Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Schoenen voor fantieke zoon.

geit_fietser
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2021 15:32

geit_fietser 27 mar 2021 15:46

Hoi,
Ik heb een zoon van 14,5 jaar oud, zeer fanatieke fietser (of eigenlijk triathleet). Hij heeft nu nog instapschoenen van 2 jaar oud (FLR F35, in de sale voor 35 euro gekocht, mt 40). Die zijn hem nu echt te klein geworden (zowel breedte als lengte echt veel te krap), en dus zijn wij op zoek naar nieuwe schoenen. Omdat de winkels nu gesloten zijn kunnen we niet even schoenen gaan passen. Ook wil hij nu wat meer high-end schoenen. Mijn zoon heeft die nieuwe schoenen nu echt nodig dus wachten kan hooguit 2 weken maar veel langer niet, in principe probeer ik het budget onder de 100 euro te houden. Mocht het duurder uitpakken mag hij uiteraard zelf bijbetalen.

Het viel mij op dat op marktplaats extreem veel schoenen te koop staan die nauwelijks gedragen zijn omdat ze in de verkeerde maat gekocht zijn. Nu heb ik FLR F-XX schoenen gevonden, maar weet ik niet of dat de juiste maat is (mt 42 gevonden). Zijn voeten zijn namelijk erg breed (zijn hardloop schoenen zijn maat 43,5 Asics Nimbus Light), maar helemaal niet lang. In principe is de lengte van zijn voet 25,5cm... Nu weet ik dus echt niet welke maat wielren schoenen ik moet kopen, en of zijn voeten nog gaan groeien ja of de nee. Heeft iemand advies voor mij?

Maruss
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 27 mar 2021 17:46

Pasvorm is wel heel belangrijk en erg individueel. Soms lijkt een fietsschoen te passen, maar kom je tijdens een langere rit er achter dat je toch net te klein is, of ergens knelt. Dus passen alleen is eigenlijk niet voldoende. Je moet ze gebruiken.
Ik heb vorig jaar een paar schoenen gekocht die toen ik ze aantrok geweldig zaten, maar later toch net te strak bleken te zitten als ik ze goed strak zette. Nu heb ik dezelfde schoenen in een maatje groter en dat is beter.

Je kan met dikkere zooltjes wel wat ruimte vullen als je op de groei koopt, hoewel echt te groot moeilijk te corrigeren is.

Dus of naar een afspraak maken bij een goede fietsschoenen winkel, of de gok nemen en mogelijk op eenlater moment het op marktplaats weer proberen door te schuiven.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 27 mar 2021 17:48

https://www.futurumshop.nl/fietskleding ... enschoenen

» 14 DAGEN TESTEN | GELDEND OP ALLE FIETS- EN HARDLOOPSCHOENEN
Met FuturumZeker kan je nieuwe schoenen 14 dagen testen en kosteloos retourneren als ze niet lekker zitten, ook in gebruikte staat. Zoek vooral zware omstandigheden op. Loop door de bossen, fiets door de regen en kou. Gebruik jouw nieuwe schoenen zoals je van plan bent ze te gaan gebruiken. Zitten ze onverhoopt toch niet lekker, dan nemen we ze hoe dan ook terug, of je er in die 14 dagen nu 1, 10 of 100 kilometer op hebt afgelegd! De voorwaarden check je hier.

Lijkt me ideaal, kun je testen en kijken of het inderdaad de juiste schoen is! Ik heb mijn Lake's op die manier ook gevonden. 1e model teruggestuurd zonder problemen.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 28 mar 2021 07:36

Op de site van mantel staat een duidelijke blog over hoe online schoenen te kiezen. Mantel heeft ook een mooi assortiment. https://www.mantel.com/blog/maat-fietsschoen-maatadvies

Mijn ervaring is dat je schoenen goed online kunt kopen wanneer je bij jezelf de juiste meting verricht. Fabrikanten geven dan de juiste maten op.

Plaats reactie