Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Kleding ruikt muf na 1x gebruik

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 aug 2021 10:15

thestudent schreef: 19 aug 2021 09:39 Volgens mij mag het sowieso verboden worden om je op groepsritten te vertonen met vaker gebruikte ongewassen kleding. Sommige vakantiefietsers kunnen er ook wat van. Het is me een keer voorgekomen dat ik een fietser eerder rook dan zag...
Maar als ik 14 dagen met familie aan het vakantiefietsen ben.., neem ik geen 14 setjes fietskleding mee ;-). En de wasmachine past ook niet bij in de fietskar.
Ruimte is schaars, dus alleen het hoognodige gaat dan mee.

Overigens thuis wassen gaat wel na elke rit, maar met een normaal programma op 40 graden, en ook gewoon incl wasverzachter. Tegen alle adviezen in. Maar de redelijk budget fietskleding (lees: teamkleding van bioracer of vergelijkbaar) zie ik er niet harder van slijten. En t ruikt prima na afloop.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 aug 2021 10:18

Mijn wielerkledij gaat na elke rit, ook een korte, direct bij thuiskomst de wasmachine in.
Mijn echtgenote wast dit op synthetisch programma met weinig (vloeibaar) wasmiddel.
Ik heb geen last van "muf ruikende" kledij. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 19 aug 2021 10:29

Vroeguh, toen ik roeide, was het mantra dat zolang het niet rechtop in de hoek stond en niet afbrak als je het aantrok, het nog niet de wasmachine in ging. Ik ben daar toch wat vanaf gestapt, maar nog steeds niet te pietluttig, ik trek het gerust 3 ritjes aan. En een schoon shirtje stinkt ook na 25km. En al helemaal bij fietstrektochten want daar is maar 1 ding vervelender dan een vies shirt en dat zijn 2 vieze shirts, maar goed, als je het shirt aanhoudt bij het douchen/haarwassen knapt het al lekker op.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 19 aug 2021 11:23

thestudent schreef: 19 aug 2021 09:39 Volgens mij mag het sowieso verboden worden om je op groepsritten te vertonen met vaker gebruikte ongewassen kleding. Sommige vakantiefietsers kunnen er ook wat van. Het is me een keer voorgekomen dat ik een fietser eerder rook dan zag...
el_loco schreef: 19 aug 2021 09:43 Ik snap niet dat je een fietspakkie niet wast na 1 keer gebruiken. Deed ik alleen vroeger bij woon-werkverkeer, `s middags je spullen van de ochtend weer aan. Vond dat ook niet heel fris eigenlijk, maar was wel praktisch.
Is lezen nou zo moeilijk? Ik maak dinsdag 2 ritjes van 1 uur, woon-werk. In de ochtend met schone kleren gestart, naar werk, in de avond terug en meteen kleding gewassen bij thuiskomst. Dat is precies wat er staat....

Na het wassen heeft de kleding voldoende lang gedroogd en is na 1 ritje alweer muffig.

Spijt me geweldig, maar op het werk lukt het niet om te wassen en droog te krijgen voordat ik naar huis ga.

Hoe jullie op ongewassen kleding komen is mij een groot raadsel. Zodra ik thuis ben gaat alles standaard in de wasmachine. Kleding zit eerder in de was dan dat ik onder de douche sta.
En bij woon-werk ritten douche ik steeds na aankomst, zowel op werk als thuis. Dus 2x op 1 dag. Ik douche niet voordat ik vertrek, dat idd niet.
Dogma F

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 19 aug 2021 11:43

Een scheutje schoonmaakazijn ipv wasverzachter moet de muffe/zweetlucht uit de kleren halen, bij oudere kleding/zweetgeuren raden ze aan deze een nacht in koudwater met een scheutje schoonmaakazijn te leggen.

Muffe lucht is vaak ook als het niet goed droogte, genoeg ventilatie in die ruimte?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 19 aug 2021 13:24

Gebruik je een ondershirt of niet? Volgens de commerciële teksten zou een goed ondershirt helpen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 19 aug 2021 14:15

leon1 schreef: 19 aug 2021 10:14 Of gebruik een schep van die HG sportkleding met vieze geurtjes. Dat werkt bij mij ook altijd prima. En dan is de geur (sommige kleding heeft daar inderdaad een handje van) weer een aantal fietsbeurten weg. Maar let op de dosering van HG. Die moet je wel aanhouden. Als je zuinig wil zijn dan werkt het niet zo goed. Dat heb ik zelf wel ervaren. Die doos/pot kost nl. 5 euro of zo en is na 3 of 4 wasbeurten al leeg.

Alhoewel ik sommige deo-sprays ook verdenk van het veroorzaken van vieze luchtjes. Sinds ik gewisseld ben van Dove naar Speick (natur kosmetik) heb ik veel minder last van zweetlucht (niet alleen in fietskleding). Sinds ik ben overgestapt moet ik zeggen dat ik die HG dus niet meer heb gebruikt.
Sinds ik geen deo meer gebruik heb ik het idee dat ik een stuk minder geur dan ervoor. Zou me niks verbazen als er iets in deo’s zit wat je zweetgeur versterkt

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 19 aug 2021 14:51

Ramon73 schreef: 19 aug 2021 11:23
thestudent schreef: 19 aug 2021 09:39 Volgens mij mag het sowieso verboden worden om je op groepsritten te vertonen met vaker gebruikte ongewassen kleding. Sommige vakantiefietsers kunnen er ook wat van. Het is me een keer voorgekomen dat ik een fietser eerder rook dan zag...
el_loco schreef: 19 aug 2021 09:43 Ik snap niet dat je een fietspakkie niet wast na 1 keer gebruiken. Deed ik alleen vroeger bij woon-werkverkeer, `s middags je spullen van de ochtend weer aan. Vond dat ook niet heel fris eigenlijk, maar was wel praktisch.
Is lezen nou zo moeilijk? Ik maak dinsdag 2 ritjes van 1 uur, woon-werk. In de ochtend met schone kleren gestart, naar werk, in de avond terug en meteen kleding gewassen bij thuiskomst. Dat is precies wat er staat....

Na het wassen heeft de kleding voldoende lang gedroogd en is na 1 ritje alweer muffig.

Spijt me geweldig, maar op het werk lukt het niet om te wassen en droog te krijgen voordat ik naar huis ga.

Hoe jullie op ongewassen kleding komen is mij een groot raadsel. Zodra ik thuis ben gaat alles standaard in de wasmachine. Kleding zit eerder in de was dan dat ik onder de douche sta.
En bij woon-werk ritten douche ik steeds na aankomst, zowel op werk als thuis. Dus 2x op 1 dag. Ik douche niet voordat ik vertrek, dat idd niet.
Tja, wat er staat is dat je fietskleding muf ruikt na een uur fietsen. Ik vind dat niet gek. Als je niet zweet fiets je niet hard genoeg. En wat hier al meer geschreven is: naarmate een setje wat ouder wordt (en zeker als het alleen maar op 30 graden gewassen wordt) krijg je niet alle geurtjes er meer uit.

En natuurlijk moet je bij woon-werk verkeer datzelfde pakkie gewoon ook `s middags weer aan, lijkt me logisch. Dat het dan niet meer fris ruikt is toch ook niet gek?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 aug 2021 15:42

Mijn kledingsetjes worden na elke rit meteen gewassen op 30gr met het goedkoopste waspoeder dat er is.
Ik gebruik maar een erg klein beetje wasmiddel en na het wassen ruiken ze weer als nieuw.
Enige wat ik kan bedenken is dat je kleding zo oud is/al een aantal jaar meegaat, dat je de geurtjes er niet meer uitkrijgt.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 19 aug 2021 16:09

Ik gebruik kleding heel veel jaren, dus heel veel wassen. Gewoon 40 graden, geen wasverzachter, wel van die geur korrels erbij in de wasmachine.

En om wasmachine schoon te houden en goed te laten funcyioneren, soms even iets wassen wat op de heetste temperatuur mag.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 aug 2021 17:55

Ramon73 schreef: 19 aug 2021 08:22 Vanochtend net gewassen fietskleding aangetrokken, recht van het wasrekje. Setje had ik dinsdag gebruikt voor 2 ritten van 1 uur. Direct gewassen bij thuiskomst, dinsdagavond en hele woensdag te drogen gehangen.
Vanochtend na 1 rit van 1 uur rook de kleding alweer beetje muffig....wat doe ik verkeerd?

Kleding gaat op programma synthetisch met universeel wasmiddel (wit en gekleurd) in de was op 30 graden, geen wasverzachter. Er draait dan een volledig programma van 2uur 15minuten, centrifugeren op 1100 toeren en dan op wasrek drogen.
Kleding die met de sportkleding mee gewassen wordt en niet sportief gebruikt wordt, heeft geen muffe lucht.
Is muf (opent een lang gesloten boekenkist met wat oude gordijnen en dikke boeken) hier wel het juiste woord?

Aan sportkleding blijft na tig wasbeurten een zweetlucht zitten. Zeker met dit vochtige weer kan dat snel vieze luchtjes geven. Voor die kleding staat hier een fles schoonmaakazijn naast de wasmachine. Daarvan een scheut bij de volgende sportwas en dan eens kijken

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 20 aug 2021 08:05

Scheut schoonmaakazijn in een bolletje bij een 40 graden wasprogramma. Zo krijgen we ook plaslucht uit de onderbroeken voor pottie-training van de kids. Ook gelijk uit de wasmachine halen en niet laten liggen.

Plaats reactie