Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Overschoenen tegen kou. (En andere tips tegen koude voeten)

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 08 dec 2021 13:37

Die schoenen zijn toch waterdicht? Of is het zweet?

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 08 dec 2021 14:02

Als het maar lang genoeg regent dan loopt het water wel van je benen je (waterdichte) schoenen in. Tenzij je een echte regenbroek die tot over de schoen gaat draagt natuurlijk.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 dec 2021 14:37

Verder zorgen dat je dus ook zo min mogelijk nat wordt. Mijn gravelbike doet nu dienst als winterfiets met volledige set vaste spatborden inclusief spatlappen. Je wordt vele malen minder vies en nat en daardoor een stuk warmer. Al is er altijd nog wel wat water wat op de onderbenen kan komen.

Verder heb ik het altijd gered met alleen neopreen overschoenen en wollen sokken. Maar misschien toch ook maar winterschoenen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 dec 2021 16:03

In de CAO staat dat je een tweede paar mag als ze regelmatig te nat zijn om aan te trekken. Mag betaald worden uit het schoenen budget van je echtgenote

maarten1
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 08 dec 2021 16:08

Voetwarmers van Decatlon... Onder het vriespunt gebruik ik de handwarmers en de voetwarmers...
Ik rij wel ritten van 4 tot 5 uur.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 08 dec 2021 16:20

Twee tips. Je voeten transpireren altijd een beetje. Veel overschoenen zijn waterdicht van buiten naar binnen, maar ook van binnen naar buiten. Doordat ze dus niet ventileren worden je voeten vochtig en dus koud. Is ook een van de redenen, waarom winterschoenen zo goed werken die ademen wel. Andere tip zorg dat je enkels warm blijven sokken moeten juist om je enkels dik zijn, is ook een van de redenen dat die oversokken best goed werken tot temperaturen net boven nul ademen en houden je enkels warm.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 dec 2021 16:56

Winterschoenen ademen ook nauwelijks, wel nemen ze veel vocht op.

Zet ze voor en na een droge rit maar eens op de keukenweegschaal.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 08 dec 2021 17:26

Heb zelf nog een paar thermo inlegzooltjes geknutseld en het stelt het afkoelen uit maar krijg toch uiteindelijk koude tenen. Denkelijk ga ik ook wel winterschoenen aanschaffen. Heb alleen een hoge wreef en ben bang dat de Nortwave modellen met die manchet om de enkels lastig worden voor mij. En het model zonder manchet……nergens meer te krijgen zover ik kan zien. In mijn maat 42 a 43.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 dec 2021 09:38

JazzHands schreef: 07 dec 2021 22:05 Hallo,

Ben op zoek naar goede overschoenen tegen de kou.

Tevens op zoek naar wat extra tips om koude voeten te voorkomen.....voeten insmeren met crème die wordt gebruikt om de spieren op te warmen.
Ben zelf zeer tevreden van de GripGrab overschoenen Arctic X, droog en warm. Is het echt heel erg koud, dan leg ik er nog een verwarmd zooltje in. Ik hád de Thermosoles (niet kopen! Duur en niet goed) maar die gingen snel stuk, fabrikant beweerde ze nooit retour te hebben ontvangen (dom, zonder t&t versturen). Toen cheapo setje van Amazon gekocht en die werken prima. Let wel, accu gaat 2-2½uur mee bij koud weer op volle kracht.

Crème voor opwarmen is vaak contra-productief, die zet de poriën verder open waardoor het warm aanvoelt. In werkelijkheid koelt het juist meer af.
Dogma F

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 09 dec 2021 10:36

Ramon73 schreef: 09 dec 2021 09:38
JazzHands schreef: 07 dec 2021 22:05 Hallo,

Ben op zoek naar goede overschoenen tegen de kou.

Tevens op zoek naar wat extra tips om koude voeten te voorkomen.....voeten insmeren met crème die wordt gebruikt om de spieren op te warmen.
Ben zelf zeer tevreden van de GripGrab overschoenen Arctic X, droog en warm. Is het echt heel erg koud, dan leg ik er nog een verwarmd zooltje in. Ik hád de Thermosoles (niet kopen! Duur en niet goed) maar die gingen snel stuk, fabrikant beweerde ze nooit retour te hebben ontvangen (dom, zonder t&t versturen). Toen cheapo setje van Amazon gekocht en die werken prima. Let wel, accu gaat 2-2½uur mee bij koud weer op volle kracht.

Crème voor opwarmen is vaak contra-productief, die zet de poriën verder open waardoor het warm aanvoelt. In werkelijkheid koelt het juist meer af.
Dat Arctic X setje had ik ook ontdekt op websites. Staat dat dat een van de warmste overschoenen zijn. Maar tot welke temperatuur en hoe lang zijn die dingen nog comfortabel? Zeg 3 graden, snijdende oostenwind en gevoelstemperatuur richting vriespunt: nog te doen of leg je er dan een verwarmd zooltje in.

Zoek eigenlijk ook wel een beetje naar een no hassle oplossing. Ben toch sterk over winterschoenen aan het nadenken. (Moet dan waarschijnlijk ook SPD-SL trappers op mijn gravelbike zetten, omdat ik ze zowel voor de racefiets als de gravelbike wil gebruiken. Da’s minder no hassle)

Edit: trouwens goede tip dat zooltje. Met zo’n afstandsbediening wel erg handig. Kun je het toch zelf regelen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 09 dec 2021 11:29

Arctic X is voor mtb schoenen en Arctic voor race schoenen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 dec 2021 12:48

SPD-SL op een gravelbike gaat prima. Of in de winter gewoon SPD op je racefiets, zelfde effect.

Mijn oplossing is 2 paar winterschoenen :D Ik heb voor SPD de Northwave Husky, ergens in de zomer gekocht voor 120 euro.

Plaats reactie