Pagina 20 van 56

Geplaatst: 11 mei 2011 12:51
door superrose
Stephan68 schreef:
Stephan68 schreef:Moet toegeven dat ik een traantje weggepinkt heb.


Corniel, Daniel1975 en ZorroI: Nee jullie waren zeker niet de enige.....zat met een brok in mijn keel!



oh hou op, ik zat te grienen joh

Geplaatst: 11 mei 2011 12:59
door foosho
Contador over de Monte Crostis na verkenning:


The descent of the Crostis worried Contador more than the climb to the finish on the Zoncolan. He admitted he had never seen anything like the dirt road section at the top and the near vertical drop off at the side of the narrow road. “It scares me,” he told Gazzetta dello Sport who followed him during his ride.

He was told that the race organisers will erect safety nets to catch any riders that may crash on the descent but said: “That doesn’t go close to the limit, it goes over it.”

Contador tested a gear of 34x32 for the final 2.5km dirt road section of the Crostis before checking his tyre pressure and beginning the very technical descent. He joked: “The best thing could be to change bikes at the top and use a mountain bike. We have to hope it snows that day so that we can’t get up here. It’s a great place but to have a barbeque."

Geplaatst: 11 mei 2011 13:01
door amclassic-fan
Dario schreef:Steil bergop is op zich overigens niet gevaarlijk, maar de afmatting die er het gevolg van is kan wel voor gevaar zorgen, dus de discussie over zwaarte en veiligheid hangt wel samen.


Je kan net zo goed op een stuk van 5% volledig afgemat worden als er een aantal heren besluiten dat het ook op buitenblad kan. Je hebt echt geen steile klim nodig om jezelf helemaal verrot te rijden.
eelcoz schreef:De Pers was inderdaad ook mijn bron wat betreft die vangnetten.

Mijn hooggebergte-ervaring is vrij beperkt, dus vandaar de volgende vraag: Hoe verhouden de afdalingen in de Giro (zoals die van dinsdag, die blijkbaar ook al als gevaarlijk stond geclassificeerd) zich tot die in de Tour (Franse Alpen/Pyreneeen) wat betreft moeilijkheidsgraad/gevaar? Die in de Tour zijn toch over het algemeen goed te doen, op een enkele uitzondering na?


In de Tour ligt bijna altijd goed asfalt, want als het niet meer goed is dan komen ze langs om een nieuw laagje neer te leggen in de maanden voor de Tour. In Italië zijn nog wel eens slechte wegen te vinden. Maar de meeste cols zijn voorzien van een uitstekende laag asfalt.

Geplaatst: 11 mei 2011 13:20
door fl@tfisher
Ik post hier niet vaak, maar ben min of meer opgelucht te lezen dat ik niet de enige ben die aangedaan is door het ongeluk van Weijlandts. Het roept ook wel weer herinneringen op, maar dat helpt allemaal niet veel.
Wel wil ik nog even memoreren wat Rob Harmeling vertelde in Holland Sport: "op een afdaling kan je niet winnen, alleen verliezen."
Deze woorden hebben uiteraard méér dan een letterlijke betekenis, maar reken het maar eens uit, stel Alp d'Huez op 15 km, rijd er met 10 of 15 km/h naar boven, dan maakt het eigenlijk niet uit of je met 45, 60 of 75 naar beneden gaat.
En toch gaat ook de Giro verder...

Geplaatst: 11 mei 2011 13:37
door mrcoffee
Monte Crosis op youtube met helmcam http://www.youtube.com/watch?v=7UDyOKa3 ... re=related
Het heeft meer weg van een luxe geitenpad.

Ook op mooie wegen gaat er nog weleens wat mis, zoals bij Augustyn in de afdaling van de Bonette in 2008. Het is zo gevaarlijk als de renners het maken/ risico's nemen. En Parijs-Nice gaat ook nog steeds over die prutswegen van de Col de la Turbie en Col d'Eze en daar klaagt niemand over.

Geplaatst: 11 mei 2011 13:49
door wurst
Daar mogen ze wel hekken gaan plaatsen inderdaad, als je daar nog rijen dik supporters op kwijt wilt houd je geen asfalt meer over.

Geplaatst: 11 mei 2011 13:57
door petronius
Die afdaling (vanaf min. 5'20'' ong.) heeft toch nog weinig met wielrennen te maken lijkt mij...

Geplaatst: 11 mei 2011 14:09
door rbr
mrcoffee schreef:Monte Crosis op youtube met helmcam http://www.youtube.com/watch?v=7UDyOKa3 ... re=related
Het heeft meer weg van een luxe geitenpad.


Persoonlijk is dit voor mij tig stappen te ver. Wat de renners heel simpel zelf kunnen doen is een maximum snelheid instellen met het dalen en zo het spectakel eruit halen. Stopt deze idioterie direct

Geplaatst: 11 mei 2011 14:16
door stokie
Ik heb dit jaar de Ronde van Marokko (uci2.2) gereden en daar zat ook zo'n geitenpad-afdaling in.. Omdat ik op achterstand lag na 2x een lekke band (logisch), ben ik als een gek afgedaald..
Op dat moment denk je niet na over de gevolgen die een valpartij kan hebben, maar als ik daar nu aan terugdenk vraag ik me af waarom ik in hemelsnaam zo'n idioot geweest ben..
Later hoorde ik van ploegmaats dat het voor in het peloton wel een paar keer mis is gegaan en dat er een stuk of acht!! renners onderuit zijn gegaan...
De afdaling van de monte crosis is gewoon te gek en die hele berg moet je dan ook gewoon schrappen...

Geplaatst: 11 mei 2011 14:22
door foosho
mrcoffee schreef:Het is zo gevaarlijk als de renners het maken/ risico's nemen.

Ja, maar de belangen zijn groot.

Neem het parcours:
[img=http://1.bp.blogspot.com/-RhcX8HrkS7A/T ... ria_14.jpg]

Meteen na de afdaling is de slotklim, dus iedere seconde die je pakt in de afdaling kom je eerder aan.

't Zullen vast spectaculaire beelden worden (en laten we hopen dat het daar bij blijft), maar ik vind het onverstandig.

Geplaatst: 11 mei 2011 15:15
door Mr_T
Nu is het wel zo dat dit zo duidelijk absurd is, dat een renner dus wel extra zal opletten.

Geplaatst: 11 mei 2011 15:16
door havana
De Monte Crostis wordt mogelijk geschrapt uit de Giro:
De organisatie van de Giro d’Italia overweegt om de berg Monte Crostis uit het parcours van de ronde te halen. Het gevaar van de bijna 2000 meter hoge berg zit in de afdaling, de wegen zijn smal en het wegdek zeer slecht. "Na de dood van Wouter Weylandt begrijp ik dat de renners zich zorgen maken", zegt Angelo Zomegnan tegen La Gazzetta Dello Sport.

De beslissing om de berg uit het parcours te schrappen is nog niet genomen, maar dit zal, volgens de Girobaas snel gebeuren. "De veiligheid van de renners heeft onze prioriteit en mijn team deze etappe binnen enkele dagen evalueren."
Bron: wielerflits.nl