Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Kleding ruikt muf na 1x gebruik

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 20 aug 2021 08:10

Schoonmaakazijn is wel de universele tip hier. Nooit gehoord of over nagedacht omdat bij de was te doen, straks een fles kopen en weekend testen.
Mijn nieuwste kleding heeft er ook geen last van, is meer bij kleding die ik al enkele jaren gebruik. Maar ook die wordt bijna altijd na elke rit gewassen, gaat kort na het wassen op de lijn etc.
Dogma F

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 20 aug 2021 13:21

Azijn, schoonmaakazijn of dit spoelmiddel van Dettol speciaal voor sportkleding:

Ik gebruik dit sidns kort en ik heb wel de indruk dat het werkt.
Afbeelding

CDBE
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2018 21:09

CDBE 20 aug 2021 14:59

Inderdaad azijn gebruiken, kleding in een emmer nachtje laten weken en uitwassen.
Die geurkorrels werken ook goed maar wel geen volledige dosis zoals aanbevelen staat, ik gebruik er per beurt een 20-tal (korreltjes). :winkthumb:
Specialized Sl7 pro Sram Force

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 20 aug 2021 17:41

Tip van de huisvrouw hier te huize :
>Wasmachine eens (af en toe) zonder was en dan heet/ 90 graden draaien.
Met alleen schoonmaak- azijn of soda.(dus zonder was).

Omdat we heel vaak op koude temperaturen wassen, blijven er allemaal resten achter in de gaatjes.
Dan gaat de wasmachine en/de was mogelijk ruiken.(lees maar eens op google)

Je zult "schrikken :? "als je ziet hoeveel er met 90 graden vrij komt uit de gaatjes van de wasmachine (wasresten/vuilresten/ed).
Met hoge graden heb je dat probleem niet.

Daarom gaan wasmachines en was stinken met alleen maar 40 graden en minder draaien.

Ook kan je wassen met een steradent tablet(tip van de buurvrouw).

Nog een extra tip erbij gratis en voor niets:Die steradent tabletten gooien ze ook wel in de toiletten.
Dan bruist de kalk en vuile resten goed los.

Tot zover de tip van de Vereniging van huisvrouwen.

Een man kan de was doen, zeggen ze dan.
Maar nbeem van mijmaar aan, een echte ouderwetse huisvrouw ziet deze huidige wasmanieren met zeer veel argwaan aan.
Nee hoge temperaturen, eerst de meest vieze plekken voorbehandelen, zoveel mogelijk apart en goed uit laten waaien en alleen buiten vanzelf aan de lijn.Tevens daarna strijken en netjes op de juiste manier opvouwen. :lol:

Was zonder wasverzachter kan je inderdaad wat opfrissen met van die korrels.

Nou als dit niet helpt dan houd alles op. :idea:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 aug 2021 17:53

Dan moet toch "alle was" stinken? Als het door de resten in de machine komt.
Vanmorgen maar eens de fietsbroek van manlief besnuffeld. Al enige jaren oud. Zo eentje voor de zomer, kortere pijpen en flink wat wit. Geen spoortje van muffigheid. Alleen het wasmiddel geurtje. En die wordt meestal op een super kort programma gewassen. Wel bijna direct na gebruik.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 20 aug 2021 19:42

https://www.waswacht.nl/pagina/stinkende-wasmachine/


Wij hadden namelijk het zelfde. (stinkende was af en toe).
Mijn vrouw heeft andere wasmiddelen gebruikt en dat hielp niets.... tot dat ze ging googlen en toen was het duidelijk.

Sommige was hier ten huize ,stonkt op lage temperatuur en de andere weer niet. Dat is toch niet helemaal te begrijpen hoe dat kan.

Het is duidelijk dat wassen op lage temperatuur en TE veel wasmiddel gebruiken niet echt goed is voor de machine. Daarom mijn verhaaltje erbij en om toch geregeld warm te wassen.

Wij hebben nu totaal geen last meer van ruikende was.

Het is bekent dat zweetvlekken sterk kunnen ruiken(onder de oksels) en dat je dan die extra even moet behandelen.

Verder moet iedereen zijn moeder(type ouderwetse) of oma maar vragen of iemand die veel schoonmaakt(huishoudelijk werk) bij mensen.Want die weten alles van niet welriekende was en oplossingen daarvoor.

en natuurlijk de wasmachine (en ook de afwasmachine er maar bij genoemd)....geregeld goed schoonmaken en dan gewoon met de hand en goede schoonmaakspullen en niet denken dat je er alleen maar komt om er dan maar af en toe zg schoonmaakspul, wat in te kiepen. Nee ouderwets met de hand boenen en schoonmaken. Je mag er wel wat voor over hebben. Strips schoonmaken en vul bakjes en weet ik wat verder. Geregeld ook achter en de onder de wasmachine de stof en troep verwijderen :idea: en niet denken dat een wasmachine geen onderhoud nodig heeft. En dat gewouwehoer over kalk aanslag is ook vooral voor hun eigen handel. Een wasmachine monteur had het in zijn hele werkzame leven nauwelijks meegemaakt, dat door kalkaanslag een wasmachine ed apparaat kapot was gegaan.

Nou genoeg over was.Hier staat nu en ander wasapparaat te piepen(van zo'n irriterend pieptoon- geluid).De AFwasmachine is klaar.
Met een automatische stofzuiger en dito grasmaaier :cry: .Het huishoudelijk-leven is ook maar makkelijk tegenwoordig.We hebben een leven als een luis op een zeer hoofd. ;)

Ik heb verscheidene mensen verhuisd met de vrachtwagen van het werk, nou ik kan je verzekeren dat sommigen extreem vies zijn wat onderhoud betreft aan huishoudelijke machines als wasmachine, koelkast, kooktoestellen. bah viespeuken.Maar we wijken af volgens mij. :roll:

Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12478
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 aug 2021 20:07

Als je het zweet echt laat drogen en nog een keer gaat rijden, als je pech heb gaat het er nooit meer uit.
Heb dat vroeger met basketbal kleding gehad. " kan je nog een wedstrijdje" prima..........

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 aug 2021 20:50

wasbeer2006 schreef: 20 aug 2021 20:07 Als je het zweet echt laat drogen en nog een keer gaat rijden, als je pech heb gaat het er nooit meer uit.
Heb dat vroeger met basketbal kleding gehad. " kan je nog een wedstrijdje" prima..........
Zeer geschikte manier om vrouwen op afstand te houden...

hayes

hayes 20 aug 2021 21:54

Ik doe dat nochtans regelmatig. Woonwerk twee dagen hetzelfde shirt. Geen last van stinkende kleding, al ruikt het shirt op zich wel na twee dagen, maar wast er gewoon uit.
Mijn kleren drogen gewoon in mijn bureau op zo'n staander. Al diverse malen gevraagd aan collega's of ze iets ruiken (want ikzelf heb misschien nog 10% van m'n reukzin over) en dat is niet zo. Of ze zijn gewoon beleefd ;) :lol:

Heel af e toe doe ik een scheutje (echt miniem) Dettol mee in de was ook.

Stinkende machine is idd wasluis door een teveel aan zeep en lage temperaturen.
Ik doe in principe altijd zowat de helft van wat geadviseerd wordt en werkt ook perfect.
Af en toe machine leeg laten draaien op hoge temperatuur. Wat ook kan helpen in bv de vaatwas, is een citroen in twee snijden en op lang programma met hoge temperaturen. Je vaatwas is weer als nieuw en je hebt er geen duur chemisch product voor nodig.

Plaats reactie