Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietshelm en fietsbril raken elkaar

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 25 mei 2021 11:30

Hallo,
Ik heb net een nieuwe helm gekocht: een Kask Mojito 3. Deze zit perfect op mijn kleine / smalle hoofd. De helm zakt wat dieper over mijn voorhoofd dan de vorige helm, maar dat vind ik juist prettig. Nadeel is echter dat mijn oude bril (een rudy project) nu met de pootjes aan de zijkant van het hoofd, tegen de helm komt. Dat gaat natuurlijk rammelen. Aangezien de bril ook eigenlijk aan vervanging toe is, vroeg ik me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. M.a..w: welke merken of typen brillen hebben pootjes die wat lager gemonteerd zitten t.o.v. het vizier? Is het dan beter om een frameloze bril te kiezen of juist niet? Zijn er wellicht brillen met wat rubber op de pootjes, waardoor het rammelen beperkt blijft?
Uiteraard kan en ga ik naar een fietswinkel om wat brillen te passen, maar het zou helpen als ik weet welke merken eventueel in aanmerking komen. Niet elke winkel heeft alle typen / merken in huis namelijk.

Ik zie tips en tricks graag tegemoet en vraag me ook af of er meerdere fietsliefhebbers zijn die tegen dit probleem zijn aangelopen?

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 708
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 25 mei 2021 12:35

Net hetzelfde voorgehad, werd ik echt zot van!
Nieuwe bril gekocht, de nieuwe Assos skharab (wilde ik toch sowieso) maar gerammel bleef.

Dan met Assos bril op vele helmen gaan passen en dat was nodig, want het grootste deel rammelde.
Uiteindelijk een goede combinatie gevonden en kan weer gerust fietsen.
Ter info: helm was de Giro Aether in combiantie met Oakley Jawbreaker en daarna icm met Assos skharab.

Wat je als tussenoplossing kan doen is de bril onder de helmriempjes steken, dat hielp wel wat bij mij.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 25 mei 2021 12:46

Hoi, die Oakley Jawbreaker vind ik wel erg mooi, maar zal dat inderdaad moeten passen. De pootjes van de bril onder de helm steken lukt bij mijn huidige bril (Rudy Project syluro) niet, die is daar te 'bolvormig' voor, dan ben ik bang dat ik hem breek. Maar als ik een hele smalle bril koop met rechte pootjes, zou dat misschien wel een optie zijn.
Andere tussenoplossing is om een strookje vilt of stof op de bovenkant van de bril te plakken om het gerammel te dempen.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 708
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 25 mei 2021 17:19

Zo een strookje had ik ook aan gedacht.
Je moet wel zien dat de helm niet continue duwt op de bril, kan op de duur ook irritatie opleveren.
Maar dat is te testen natuurlijk.

Plaats reactie