Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Carbon zool vs carbon inzetstuk bij het pedaalgebied

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 21 apr 2021 13:04

Momenteel ben ik opzoek naar een nieuw paar mtb schoenen welke ik ook op de racefiets wil gebruiken.
Mijn voorkeur is een zool van carbon voor maximale kracht overbreng.

Nu is mijn vraag wat het voordeel is van een hele zool bestaande uit carbon tegen een inzetstuk wat uit carbon bestaat. uiteindelijk trappen we met onze bal van de voet en zou mijn inziens inzetstuk voldoende zijn. of mis ik hier iets?

https://www.mantel.com/northwave-rebel-2
https://www.mantel.com/shimano-rx800

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 26 apr 2021 08:27

Meestal is het plastic wat in de gehele zool zit ook met carbon en glasvezel versterkt. Dus ook de goedkopere schoenen zijn al aardig stijf. Een volledige carbon zool is vaak lichter en ook nog wat dunner dan composiet plastic zolen. Dat heeft als voordeel dat de hoogte van de schoen tov het pedaal nog iets lager is, wat biomechanisch een klein voordeel oplevert. Maar of hier de compleet carbon schoen stijver is dan degene met plastic en carbon insert is zonder meetinstrumenten echt niet vast te stellen. En de mantel verkoopmedewerkers typen/verkopen ook maar een hoop onzin op de website.

Een heel klein beetje flexibiliteit in de zool maakt het lopen op die schoenen wel fijner. Nou denk ik dat het objectief gezien gewoon de schoen moet worden die je het beste past.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 26 apr 2021 09:55

Ik heb zelf volgende schoenen:
1) Specialized S-Works Recon MTB - zool volledig carbon. Zeer stijf, trapt uiteraard zeer goed, maar voor lange ritten toch niet echt aangenaam.
2) Shimano RX7 (voorloper RX701) : met carbon inzetstuk, zeer flexibel en naar de smalle kant (1 maat groter dan de andere schoenen)
3) laatste aanwinst: Northwave Rebel 2- zéér fijne schoen, beste compromis tussen stijfheid zool en comfort. Aanrader

Ben zelf zeer tevreden over Mantel, maar voor deze schoenen zou ik toch eens bij Hopmans Fietsgigant kijken:
Nortwave Rebel 2 : 140€
Shimano RX701 : 160€

Dirk

rodekool
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 25 mei 2007 00:23

rodekool 26 apr 2021 10:36

ik fiets ook op de racefiets met Spd pedalen en heb daarom fietsschoenen gekocht met carbon zool , wel de Mtb versie om ook van de fiets nog enigszins normaal te kunnen lopen. Specialized Expert XC , topschoen. Ik heb wel enkele andere schoenen met carbon inzetstuk geprobeerd ,maar telkens pijnlijke tintelende en branderige voetzool op grotere afstanden.

Plaats reactie