Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het grote Giro d'Italia 2011 topic

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 11 mei 2011 01:31

volgens mij was de dood van kivilev de aanleiding om de helmplicht in te stellen...

chevalier
Forum-lid
Berichten: 876
Lid geworden op: 25 jun 2005 02:45

chevalier 11 mei 2011 01:37

Voelde mij ook zo als jullie, zat ook met het water in mijn ogen.......tja ik kon de beste Wouter alleen van naam.
Het doet je wat omdat we met zijn allen toch ook verbonden zijn met deze sport of je nu op hoog of laag nivo deze mooie sport wielrennen beoefend.

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 11 mei 2011 09:31

Misschien het moment om via een rennersstaking de ongebreidelde spektakeldrang van Zomegnan een halt toe te roepen: ook zonder belachelijke stunts als de afdaling van die Monte Crostis blijft de Giro tenslotte de mooiste ronde, dus waarom moét dit? (Zomegnan mag van geluk spreken dat Weylandt niet op zo'n controversiële passage, maar in een 'gewone' afdaling verongelukt is)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 mei 2011 09:51

Logisch dat Leopard eruit stapt. Het is volgens mij ook de enige mogelijkheid om de begrafenis mee te maken, want de eerste rustdag is te ver weg.

Met Casartelli was dit anders, want dit gebeurde vlak voor het einde van de Tour.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 11 mei 2011 11:21

eelcoz schreef:Dalen, vandaar die vangnetten. Te bizar voor woorden eigenlijk.


Dat zijn geen vangnetten. Maar palen zodat ze tijdens de sneeuw kunnen zien tot hoever de weg loopt. Of t zijn piste palen, dat kan ook.

Bij gevaarlijke passages word denk ik zelfs het minste gevallen. Meestal gebeurd het wanneer het redelijk gemakkelijk is en men minder scherp is.

Ik denk dat we niet meteen mensen moeten veroordelen

eelcoz

eelcoz 11 mei 2011 11:23

japie carbon schreef:
eelcoz schreef:Dalen, vandaar die vangnetten. Te bizar voor woorden eigenlijk.


Dat zijn geen vangnetten. Maar palen zodat ze tijdens de sneeuw kunnen zien tot hoever de weg loopt. Of t zijn piste palen, dat kan ook.


Maar waarom is er dan een net tussen de palen gespannen (zie de 2e foto van .Jeroen. een pagina eerder in dit topic)?

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 11 mei 2011 11:30

eelcoz schreef:
japie carbon schreef:
eelcoz schreef:Dalen, vandaar die vangnetten. Te bizar voor woorden eigenlijk.


Dat zijn geen vangnetten. Maar palen zodat ze tijdens de sneeuw kunnen zien tot hoever de weg loopt. Of t zijn piste palen, dat kan ook.


Maar waarom is er dan een net tussen de palen gespannen (zie de 2e foto van .Jeroen. een pagina eerder in dit topic)?


Maar dat is ergens logisch, aangezien je anders vaak een vangrail o.i.d. hebt.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 11 mei 2011 11:55

Dan zijn het denk ik piste palen.

Als het wel zo erg is dat men een vangnet moet plaatsen dan is het idd wel erg gevaarlijk.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 11 mei 2011 12:24

Andersom bekeken zou je ook kunnen stellen dat het een prima veiligheidsmaatregel is en dat je dat misschien wel op veel meer plaatsen zou moeten doen. Ik duik persoonlijk tenminste liever zo'n net in dan dat ik een ravijn in vlieg.

Ik ken de passage van Monte Crostis niet dus kan ook niks zeggen over de vraag of het te doen is om daar te passeren. Maar ik ga er eerlijk gezegd van uit dat ze daar geen onverantwoorde risico's nemen. Dat hebben ze de afgelopen jaren volgens mij ook niet of nauwelijks gedaan. Je kunt hooguit de discussie voeren of sommige ritten te zwaar zijn of niet maar dat is een heel ander verhaal.

De discussie over gevaarlijke passages is ook niet helemaal eerlijk. Journalisten voeren bijvoorbeeld onverharde skipiste's (Kronplatz) aan. Nou, dat was bergop en absoluut niet gevaarlijk. Wel loodzwaar maar ook dat is weer een ander verhaal. Bovendien, vorig jaar heeft iedereen volgens mij genoten van de strade bianche passage. Wat dacht je dat daar op de weg lag? Ik heb er volgens mij niemand over gehoord.

Ik vind het altijd goed om te kijken of je een sport veiliger kunt maken. En als je die mogelijkheid hebt moet je het zeker niet laten. Maar de discussie moet wel worden gevoerd met de juiste argumenten en niet enkel op basis van emotie.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 11 mei 2011 12:27

japie carbon schreef:Dan zijn het denk ik piste palen.

Als het wel zo erg is dat men een vangnet moet plaatsen dan is het idd wel erg gevaarlijk.


Volgens Thijs Zonneveld in zijn column in De Pers van 4 mei overweegt men wel degelijk vangnetten te plaatsen:

"De spreekstalmeester overweegt overigens wel om vangnetten te plaatsen in de afdaling van de Monte Crostis zodat de acrobaten misschien iets minder snel te pletter zullen slaan. Wat ontzettend attent van hem."

En ook in een stukje van dezelfde schrijver in dezelfde krant van 9 mei wordt erover gesproken:

"De gevaarlijkste afdalingen moeten in deze editie van de Giro nog komen – zoals die van de Monte Crostis, waar vangnetten worden geplaatst om de schade te beperken. "

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 11 mei 2011 12:40

Tuurlijk, ook vandaag kijk ik uit naar de strade bianche, en ze moeten ook niet flauw doen: vroeger waren alle wegen onverhard en werden renners nog veel erger afgebeuld. En inderdaad is de Kronplatz bergop niet gevaarlijk - maar die algemene tendens van het steeds verder aftasten van de uiterste grenzen is, in combinatie met de hoge belangen en dito druk op de renners, een gevaarlijk spelletje. Met Michel Wuyts ben ik het overigens volstrekt oneens - maar de vraag is: waar ligt de grens? En hoever kan je gaan ten behoeve van het spektakel?
Steil bergop is op zich overigens niet gevaarlijk, maar de afmatting die er het gevolg van is kan wel voor gevaar zorgen, dus de discussie over zwaarte en veiligheid hangt wel samen.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

eelcoz

eelcoz 11 mei 2011 12:42

De Pers was inderdaad ook mijn bron wat betreft die vangnetten.

Mijn hooggebergte-ervaring is vrij beperkt, dus vandaar de volgende vraag: Hoe verhouden de afdalingen in de Giro (zoals die van dinsdag, die blijkbaar ook al als gevaarlijk stond geclassificeerd) zich tot die in de Tour (Franse Alpen/Pyreneeen) wat betreft moeilijkheidsgraad/gevaar? Die in de Tour zijn toch over het algemeen goed te doen, op een enkele uitzondering na?

Plaats reactie