Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Vervanging locksysteem Bell Sweep Helm

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 22 apr 2021 23:50

Even de context: TS heeft een fietshelm van 8 jaar oud, is gevallen en de sluiting is stuk. Nu vraagt hij of iemand een vervangende sluiting heeft omdat dat nergens meer te krijgen is. Behalve dat de sluiting stuk is, heeft de helm bij de val ook een impact te verdragen gehad. Dus sowieso niet slim om die hele helm nog te gebruiken.

Echt typisch Hollandse valse zuinigheid als je dan aankomt met de argumenten hierboven. Maar je moet het zelf maar weten. Ik vervang mijn helm iedere pakweg drie/vier jaar omdat ik geen risico wil nemen door het aantasten van zweet, padding spray en UV straling. Het is maar piepschuim met een laagje gelijmd carbon en daar een nylon bandje tussen geklikt. Precies sterk genoeg voor 1 val, meer niet.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 apr 2021 08:09

Hij is niet gevallen met de helm, hij heeft hem laten vallen. Als de sluiting dan stuk is, is de kans groot dat hij juist niet op de schaal gevallen is.

En Hollandse zuinigheid?
Om onnodig nieuwe spullen te kopen is de ziekte van de huidige consumptiemaatschappij!

De argumenten hierboven zijn geen kenmerk van zuinigheid, het eerste deel is wetenschappelijke onderbouwing waarom de leeftijd geen reden voor vervanging hoeft te zijn. 2e deel ging of het gewoon mogelijk is om een vervangonderdeel te vervangen, of dat je dat klooien en een risico noemt.

Kijk, als je twijfelt - om wat voor reden dan ook - over je helm, vervang hem. Of dat is na laten vallen, een val met fiets, de marketing adviezen van de producent, of omdat je na 3 jaar weer aan een andere look toe bent. Prima. Gewoon doen.
Maar respecteer dan ook dat er mensen zijn die in ieder geval onderzoeken òf iets nog repareerbaar is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 apr 2021 13:02

Of het nu kan of niet, of het nu wijsheid is of niet.
Fietsspullen blijken, mits het juiste gebruik wel het eeuwige leven te hebben.
Het is juist leuk dat je dan nu eindelijk eens een, voor de buitenwereld, echte reden hebt om iets nieuws te kopen. :lol: :lol:
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 23 apr 2021 15:00

In het kader van duurzaamheid is reparatie ook beter.

Maar ik fiets dan ook met een 10 jaar oude helm en even oude beenstukken op een 15 jaar oude fiets.
Ik heb niets met looks en een ander willen imponeren. Met mijn tempo is dat alleen maar lachwekkend.
Het mooiste vind ik een krasse knar met buiscommandeurs en een 30 jaar oud shirtje die me met 30 km/h inhaalt. Geen kapsones maar gewoon lekker doorfietsen.

Plaats reactie