Over de wielersport en zijn beoefenaars.

wat voor soort wielrenner ben ik? :P

rabobankie
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:26

rabobankie 22 apr 2011 12:49

ik ga binnenkort beginnen met wielrennen alleen ben ik benieuwd wat voor soort (amateur) "wielrenner" ik ben... kan je dit aan je uiterlijk en eigenschappen zien? :P ik ben 1m90, 80 kg en ik houd echt van diep gaan (vandaar dat ik mij interesseer voor de wielersport). mijn kuiten zijn niet dik, maar mijn bovenbenen zijn daarentegen zeker wel zwaar gespierd (voetballen he :P). verder heb ik bijna geen vet.

een sprinter ben ik niet, dat lijkt mij uitgesloten. ben ik te zwaar voor een klimmer? zou ik dan een tijdrijder + kasseirijder zijn :P?

natuurlijk zal ik snel merken wat mij het beste ligt, maar is dat ook een beetje uit deze gegevens op te maken?

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 22 apr 2011 13:02

Zoals je zelf al zegt: ga lekker rijden en dan merk je vanzelf wel op wel terrein je relatief goed uit de voeten kunt.

Probeer je ook niet teveel naar een bepaald beeld te vormen. Als je denkt een tijdrijder/kasseienrijder te zijn, maar stiekem toch aanleg hebt om een hoog piekvermogen weg te duwen, of misschien 10 kilo (overbodige massa) kwijt zou kunnen raken, moet je ook dat denkbeeld los durven laten en misschien wel gaan voor sprinten of klimmen. Het slechtste wat je kan doen is zeggen: Ik ben dat type rijder, dus de rest kan ik niet ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 apr 2011 13:09

rabobankie schreef:ik ga binnenkort beginnen met wielrennen


Dan zul je voorlopig vooral een pannenkoek zijn. Tenzij je een natuurtalent bent, maar dat is slechts weinigen gegund.
Wat je daarna wordt, daar kom je vanzelf achter :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 22 apr 2011 13:09

Eerst maar eens zorgen dat je een wedstrijd uitrijdt.

delirium
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 23 aug 2005 18:05

delirium 22 apr 2011 13:18

Ha, mooi zo die verwachtingen van jezelf.
Ik heb van zen leven nog geen wedstrijd gereden, maar heb helemaal het postuur van een klimmer. Toch voordat ik kinderen kreeg en dus ook een "normaal" vetgehalte (daarvoor 61kilo voor 1.75 meter). Toch moet ik zeggen dat in vergelijking met mijn wielervrienden, ik vooral een goede sprinter blijk te zijn. Nou goed, dat is dus erg relatief, maar het verbaasde me dus dat ik bergop niet slecht presteer, maar vooral op het vlakke en gedurende korte tijd, wel erg hard kon uithalen. ook tegen gasten met spekpoten tot en met. Eén en ander zal wel met adrenaline te maken hebben.

rabobankie
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:26

rabobankie 22 apr 2011 13:40

haha begrijp me niet verkeerd jongens. ik ben nog niet van plan om wedstrijden te gaan rijden. ik bedoel meer waar ik het beste uit de voeten zou kunnen. dus niet echt op niveau, maar dan voor mijn eigen niveau wat zeg maar mijn specialiteit is (elke wielrenner heeft dat denk ik hoe slecht of goed je dan ook bent, net als bij voetbal). overigens denk ik zeker niet dat ik een natuurtalent ben, maar ik zal zeker niet er niks van kunnen denk ik :P want als ik lange tochten maak op mijn stadsfietsje of fietstesten moet doen, merk ik toch wel dat ik het leuk vind en het aardig gaat. op mijn stadsfietsje zelfs wel eens een afstand van 30 km in iets meer dan een uur gefietst :) dat was dan door de polders dus 110% vlak :p

bram21
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 19 dec 2010 21:15
Locatie: willemsoord

bram21 22 apr 2011 13:41

Ik ben er zelf nog steeds niet achter waar ik precies goed in ben, waarschijnlijk een beetje allround. Maar ik heb het meeste plezier in klimmen. mijn tip: doe wat je leuk vind dan kom je er van zelf achter. Ergens goed in zijn en het niet leuk vinden is eigenlijk dan ook best waardeloos.
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter

rabobankie
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:26

rabobankie 22 apr 2011 13:46

Arepol schreef:Zoals je zelf al zegt: ga lekker rijden en dan merk je vanzelf wel op wel terrein je relatief goed uit de voeten kunt.

Probeer je ook niet teveel naar een bepaald beeld te vormen. Als je denkt een tijdrijder/kasseienrijder te zijn, maar stiekem toch aanleg hebt om een hoog piekvermogen weg te duwen, of misschien 10 kilo (overbodige massa) kwijt zou kunnen raken, moet je ook dat denkbeeld los durven laten en misschien wel gaan voor sprinten of klimmen. Het slechtste wat je kan doen is zeggen: Ik ben dat type rijder, dus de rest kan ik niet ;)

ik zal eerder 10 kg aankomen, aangezien ik al bijna geen vet heb.
en echt klimmertje zal ik dus zeker niet worden. dat zal dan vooral klimmen op macht gaan worden :P

fwr
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2009 11:52

fwr 22 apr 2011 13:54

Het lijkt me inderdaad dat iedereen een bepaalde specialiteit heeft (op zijn eigen bescheiden niveau). Eigenlijk best interessant om te weten wat dat bij andere forummers is.
Zelf ben ik volgens mij een explosieve klimmer, type Rebellin, Di Luca. Vooral geschikt voor de heuvelklassiekers dus (maar ben daar natuurlijk absoluut niet goed genoeg voor). Kasseien heb ik nog nooit gefietst en zal ik ook niet snel opzoeken (beetje angstig voor).


Mijn bouw is overigens wel vergelijkbaar met die van jou geloof ik. 1,95 bij 84 kg en ook niet veel vet. Dus misschien ligt jouw specialiteit daar ook. Maar dat hoeft natuurlijk absoluut niet. Gewoon proberen.

rabobankie
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:26

rabobankie 22 apr 2011 13:57

FWR schreef:Het lijkt me inderdaad dat iedereen een bepaalde specialiteit heeft (op zijn eigen bescheiden niveau). Eigenlijk best interessant om te weten wat dat bij andere forummers is.
Zelf ben ik volgens mij een explosieve klimmer, type Rebellin, Di Luca. Vooral geschikt voor de heuvelklassiekers dus (maar ben daar natuurlijk absoluut niet goed genoeg voor). Kasseien heb ik nog nooit gefietst en zal ik ook niet snel opzoeken (beetje angstig voor).


Mijn bouw is overigens wel vergelijkbaar met die van jou geloof ik. 1,95 bij 84 kg en ook niet veel vet. Dus misschien ligt jouw specialiteit daar ook. Maar dat hoeft natuurlijk absoluut niet. Gewoon proberen.

oke, toen ik las explosieve klimmer, dacht ik gelijk aan een kleine renner. bij mijn weten zijn er in het profcircuit niet veel lange renners explosief op de klimmetjes toch? ik ging er daarom ook al vanuit dat ik ook niet explosief zou zijn. maar apart dat jij dat dan wel bent :P zijn er trouwens wel echte klimmers van 80+ kg? gesink is ook wel echt lang, maar hij is echt ultra dun volgens mij 70 kg, dus die is niet te vergelijken met ons :P

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 22 apr 2011 14:06

Ben er na 5 jaar nog niet achter wat ik goed kan. Zal dus wel een allrounder zijn :-)
Twitter: @rbruijns

fwr
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2009 11:52

fwr 22 apr 2011 14:07

Het zou waarschijnlijk beter zijn als ik wat kleiner was geweest. Er zijn inderdaad weinig (geen?) lange renners die meedoen voor de prijzen in LBL of AGR. Al is dat ook betrekkelijk, Frank en Andy Schleck zijn 1,86 (heb ik zojuist opgezocht).

Misschien zit ik er ook wel totaal naast, maar ik heb gemerkt dat ik in Limburg en de Ardennen in verhouding tot anderen veel beter vooruit kom dan op het vlakke of in het hooggebergte. Ik rij/sprint volle bak omhoog en als ik boven ben herstel ik voor de volgende keer, en dan doe ik dat weer.
Wel wat atypisch wellicht inderdaad, meestal zijn lange renners juist erg van het één tempo rijden maar dat ben ik juist niet.

Voorlopige conclusie, je kan er geen zinnig woord over zeggen tot je het gaat uitproberen. En wellicht zelfs dan nog niet. ;)

Plaats reactie