Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het grote Giro d'Italia 2011 topic

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 29 apr 2011 00:42

Volgens mij wordt de Giro dit jaar een geweldig spectakel. Zal Contador vol gas gaan? Of gaat Nibali na de Vuelta ook de Giro winnen? Wat kan Scarponi? rijdt Menchov mee?

Ik kijk vooral uit naar de etappe over de Grossglockner. Wat verwachten jullie? Wie wint?
Camerig is prachtig!

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 29 apr 2011 00:49

Ik verwacht wederom een spektakel. Wat een heerlijk parcours hebben ze weer neergezet.
Voor Contador lijkt het me erg moeilijk om deze Giro te rijden, zonder te weten of hij de Tour mag doen. Ok, hij heeft de ambitie uitgesproken om alle grote rondes in één jaar te winnen maar het is al even geleden dat iemand die in de Giro voor de winst meedeed ook de Tour kon winnen. Ik vraag me dus af of hij niet te veel op twee gedachtes zal hinken. 't Blijft natuurlijk wel een klasbak, de Giro die hij won kwam hij zogenaamd ook rechtstreeks van het strand af. Anders is Nibali toch wel de voornaamste kandidaat denk ik. Scarponi is al te lang in vorm en zal binnenkort wel geschorst worden.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 29 apr 2011 00:54

Ze gaan helaas niet naar de top op de Gross glockner maar ga wel kijken; ben daar zelf 7 juni helaas na de Giro.
Verder de etappe naar Rifigio Gardeccia, deze heb ik zelf gedaan vorig jaar: gezien de percentage's en de Giau en Fedaia voorafgaand moet dit spektaculair worden!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 29 apr 2011 16:31

Het moet wel allemaal doenbaar blijven: spektakel is één ding maar steeds de grenzen verschuiven daar zijn nog andere sporten voor.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 29 apr 2011 16:38

Het risico van een (te) zwaar parcours is dat renners gaan wachten voor ze in de aanval gaan waardoor je effectief een saaie koers krijgt om naar te kijken. Vorig jaar was de Giro echter één van de meest spectaculaire rondes van de laatste jaren dus wat dat betreft is het kennelijk nog niet te gek. Maar men moet er inderdaad wel voor waken.

Zelf ben ik dit jaar ook weer present. Na vorig jaar Monte Zoncolan en de Kronplatz te hebben bezocht ga ik me deze keer vermaken op de flanken van Monte Etna!

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 29 apr 2011 16:59

Bottecchia schreef:Het risico van een (te) zwaar parcours is dat renners gaan wachten voor ze in de aanval gaan waardoor je effectief een saaie koers krijgt om naar te kijken. Vorig jaar was de Giro echter één van de meest spectaculaire rondes van de laatste jaren dus wat dat betreft is het kennelijk nog niet te gek. Maar men moet er inderdaad wel voor waken.

Klopt, dat zie je bijna altijd gebeuren. Vooral in op papier loodzware koninginneritten met meerdere beklimmingen (lees: in de Tour). Wordt altijd druk gespeculeerd over vroege aanvallen, vooruitgestuurde secondanten, coupes en klassementen op z'n kop maar er gebeurt zelden iets voor de laatste col. Soms worden zelfs hele etappes weggegeven vanwege de angst voor wat nog komt, een of twee dagen later.
Volgens mij krijg je het meeste spektakel met gevarieerde uitdagingen. In de Giro van 2010 zag je dat ook goed. Waaierrit, strade bianche, regen, lange etappes, vlakke rit eindigt op een heuveltje, zwakke ploegen bij favorieten (vorig jaar Astana en BMC) en zware bergen. Dus niet alleen maar vlakke ritten en zware bergen.

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 29 apr 2011 23:34

Helemaal mee eens. De strada biancha was geweldig!
Camerig is prachtig!

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 30 apr 2011 00:11

Bottecchia schreef:Het risico van een (te) zwaar parcours is dat renners gaan wachten voor ze in de aanval gaan waardoor je effectief een saaie koers krijgt om naar te kijken. Vorig jaar was de Giro echter één van de meest spectaculaire rondes van de laatste jaren dus wat dat betreft is het kennelijk nog niet te gek. Maar men moet er inderdaad wel voor waken.

Zelf ben ik dit jaar ook weer present. Na vorig jaar Monte Zoncolan en de Kronplatz te hebben bezocht ga ik me deze keer vermaken op de flanken van Monte Etna!


Nah ik denk het juist niet. Juist omdat het parcours in de giro elk jaar zo zwaar is kunnen renners zich niet verstoppen en krijg je gegarandeerd spektakel. Neem bijvoorbeeld de etappe van vorig jaar naar de Zoncolan. Basso reed iedereen uit het wiel zonder ook maar één keer aan te vallen. Hij reed een straks tempo en één voor één moesten zijn concurrenten lossen. Gezien het parcours verwacht ik ook dit jaar weer een man tegen man gevecht.
In de tour zie je dat het voor sommige renners mogelijk is om op reserve te rijden. De parcoursbouwers van de Giro willen dat vermijden en de wielerliefhebber profiteert hier van.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 apr 2011 13:58

Als er van de heren die kort staan niemand aan valt op een eerdere klim dan schieten we niets op met het parcours met veel steile klimmen er in. Ook op een klim met gemiddeld 10% kunnen de beste klimmers gewoon op reserve rijden. Dan rijden ze gewoon net iets minder hard.

Wat veel belangrijker is dan extreme klimmen is de afstand door het dal tussen de klimmen in. Als je alleen maar omhoog en naar beneden rijdt gaat dat prima in je uppie. Maar ja 20 km door een dal moeten rijden doe je toch liever in een groep dan alleen.

Giro zal vast wel weer mooi worden. Dit jaar een zeer sterk deelnemersveld met Contador en Menchov.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 30 apr 2011 16:00

het parcours vind ik er op papier zeker weer mooier uitzien dan de tour. Ook het deelnemersveld is van behoorlijk niveau... Ik ga er vanuit dat het dit jaar weer een mooie giro gaat worden!

blik
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 mei 2008 11:35

blik 03 mei 2011 18:57

Ik verwacht juist heel weinig van de etappe naar de Grossglockner, juist vanwege de hoeveelheid beklimmingen die nog in de 2 etappes erna gedaan moeten worden. De etappe naar de Zoncolan is echt een beest i.c.m. Monte Crostis. De etappe erna is ook lookzwaar. Beide etappes ook ruim boven de 200 km.

Gebruikersavatar
immo
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:37

Gebruikersavatar immo 03 mei 2011 19:13

Gijs01 schreef:Volgens mij wordt de Giro dit jaar een geweldig spectakel. Zal Contador vol gas gaan? Of gaat Nibali na de Vuelta ook de Giro winnen? Wat kan Scarponi? rijdt Menchov mee?

Ik kijk vooral uit naar de etappe over de Grossglockner. Wat verwachten jullie? Wie wint?


Ik verwacht veel van Nibali deze Giro, het zou me niets verbazen als hij de Giro zou winnen.

Plaats reactie