbon frames en grote en dure mal gefreesd moet worden.
Giant heeft het bijv anders opgelost. Die monteren andere drop outs in het standaard carbon frame, om op die manier de wielbasis iets te verlengen.
Giant heeft het bijv anders opgelost. Die monteren andere drop outs in het standaard carbon frame, om op die manier de wielbasis iets te verlengen.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Dat kunnen ze nog veel slechter verkopen!
De laatste die erop reed en er enigszins (3de na deklassering van de spoorovergangsluipers) succes mee haalde was Ballan in 2006. Ik heb geen weet van latere gebruikers dan 2006, iemand?
Een tweede blik op de foto's leren me dat Ballan in 2006 op een stalen fiets met Chorus reed. Hij werd 3de. Zijn fiets zou vandaag 2de hands rond de 1000 euro waard zijn. Guesdon twijfelde of hij op zijn fiets van 5 jaar geleden zou rijden. Uiteindelijk net niet, maar het zegt wel wat.
Daarom is Roubaix ook zo een mooie koers: het materiaal is wel belangrijk (banden, stevige fiets en wielen), maar het maakt verder geen bal uit of het nu in carbon, alu, tita of staal is, en vooral niet hoeveel het kost. Ergens (tot bepaalde hoogte) geldt zelfs, hoe goedkoper, hoe beter!
De laatste die erop reed en er enigszins (3de na deklassering van de spoorovergangsluipers) succes mee haalde was Ballan in 2006. Ik heb geen weet van latere gebruikers dan 2006, iemand?
Een tweede blik op de foto's leren me dat Ballan in 2006 op een stalen fiets met Chorus reed. Hij werd 3de. Zijn fiets zou vandaag 2de hands rond de 1000 euro waard zijn. Guesdon twijfelde of hij op zijn fiets van 5 jaar geleden zou rijden. Uiteindelijk net niet, maar het zegt wel wat.
Daarom is Roubaix ook zo een mooie koers: het materiaal is wel belangrijk (banden, stevige fiets en wielen), maar het maakt verder geen bal uit of het nu in carbon, alu, tita of staal is, en vooral niet hoeveel het kost. Ergens (tot bepaalde hoogte) geldt zelfs, hoe goedkoper, hoe beter!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Ach, al die gekke dingen voor comfort, alu, staal? Laten we dan meteen de full suspensions maar pakken en beach cruiser banden monteren. Er is toch al van alles geprobeerd in het verleden, maar dat werkte soms zelfs averechts.
Kan me nog vaag wat herinneren uit mijn jeugd, volgens mij was het Franco Ballerini die won, op een normaal kader, met een rechte voorvork ! Dat was wat toen, een gebogen vork, dat was het beste want dat gaf comfort, full suspensions etc....maar Ballerini won !
Hadden we vorig jaar ook niet Niki Terpstra die met een speciaal voor hem gemaakte stalen vork ging rijden, want dat was beter? Nee ik geloof niet zo in al die speciale fietsen, al zijn ze wel grappig om te zien
[img=http://www.pezcyclingnews.com/photos/te ... hipez2.jpg]
Kan me nog vaag wat herinneren uit mijn jeugd, volgens mij was het Franco Ballerini die won, op een normaal kader, met een rechte voorvork ! Dat was wat toen, een gebogen vork, dat was het beste want dat gaf comfort, full suspensions etc....maar Ballerini won !
Hadden we vorig jaar ook niet Niki Terpstra die met een speciaal voor hem gemaakte stalen vork ging rijden, want dat was beter? Nee ik geloof niet zo in al die speciale fietsen, al zijn ze wel grappig om te zien
[img=http://www.pezcyclingnews.com/photos/te ... hipez2.jpg]
Tsja, wat is een "speciale" fiets? Volgens mij reed in Parijs-Roubaix ook ditmaal weer geen standaardmodel in de prijzen.
http://www.cyclingnews.com/features/par ... cervelo-r3
http://www.cyclingnews.com/features/par ... cervelo-r3
En dan hebben we het nog niet over de aanpassingen in de opbouw van de winnende fiets. Ook de andere teams kwamen met een scala aan aanpassingen op de proppen...Subtle tweaks made for the cobbles include 1cm-longer chain stays, a broader fork crown, and 1cm more fork rake to lend extra tire clearance and more stable handling across the treacherous pavé
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof