Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Wasmiddel

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 29 apr 2021 11:46

Alle reguliere fietskleding met normaal wasmiddel, op synthetisch programma.
Wanneer je windstoppers of regenkleding wil wassen, dan zou ik zeker Nikwax Tech Wash aanbevelen: dit tast de DWR van deze kleding niet aan (dwz: de afparelende eigenschappen van de buitenlaag) en heeft geen invloed op het membraan dat eronder zit. Wil je de waterdichtheid met behoud van ademendheid verhogen? TXdirect Wash In van Nikwax doet het werk. In tegenstelling tot veel chemische troep die komt kijken bij met name de productie van DWR's is Nikwax milieuvriendelijk spul.

david_deman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 okt 2020 11:23

david_deman 29 apr 2021 11:51

Ik doe altijd de was van wielerkleding apart en mijn vrouw mag die nooit doen haha.

Ik was altijd koud programma (45 min) en gebruik minimale hoeveelheid wasproduct, nooit wasverzachter en nooit in de droogkast.

Op Castelli kledij staat bv uitdrukkelijk vermeld om zo weinig mogelijk wasmiddel te gebruiken.

Denk vooral dat je veel fout kan doen als je warm wast en zeer veel wasmiddel gebruikt.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 01 mei 2021 21:46

Ik was altijd mn fietskleding met de reguliere was mee, 30 graden, ah huismerk wasmiddel en geen wasverzachter. Ook nooit in de droger. Mijn lievelingsbroek (assos) zat na 7 jaar een gat in van slijtage, castelli kleding gaat ook al jaren mee. Die dingen hebben meer te verduren op de fiets dan in een wastrommel, speciaal wasmiddel is imo echt overbodig

Plaats reactie