Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Wasmiddel

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 apr 2021 19:17

Juist de zeem is een slijtage onderdeel.
Een jaar met een broek.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 18 apr 2021 19:22

Als je 1-2k per jaar rijd maakt het weinig uit. Maar als je 12k rijd, 6-8k per broek ongeveer. Dan is het beste er wel uit. Je kunt altijd nog een nieuw zeem erin laten monteren natuurlijk.

Maar 10 jaar met een broek? No way..

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 18 apr 2021 19:51

Rolandos schreef: 18 apr 2021 19:22 Als je 1-2k per jaar rijd maakt het weinig uit. Maar als je 12k rijd, 6-8k per broek ongeveer. Dan is het beste er wel uit. Je kunt altijd nog een nieuw zeem erin laten monteren natuurlijk.

Maar 10 jaar met een broek? No way..
Ik rij 8000-9000km per jaar. Maar ik heb ook een hele sloot fietsbroeken, 3 lange en 4-5 korte. Dus als je het terugrekend dan doe ik ook wel 1 á anderhalf jaar met een broek bedenk ik me nu.
Dogma F

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 18 apr 2021 21:12

Vergeet de silicone grippers niet. Die gaan als eerste kapot. Daarna (of daarvoor) de merk logo's. De zeem is dan al lang een krant. Mijn team kleding viel na 10 jaar uit elkaar, dus ik kan het weten. Conclusie: beter niet wassen, want die zweetlucht maakt toch niet uit in een zondagmorgen clubje met 40 plussers.

Even on topic: ik zou TS adviseren die dure fietskleding in de kast te laten hangen, dan kan het ook niet slijten. Koop gewoon een aliexpress wegwerp setje voor erbij om je dagelijkse ritjes mee te maken.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 apr 2021 07:53

Hier ook dure en goedkope kleding door elkaar, van Rapha tot aan Ali-express en Lidl. Hier thuis gooien we alle sportwas (fietser/harloper en 2 hockeyende pubers) bij elkaar in de was en dan met gewoon wasmiddel. Ik heb inderdaad niet het gevoel dat dat nou heel nadelig is. Overigens wassen we hier alles op 40 graden, ook als het label 30 aangeeft. Gaat al jaaaren prima. Geen droger, maar eerlijk gezegd droogt al dat sportspul toch supersnel. Is ook beter voor het milieu.

Ik zie persoonlijk uit ervaring dus geen toegevoegde waarde voor een apart wasmiddel voor fietsbroeken. En zeker niet voor dat geld.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 apr 2021 08:53

hier gaat alles ook gewoon mee in de 40 graden was, incl beetje wasverzachter. Meeste kleding is van het typische hollandse "waar voor je geld" kwaliteit --> lees: kwalitatief een 7 (nieuw), prijs: niet de goedkoopste maar daar net even boven.

Over het algemeen spul van de (roei-/schaats-/fiets-/werkgever-)club kleding, die daar dan iets uit de medium range van bioracer oid voor kiezen. Meeste kleding overleeft nog altijd. Enige wat ik zelf merk is dat de broeken van deze prijs/kwaliteit in het begin prima zijn (de zeem), maar na verloop van tijd vooral nog goed zijn voor de ritten tot max 2 a 3u. En niet meer voor de hele lange ritten in het zadel. Maar dat zal eerder aan kwaliteit liggen dan aan het wassen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 apr 2021 09:18

Voor mensen die heel lang met een broek doen, kijk eens een keer met wat licht erop of de achterkant nog dik genoeg is zodat je er niet door heen kijkt. ;)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 apr 2021 10:00

rovar schreef: 18 apr 2021 21:12 Vergeet de silicone grippers niet. Die gaan als eerste kapot. Daarna (of daarvoor) de merk logo's. De zeem is dan al lang een krant. Mijn team kleding viel na 10 jaar uit elkaar, dus ik kan het weten. Conclusie: beter niet wassen, want die zweetlucht maakt toch niet uit in een zondagmorgen clubje met 40 plussers.

Even on topic: ik zou TS adviseren die dure fietskleding in de kast te laten hangen, dan kan het ook niet slijten. Koop gewoon een aliexpress wegwerp setje voor erbij om je dagelijkse ritjes mee te maken.
Jouw onderbroeken was je ook niet?

Beetje gekke reactie maar een koersbroek zie ik als een onderbroek. Eenmalig dragen en hop in de was.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 apr 2021 10:05

Philippos schreef: 19 apr 2021 10:00
rovar schreef: 18 apr 2021 21:12 Vergeet de silicone grippers niet. Die gaan als eerste kapot. Daarna (of daarvoor) de merk logo's. De zeem is dan al lang een krant. Mijn team kleding viel na 10 jaar uit elkaar, dus ik kan het weten. Conclusie: beter niet wassen, want die zweetlucht maakt toch niet uit in een zondagmorgen clubje met 40 plussers.

Even on topic: ik zou TS adviseren die dure fietskleding in de kast te laten hangen, dan kan het ook niet slijten. Koop gewoon een aliexpress wegwerp setje voor erbij om je dagelijkse ritjes mee te maken.
Jouw onderbroeken was je ook niet?

Beetje gekke reactie maar een koersbroek zie ik als een onderbroek. Eenmalig dragen en hop in de was.
#metoo
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 apr 2021 11:32

Fijngoedzak!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 19 apr 2021 11:42

een fiets is nieuw tot z'n eerste deuk of kras, dat is ook zo voor die broeken. ben je zuinig op de zeem, duw je je duim door een mesh stof. of barst het geprinte logo doormidden.

ondanks de zeem sneller slijt van dragen dan van wassen, is het wel goed om pro actief te kijken wat je kan doen.
ik weet niet of het helpt, maar koud wassen ~30degC, centrifuge 800r/min, vloeibaar wasmiddel (sonett is iets biologisch, gebruik het voor alle kleding)
Vroegah als klein mannetje spoelde mijn vader zijn koersbroeken uit onder de douch, maar toen waren de zemen van een ander materiaal.
ik doe het ook als ik een meerdaagse rijd, 4 dagen is 2 broeken: handwasje met wat vloeibare zeep dan voorhanden, uitspoelen en uithangen.
misschien is een handwasje na een niet intensieve tocht voldoende.

als je echt zuinig bent en je handschoentjes met klittebandsluiting zitten in de zelfde trommel. doe deze dan in een was zakje, klittenband/ritsen en kwetsbare stoffen van armstukken is poema vlekken.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2724
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 19 apr 2021 17:53

Hier gaat alle sportwas in een beurt in de wasmachine. Broeken en losse spullen met klittenband in waszakjes. Neutral vloeibaar fijnwasmiddel en dan op 40 graden. Van gewone wasmiddel krijg ik jeuk en de Assos wasmiddel ruikt heerlijk maar is wat mij betreft wel echt te duur.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie