Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Goretex Jersey?

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 27 apr 2021 12:25

Hallo!

Wat zijn jullie ervaring met goretex jerseys?
Ik ben namelijk een koukleun en zelfs met merino thermokleding gaat de wind dwars door alles heen, waardoor ik het koud krijg.

Is goretex echt zo goed winddicht maar tegelijkertijd ademend?

Hoor graag jullie e ervaringen.

Blijft natuurlijk duur spul.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 27 apr 2021 13:16

Je hebt ondershirts met windstopper (0.a. van Craft), je hebt shirts met windblocker (o.a. Van Castelli) en natuurlijk Gillets met windstopper aan de voorzijde. De keuze is reuze, iedereen heeft zo z’n voorkeur. Zelf heb ik alles geprobeerd, de gillets zijn voor mij de beste keuze.

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 27 apr 2021 13:41

Bedankt voor je reactie.
Ik heb een Castelli windstopper. Echter zweet je je daar kapot in.

Daar waar gorewear ademend moet zijn.
Heb er echter geen ervaring mee.

Michelheemskerk
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 jan 2019 21:43

Michelheemskerk 27 apr 2021 14:14

Castelli Perfetto Ros, kost wat maar top shirt! (€150,- in de aanbieding als je goed zoekt)
Inclu ritsjes aan de voorkant voor koeling

hayes

hayes 27 apr 2021 15:21

Die heb ik ook en héél tevreden over. Maar dat is al echt een jack natuurlijk.
Er is ook de Castelli Gabba RoS Jersey. Die wordt aangeraden voor temperaturen tss 9 en 16°c.
Maar evenzeer flink aan de prijs. Bij Hopmans 120 euro.

(kan zijn dat Michel dit shirt bedoelde natuurlijk)

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 27 apr 2021 16:37

Champignon33 schreef: 27 apr 2021 13:41 Bedankt voor je reactie.
Ik heb een Castelli windstopper. Echter zweet je je daar kapot in.

Daar waar gorewear ademend moet zijn.
Heb er echter geen ervaring mee.
De castelli is ook gelijk de warmste Gillet die ik heb. Een aantal verschillende van Assos (verschillende diktes), maar erg voornaam is dat je de warmte op je rug kwijt kunt.
Nogmaals het is persoonlijk wat je lekker vindt, ik transpireer ook veel, dus rij snel met korte mouw, maar dan wel een Gillet aan. Natuurlijk transpireer ik dan ook, maar de warmte verlies ik via mijn armen en de ademende rug.

Succes met de keuze :winkthumb:

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 27 apr 2021 20:30

Ik weet niet of het om korte of lange mouwen gaat maar voor beide zijn het qua kleding met afstand de beste aankopen. Ben ook een aardige koukleum en lange mouwen heb ik een Sportful Fiandre WS ultimate met de 'oude' Goretex Windstopper. Tevens een Castelli Perfetto lang en kort met beide de nieuwe Goretex Infinium en daarnaast een Sportful Fiandre Pro korte mouw met de Polartec Neoshell stof. Voor mij: van geen allen ook maar een seconde spijt gehad, kost wat knaken maar rij erin van september tot en met april / mei dus elke cent waard.

Één keer een ondershirt met windblokker gehad maar niet mijn ding, stug, te snel zweten.

Ook een gillet was niks voor mij. Weer een extra laag erbij waarbij mijn voorkeur uitgaat naar 2 lagen. Maar zoals je hier leest: ook zat fans van gillets.

Michelheemskerk
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 jan 2019 21:43

Michelheemskerk 27 apr 2021 21:29

hayes schreef: 27 apr 2021 15:21 Die heb ik ook en héél tevreden over. Maar dat is al echt een jack natuurlijk.
Er is ook de Castelli Gabba RoS Jersey. Die wordt aangeraden voor temperaturen tss 9 en 16°c.
Maar evenzeer flink aan de prijs. Bij Hopmans 120 euro.

(kan zijn dat Michel dit shirt bedoelde natuurlijk)
Volgens mij is de perfetto de opvolger van de Gabba..ze verzinnen namen bij de vleet, zoals andere ook melden topshirt! Of jas.. inderdaad iets dikker als een fiets shirt.. Maar winddicht warm en enigszins waterdicht.

Goretex jas (van Gore ware, shakedry versie) is ook een top ding maar alleen ala het regent. Houd je super droog en warm.. zonder regen zou ik deze niet dragen. Dan naar de castelli

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 27 apr 2021 22:17

De perfetto is niet zonder meer de opvolger van de gabba. De gabba is dikker en voor lagere temperaturen en ruiger weer dan de perfetto.

Ik heb meerdere jacks/shirts met Goretex of wat daar op lijkt.
.
Een Futurum jack. Is echt een winterjack voor temperaturen lager dan 10 graden.
Een Castelli perfetto ROS jack, voor temperaturen van zo'n 4 -14 graden. Vandaag ook aangehad, (ik heb het liever niet te koud).
Een Castelli perfetto jersey voor temperaturen van ca 10 - 18 graden.
Een Futurum vest, een heel licht ding, voor de vroege frisse ochtend of de avond.
Een Endura jersey voor temperaturen van 4-15 graden en als het echt goor weer is.
Als je wilt kun je meerdere ondershirts proberen en zo nog met iets lagere temperaturen rijden.

Moraal van dit verhaal. Goretex of vergelijkbaar materiaal kan op meerdere manieren toegepast worden, zit echt nog verschil tussen al deze shirts en jacks.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 apr 2021 07:03

Dat Futurum jack heb ik ook gehad, bij alles boven het vriespunt zweette ik me echt te pletter. Je moet dus echt een vreselijke koukleum zijn voor dat jack.

Ik gebruik nu gewoon een baselayer met windstopper vooraan en gewone stof op de rug. Ik heb er een paar van DHB met korte mouwen en 1 van Craft met lange mouwen (ook windstopper stof op de mouwen) en dat werkt in ons Belgisch weer echt perfect. Gewoon een Merino trui met lange mouwen erover heen en ik ben goed tot -5°C (het is nog niet kouder geweest deze winter)
Afbeelding

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 28 apr 2021 08:17

Dank voor de reacties!
Vind het veel geld, maar het is de Gorewear phantom GTX infinium geworden.

Ik zal van het weekend nog even terug koppelen wat mijn ervaring ermee is!

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 29 apr 2021 11:37

Hou er wel rekening mee dat Goretex een uitermate milieuonvriendelijk geproduceerd membraan is: het bevat PFCs.
Kijk eens rond naar PU-membranen, Endura gebruikt die bijvoorbeeld. Voorddeel tov Goretex is dat het doorgaans beter ventileert bij dezelfde waterdichtheid (en waterdicht is ook winddicht :) )

Plaats reactie