Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Overschoenen blijven achter trappers haken bij het uitklikken

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 nov 2021 07:25

Nu zijn de plaatjes van SPD-SL een stukje groter dan z'n tegenhanger en uitvinder, Look Keo.
Daarom steken die plaatjes vaak een beetje uit en wanneer ze dan zo ver mogelijk naar buiten gezet worden, kan je dus tegen die problemen oplopen.
Ik gebruik de Look Keo blade 2, mede omdat ik dat uitsteken van de SPD-SL plaatjes er niet uit vind zien!

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5738
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 19 nov 2021 08:28

Maak eens een foto van de onderzijde van je schoen met beide overschoenen en post deze hier.
Dan kunnen we misschien zien waar de schoen wringt. ;)
Ik heb zelf dit nog nooit gehad en mijn eerste ingeving is dan ook, zoals anderen ook aangeven, dat de overschoenen te groot zijn.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 nov 2021 08:30

JazzHands schreef: 18 nov 2021 21:23 Door de antwoorden hier en het feit dat overschoenen sinds jaar en dag verkocht worden en ik nooit in een review heb gelezen dat wat ik heb een probleem kan zijn, begin ik toch het vermoeden te krijgen dat er iets in mijn set-up is wat afwijkend is.

Op zich heb ik standaard schoenen, standaard Shimano SPD-SL plaatjes en klik ik ook niet als een volkomen idioot uit. Wat afwijkend is zijn de stand van de plaatjes. Die zijn door een fysio zo ver mogelijk naar buiten gezet om een zwiep beweging uit mijn been te krijgen tijdens het fietsen. Het gevolg hiervan is dat een punt van het plaatje onder mijn schoen uitsteekt. Dit is dermate afwijkend dat daar wellicht de oorzaak gevonden kan worden. Ga daar de komende dagen mee aan de gang.
Zou je dit probleem niet veel beter met een paar pedaal spacers kunnen oplossen. Zodat de pedalen verder naar buiten staan. Of bedoel je met naar buiten dat je benen verder naar binnen komen? Dan zoek je een crank met kleinere Q-factor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 19 nov 2021 21:19

Was nog een andere hypothese die ik wilde testen. Naast uitstekende punt (wat volgens mij eigenlijk altijd wel het geval is zoals @scottpch inderdaad terecht opmerkte), was ook precies op die punt het, in mijn geval, gele hoekpuntje van het spd-sl plaatje verdwenen. Is al een paar maanden zo aan beide kanten en heb daar eigenlijk nog nooit last van gehad.

Heb wat scenario’s proberen te simuleren. Het haken zoals ik dat tijdens het fietsen ervaarde leek plaats te vinden wanneer ik het stukje van de uitsparing aan de onderkant van de overschoen rond het schoenplaatje over het uitstekende puntje schoof.

Heb de schoenplaatjes vervangen door nieuwe en het is nu een stuk moeilijker om de onderkant van de overschoen over het (uitstekende) hoekje te krijgen. Heb vandaag 2 uur gefietst en in tegenstelling tot gisteren, waarbij het haken met de Pioggia 3 tenminste 4 keer voorkwam, geen enkel keer een probleem gehad. (En ik verzeker je dat ik om het te testen tig keer uit heb geklikt tijdens het fietsen).

Ik heb de schoenplaatjes ook wat meer naar het midden gezet maar er is nog steeds een hoekje dat uitsteekt. Mijn huidige hypothese is dat het het ontbreken van de gele hoekpuntjes de voornaamste oorzaak is geweest. Althans als het probleem zich niet meer voordoet :) Anders natuurlijk een uitstekende falsificatie.

Geloof trouwens toch echt niet dat de overschoenen te groot zijn. Zowel die van BBB als de huidige overschoen van Castelli waren/zijn conform de maat die de fabrikanten opgaven. Vooral de Castelli lijkt toch ook perfect te zitten.

Ik ga de komende dagen druk door met testen (reken maar…. Zoiets hoop ik immers niet meer mee te maken).

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 19 nov 2021 21:25

thestudent schreef: 19 nov 2021 08:30
JazzHands schreef: 18 nov 2021 21:23 Door de antwoorden hier en het feit dat overschoenen sinds jaar en dag verkocht worden en ik nooit in een review heb gelezen dat wat ik heb een probleem kan zijn, begin ik toch het vermoeden te krijgen dat er iets in mijn set-up is wat afwijkend is.

Op zich heb ik standaard schoenen, standaard Shimano SPD-SL plaatjes en klik ik ook niet als een volkomen idioot uit. Wat afwijkend is zijn de stand van de plaatjes. Die zijn door een fysio zo ver mogelijk naar buiten gezet om een zwiep beweging uit mijn been te krijgen tijdens het fietsen. Het gevolg hiervan is dat een punt van het plaatje onder mijn schoen uitsteekt. Dit is dermate afwijkend dat daar wellicht de oorzaak gevonden kan worden. Ga daar de komende dagen mee aan de gang.


Zou je dit probleem niet veel beter met een paar pedaal spacers kunnen oplossen. Zodat de pedalen verder naar buiten staan. Of bedoel je met naar buiten dat je benen verder naar binnen komen? Dan zoek je een crank met kleinere Q-factor.
Het laatste, Door het schoenplaatje naar buiten te verplaatsen komen de voeten iets meer naar binnen.

Ga nu eerste proberen of ik nog klachten ontwikkel als ik het schoenplaatje in een neutrale stand zet. Dan zie ik verder. Je tip mbt tot de crank houd ik in gedachte. Thx.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 nov 2021 08:35

Smalle q-factor was ooit een heel marketing argument. Nu vreemd genoeg totaal verdwenen en lijken we geaccepteerd te hebben dat de benen juist steeds verder uit elkaar staan op disc fietsen. Ik zat nog wat te zoeken of er een fabrikant kortere pedaalassen maakt voor SPD-SL. Zo snel niks gevonden. Wel maakt shimano een langere as +4mm.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 nov 2021 09:52

JazzHands schreef: 19 nov 2021 21:19 Was nog een andere hypothese die ik wilde testen. Naast uitstekende punt (wat volgens mij eigenlijk altijd wel het geval is zoals @scottpch inderdaad terecht opmerkte), was ook precies op die punt het, in mijn geval, gele hoekpuntje van het spd-sl plaatje verdwenen. Is al een paar maanden zo aan beide kanten en heb daar eigenlijk nog nooit last van gehad.

Heb wat scenario’s proberen te simuleren. Het haken zoals ik dat tijdens het fietsen ervaarde leek plaats te vinden wanneer ik het stukje van de uitsparing aan de onderkant van de overschoen rond het schoenplaatje over het uitstekende puntje schoof.

Heb de schoenplaatjes vervangen door nieuwe en het is nu een stuk moeilijker om de onderkant van de overschoen over het (uitstekende) hoekje te krijgen. Heb vandaag 2 uur gefietst en in tegenstelling tot gisteren, waarbij het haken met de Pioggia 3 tenminste 4 keer voorkwam, geen enkel keer een probleem gehad. (En ik verzeker je dat ik om het te testen tig keer uit heb geklikt tijdens het fietsen).

Ik heb de schoenplaatjes ook wat meer naar het midden gezet maar er is nog steeds een hoekje dat uitsteekt. Mijn huidige hypothese is dat het het ontbreken van de gele hoekpuntjes de voornaamste oorzaak is geweest. Althans als het probleem zich niet meer voordoet :) Anders natuurlijk een uitstekende falsificatie.

Geloof trouwens toch echt niet dat de overschoenen te groot zijn. Zowel die van BBB als de huidige overschoen van Castelli waren/zijn conform de maat die de fabrikanten opgaven. Vooral de Castelli lijkt toch ook perfect te zitten.

Ik ga de komende dagen druk door met testen (reken maar…. Zoiets hoop ik immers niet meer mee te maken).
Ja als de hoekpunten van de plaatjes verdwenen zijn, dan gaat elke overschoen vast zitten rond de pedalen. Dan is het logisch dat je die niet loskrijgt.
Eerder nieuwe schoenplaatjes monteren dus de volgende keer.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 nov 2021 10:42

thestudent schreef: 20 nov 2021 08:35 Smalle q-factor was ooit een heel marketing argument. Nu vreemd genoeg totaal verdwenen en lijken we geaccepteerd te hebben dat de benen juist steeds verder uit elkaar staan op disc fietsen. Ik zat nog wat te zoeken of er een fabrikant kortere pedaalassen maakt voor SPD-SL. Zo snel niks gevonden. Wel maakt shimano een langere as +4mm.
q-factor is bij Shimano toch al jaren dezelfde op de weggroepen. MTB en GRX zijn wat breder.
Heeft niet echt iets te maken met disc of niet maar met type fiets.
R-8000: 146mm
r-6800: 146.6mm
r-6700: 147mm
r-6600: 146mm
r-6500: 145mm (dubbel, de triple was meer)

De smallere q-fator is dus van nog langer geleden dan dat (bij Shimano)

Vroeger maakte Speedplay nog kortere assen (de titanium versie als ik me niet vergis) voor hun pedalen (maar sinds de overname door Wahoo niet meer)
Afbeelding

Plaats reactie