Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Gillet voor tussenseizoenen, wat is jouw ervaring?

Mathieu vdw
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 dec 2020 21:24

Mathieu vdw 13 apr 2021 11:52

Dag allen

Bij temperaturen tussen 7 en 14 graden heb ik het meestal warm genoeg met een dikkere longsleeve shirt van Rapha. Wanneer de wind opkomt dan is dit vaak iets te koud. Mijn winterjas is daarentegen veel te warm en eerder geschikt bij temperaturen rond 5 graden of minder.

Een gillet lijkt me om die reden de beste optie. Alleen zie ik door het bos de bomen niet meer. Wat is jullie ervaringen met gillets? Wat zijn merken of modellen die je kan aanraden?

Ik zweet snel en veel, dus lijkt me iets van ademend vermogen belangrijk.
Mijn budget ligt ergens tussen 50 en 100 euro. Al ben ik wel benieuwd of de voordelen van duurdere modellen (bv Maar 175 euro) opwegen op modellen uit lagere prijscategorieën.

Bedankt om je ervaring te delen!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 apr 2021 12:13

Op het risico dat je hier een hoop wij-van-wc-eend antwoorden gaat krijgen, zweer ik zelf bij het Perfetto RoS vest van Castelli. Winddicht van voren, hoge kraag, en met armstukken ideaal modulair. Past alleen niet in je budget vrees ik, tenzij je nog wat in de uitverkoop weet te vinden in jouw maat.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 apr 2021 12:17

Gilet is een perfecte oplossing. In deze tijd van het jaar rijd ik er mee, of heb ik er 1 voor 'het geval dat', in de achterzak. Vaak begin ik een rit met gilet om hem gedurende rit uit te doen. Soms trek ik aan het eind weer aan.

Winddicht aan de voorzijde en goed ventilerend aan de achterzijde (mesh) maken een gilet breed inzetbaar. Duurdere merken hebben nog de mogelijkheid om rits van onderen te openen (extra ventilatie mogelijkheid), sluiting bij borst (minder flapperen bij openritsen), of extra isolatie (polartec) op borst. Handig vind ik ook een gilet met 'gaten' in kant rugzijde waardoor je makkelijk bij je achterzakken komt.

Ik heb gilets van Rapha, Mavic en Colba.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 13 apr 2021 12:34

Dit is voor mij het meest gebruikte kledingstuk. Ik ga bijna niet op pad zonder. Ik vind het fijner als een dikker shirt/jas, rits hem regelmatig open en weer dicht en als het weer de goede kant op gaat hij achter in het shirt.
Ik gebruik een eenvoudig windvestje met gaas aan de achterzijde. Inderdaad is het handig dat hier enkele grote openingen in zitten om bij je voedselvoorraad te komen.
Laatst gewijzigd door vincent75 op 13 apr 2021 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 apr 2021 12:35

Denk na of je met of zonder achterzakken wil.

Voordeel met achterzakken: je hoeft geen spullen uit je shirt te halen (dat is niet simpel)
Nadeel: groter op te vouwen.

Ik heb windstoppers (zo noem ik ze altijd) van Ekoï, Biemme en Rapha. Ze voldoen allemaal... Die van Rapha is verreweg de duurste en klappert bij de schouders. Hij is wel heel klein op te vouwen.
Laatst gewijzigd door havana op 13 apr 2021 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

xenius
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:43

xenius 13 apr 2021 12:36

Ik ben heel erg blij met mijn Sportful Fiandre Light NoRain Vest.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 13 apr 2021 12:53

Volgens mij heb ik wel 10 verschillende merken liggen, allemaal teamkleding. Moet zeggen qua werking merkt ik geen verschil. Zolang de voorkant maar windstopper is en de achterkant mesh werkt alles voor mij. Inderdaad makkelijk als het klein op te vouwen is. Ik vind het alleen niet fijn om iets in de zakken van mijn windstopper te stoppen, omdat ik hem ook regelmatig aan doe bij het wegrijden als het nog fris is en later uit doe, dan heb ik geen zin om mijn spullen weer over te laden naar mijn shirt, Vandaar mijn voorkeur zonder zakken, Ik pruts dan wel wat om bij de zakken van mijn shirt te komen als dat nodig is. Van bioracer heb ik een windstopper, waarbij op de plaats van de zakken, drie gaten zitten, zodat je juist makkelijk bij je spullen kunt, die in de zakken van je shirt zitten, dat vind ik wel makkelijk. Verder maakt het me zo weinig uit dat ik gewoon die windstopper draag die van dezelfde set is als de rest van de kleding.
Ach, ik zeg ook maar wat

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 13 apr 2021 13:07

Enige nadeel van die dingen is hoe moeilijk ze "on-the-bike" zijn aan en uit te trekken. Ik weiger te stoppen voor een switch, maar ben al een aantal keer gruwelijk gecrashed omdat ik iets te fancypants te werk ging.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 13 apr 2021 13:15

Ik rij ook sinds een jaar met een mouwloos windvest. In mijn geval van Siroko. Zelf gekocht om gewoon eens uit te proberen, en voor 40 euro weinig risico. Erg tevreden mee. Neem hem in de zomeravond ritten ook mee voor als het afkoelt savonds.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 apr 2021 13:24

Een onmisbaar accessoire. Ik gebruik een gilet gedurende de 4 seizoenen, zeker hier in de Ardennen waar ik de meeste van mijn kilometers maal. Tussen klimmen en dalen is er een groot verschil in gevoelstemperatuur.

Belangrijk voor mij; een ritssluiting aan de onderzijde, zodat je toch makkelijk aan de zakken achter op je jersey kan.

De padded gilets van Rapha maken mijn Rapha en MAAP long sleeves geschikt voor temperaturen tot (net onder) het vriespunt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 13 apr 2021 13:39

Ik heb twee gilets van LaPassione. Mijn eerste, was een windbreker met mesh achterkant. Fijn voor in de koele ochtenden of avonden in de zomer.
In een verstandsverbijstering kocht ik afgelopen winter nog een, maar dan met een "vachtje" aan de voorzijde (binnenkant dan hé)
Had ik veel eerder moeten doen. Net als Raven aangeeft, je kunt dan een behoorlijke range van temperaturen aan. Nadeel is wel dat het minder compact opvouwt.

Beste tip die je hier zult treffen: zorg ervoor dat de rits aan beide kanten open kan. Zakken of geen zakken op de rug van je gilet.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 apr 2021 13:59

Heb er nu 1 van siroko, die heeft achterop 1 zakje, en 2 gleuven om makkelijker bij je zakjes van je fietsshirt kunt komen. Behoorlijk ideaal.
Verder 1 van een evenement (in Oostenrijk), met 2 zakken. En 2 stuks van bioracer zonder zakken.
Eigenlijk allemaal prima :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie