Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Shimano schoenplaatje beter afstellen

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 03 apr 2021 16:59

Gisteren de schoenplaatjes onder mijn nieuwe schoenen laten plaatsen. Nu zou ik graag de rechter willen corrigeren omdat ik daarmee snel met de gesp de cranck raak.

Ik neem aan dat ik de voorste schroef moet laten zitten en de aanpassing met de achterste 2 dien te doen. Wie weet hoe dit het beste te doen?

Hootie

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 apr 2021 17:01

Als je je plaatje helemaal wil opschuiven moet je alle drie de schroeven lossen.
Anders verander je de hoek van je voet tov je pedaal.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 03 apr 2021 18:54

Dank voor je reactie.
Dus je advies is om het plaatje in dezelfde 'hoek' te laten staan en dan wat naar rechts te verplaatsen?

Punt is wel dat mijn rechter voet een beetje scheef staat. Zeg maar een beetje zoals de grote wijzer van een klok bij 1 uur. Ik dacht dus eraan om te zorgen dat mijn hiel wat meer naar links komt te staan. Ma.w. alleen de achterste plaatjes verschuiven zodat de voet meer in de 1 uur positie komt te staan dan 12 uur.

Wat is hier wijsheid?

Hootie

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 apr 2021 19:11

De vraag is hoe zijn in eerste instantie de schoenplaatjes geplaatst.?

Uitgangspunten zijn:
- de bal vd voet recht boven de as vd pedaal;
- de schoen mag niet de crank raken;
- de voet/schoen moet in natuurlijke stand staan;
- de voet/knie moet pijnvrij kunnen ronddraaien.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 apr 2021 16:39

Normaal gezien plaats je je schoenplaatsen zoals nodig voor je lichaam. Als in die positie je crank raakt, dan kan je pedaalspacers overwegen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 apr 2021 17:52

Hootie schreef: 03 apr 2021 18:54 Dank voor je reactie.
Dus je advies is om het plaatje in dezelfde 'hoek' te laten staan en dan wat naar rechts te verplaatsen?

Punt is wel dat mijn rechter voet een beetje scheef staat. Zeg maar een beetje zoals de grote wijzer van een klok bij 1 uur. Ik dacht dus eraan om te zorgen dat mijn hiel wat meer naar links komt te staan. Ma.w. alleen de achterste plaatjes verschuiven zodat de voet meer in de 1 uur positie komt te staan dan 12 uur.

Wat is hier wijsheid?

Hootie
Als je nu pijnvrij rijdt dan moet je inderdaad je plaatje in zijn geheel verzetten.
Als je niet genoeg naar buiten kan moet je, zoals hierboven ook aangegeven, inderdaad "pedaal verlengers" overwegen.
Deze bestaan in verschillende maten.
Afbeelding
In het andere geval kan je beginnen met experimenteren zoveel je zelf wil.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 apr 2021 19:32

lugosi schreef: 05 apr 2021 16:39 Normaal gezien plaats je je schoenplaatsen zoals nodig voor je lichaam.
KUT
Dit komt op mij over als een zin uit een Chinese gebruiksaanwijzing met Google vertaald.

Kannu dit eens toelichten?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 09 apr 2021 10:26

Ik ben het ook wel eens met wat lugusi zegt in zijn eerste zin. Je behoort je schoenplaatje te monteren naar jouw lichaam. Dat betekent dat links en rechts niet exact hetzelfde behoeven te staan.

Na een bike-fit met laserstralen zijn mijn schoenplaatjes links en rechts ook een fractie verschillend gezet t.o.v. de schoen. Mijn rechterknie bewoog niet optimaal in een mooie ronddraaiende beweging. Nu bewegen links en rechts wel gelijk.

Ik zette ook altijd mijn schoenplaatjes links er rechts gelijk, maar dat is niet vanzelfsprekend dat dat juist is voor je knieën. Eigenlijk moet ik het ook eens juist laten opmeten bij mijn mountainbike schoenen bij een bike-fit.

Maar goed, dit was niet het probleem van de topic starter. De definitie van juist afstellen kan voor verschillende personen een andere betekenis hebben.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 apr 2021 11:06

Orlok schreef: 03 apr 2021 19:11 De vraag is hoe zijn in eerste instantie de schoenplaatjes geplaatst.?

Uitgangspunten zijn:
- de bal vd voet recht boven de as vd pedaal;
Dat moet ook maar net kunnen natuurlijk...

Bij mij lukt dat bijvoorbeeld nooit. Als ik de bal van mijn voet definieer als de lijn tussen de 2 knobbels links en rechts van mijn voet, staat die onder een hoek van ongeveer 15 graden. Ga ik daar de pedaalas op proberen te krijgen, dan klooi ik met mijn knieën tegen mijn frame aan.
Nog even los van het punt dat op de meeste schoenen ik de plaatjes niet eens op die manier onder de schoenen kan krijgen.
Nog even los van het punt dat die lijn, bij mijn voeten, zo ver naar achteren zit, dat de schoenplaatjes daar uberhaupt niet aan toe komen.

Dus het is een mooie vuistregel, maar geen wetmatigheid. En in dat opzicht vergelijkbaar met de vuistregel van je zadelstand zodanig dat je knie niet voorbij je pedaalas komt.

Nu had ik recent op de Wind de flatpedals vervangen door spd (geen sl). En de MTB schoenen met de spd plaatjes kon ik afstellen zodanig dat ik met de hiel het frame niet raakte en met mijn tenen niet het voorwiel (bij een scherpe bocht op lage snelheid). gevolg van offset van de pedalen en mijn grote schoenmaat.
Voor die setup overweeg ik dan ook pedaalspacers, want afstellen op basis van de fysieke ruimte is zeker niet wenselijk ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

NickLapin
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2019 21:30

NickLapin 24 apr 2021 11:52

:idea: Bij het monteren van nieuwe plaatjes bij vervanging van de oude, gebruik ik altijd schilderstape en plak deze langs de zijden van het plaatje, op de onderkant van de schoen.

Als je het opstaande randje tape wegsnijdt en het plaatje eraf schroeft heb je exact de juiste plek voor het nieuwe plaatje op je zool staan.

Als je overstapt van SL geel naar blauw (of rood) is misschien een kleine aanpassing nodig, omdat op geel meer speling zit.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 24 apr 2021 12:04

Bij de eerste keer plaatjes vervangen met een eddingstift de omtrek afgetekend. Bij het verwijderen van het plaatjes was echter de 'afdruk' van het plaatje ook wel te zien in de zool.

Plaats reactie