Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Hulp bij aanschaf fietsbroek

vwdennis
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2021 16:03

vwdennis 26 mar 2021 16:15

Beste allemaal,

Sinds vorig jaar zomer ben ik begonnen met fietsen (op een Btwin gravelbike). Tot de conclusie gekomen dat ik dit enorm leuk vind, en verder wil gaan investeren. Zo heb ik begin maart een Sensa Romagna Disc fiets gekocht inclusief alle toebehoren zoals schoenen, helm etc etc. Mijn huidige Alixpress broekje voldoet niet aan de lange ritten die ik maak. Ik krijg overal last, en de zeem is mega dun. Ik wil dus investeren in een nieuwe broek met korte pijpen.

Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie de volgende vraag:

Welke broek met korte pijpen is echt een aanrader qua comfort? Ik rij alleen maar lange stukken, van minimaal 4 uur.

Op 17 April heb ik een bikefitting, en voor het beste resultaat wil ik graag daarbij de nieuwe broek bij aan.

Wie kan me een beetje op weg helpen? :winkthumb:

marsman
Forum-lid
Berichten: 2335
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 26 mar 2021 17:21

Broeken en zeemen zijn best persoonlijk. Ik zweer bij Assos. Is denk ik ook een beetje proberen. Waar je voor een zadel nog best een meeting kunt doen, is het met broeken gewoon proberen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mar 2021 17:29

Niks persoonlijker dan een fietsbroek.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 mar 2021 18:30

In het algemeen genomen zijn de bibshorts van Castelli met een Progetto X2 zeem een aanrader, maar andere merken zullen best ook bibshorts met een goed zeem hebben. Iedereen heeft zo zijn voorkeur.

Ik heb zelf de Endurance van Castelli, de Racing van Ekoi en één van Santini. Alle drie bevallen mij prima voor lange ritten >3 uur.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 mar 2021 18:58

Voor mij zijn Eroe, DHB en Futurum (kwaliteit van die laatste is wel minder de laatste tijd) de best passende, met een lekker dikke zeem.

Maar zoals Havana al aangeeft, je zal toch echt zelf moeten experimenteren en zoeken, iedere kont is verschillend.
Afbeelding

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 26 mar 2021 19:32

Sportful heeft een goede prijs/kwaliteit met hun total comfort zeem. Vraag is nog wel wat voor een soort fietser je bent en wat jouw postuur is. Ben je licht/zwaar en maak je korte of lange ritjes.

Maar die Aliexpress zeempjes zitten soms ook niet slecht hoor, just saying.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 mar 2021 19:40

Iedereen gaat natuurlijk zijn eigen broekjes aanprijzen. Dit is altijd heel persoonlijk.

Mijn duit in het zakje
PSN serie van LaPassione
Isadore broeken

Negatief
DHB Aeron (ervaring van 4 jaar terug)
Assos Mille

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 mar 2021 20:21

Naar een winkel en gaan passen. Daar dan ook kopen, natuurlijk

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 26 mar 2021 20:24

Tja, ik zweer bij Poc. Geschikt voor korte en lange afstanden. Negatieve ervaring met Craft. Dat is het voor mij gewoon niet.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

vwdennis
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2021 16:03

vwdennis 26 mar 2021 21:02

Bedankt voor jullie reactie! Er is dus duidelijk niet 1 merk die er met kop en schouders bovenuit steekt. Ik ga inderdaad maar een afspraak maken in een winkel, en het op die manier ondervinden. :winkthumb:

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 27 mar 2021 08:26

Als je veel gaat fietsen zul je het niet bij een broek houden; en ze slijten dus af en toe een nieuwe.
Maak er geen drama van.

En passen in de winkel zegt heel veel...niet: wat in de winkel als een luier tussen je benen voelt, kan op de fiets heel comfortabel blijken; als je rechtop staat denk je dat de helpen/bretels veel te strak zitten, voorovergebogen op de fiets is dat anders; net als dat de pijpen te strak kunnen lijken.

Probeer gewoon wat en varieer; er is niet "een beste fietsbroek". Wat anderen ook beweren. En ook hier doen de marginal gains opgeld. Er zijn mensen op dit forum voor wie alleen het (schijnbaar) beste/duurste goed genoeg is. Dure merken zeggen lang niet alles; de productiekosten van een broek zijn net als van hardloopschoenen minder dan een tientje.

Maak er geen drama van.
Laatst gewijzigd door martinbo op 27 mar 2021 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 mar 2021 08:59

Prijs zegt inderdaad niet alles.

1 van de duurste broeken in mijn kast, is ook de slechtste voor mij: Assos. De kwaliteit is niet goed (verkleurd echt snel) maar de half losse, veel te dunne, zeem zit ook echt niet goed (kruipt steeds in het donker gat dat enkel als uitgang mag dienen)
Afbeelding

Plaats reactie