Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Castelli perfetto alternatief

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 jan 2021 21:08

Ik ben ook erg tevreden met de perfetto. Vorig jaar gekocht voor 100 bij hopmans. Zie dat de Ros nu duurder is.. weet niet wat het verschil is.

Vandaag met 2 tot 0 graden alleen een zweethemd langemouw eronder en een body erover heen. Bij 5+ graden doe ik vaak de ventilatie ritsen open.

Met deze temperatuur idd warm genoeg, maar niet te warm.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 09 jan 2021 15:22

Djemz schreef: 08 jan 2021 17:52
hayes schreef: 08 jan 2021 11:10 Ik had ook eerst die reactie. Dat het wel een heel dun vestje was.
Maar door te spelen met de onderlaagjes is hij effectief wel bruikbaar van 0 tot zowat 10-12 graden. En in de lag elanden is dat toch een flink stuk van het jaar.

Gisteren bij 2°c heel fijn met de perfetto, ondanks een snijdende oostenwind. Je krijgt nooit écht warm maar je hebt het ook nooit koud. Ideaal wat mij betreft.
Wat draag je er dan onder? Ik zou hem morgen eens willen testen maar ben bang dat het te koud zal zijn.
Ik heb een perfetto ROS convertible. Zo rond de 0 graden heb ik er een zomer ondershirt met korte mouwen (futurum) en een simpel shirt met lange mouwen (calobra ofzo van Mantel) onder. En dan krijg ik het totaal niet koud. Ik verwacht dat je er met een thermo ondershirt ook makkelijk mee kan rijden als het vriest.

En als het wat warmer wordt rits ik de mouwen er af en doe dunne armwarmers aan.

Ik heb in elk geval genoeg aan de perfetto ROS voor de hele herfst, winter en lente.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 11 jan 2021 18:58

Vandaag eerste ritje met de perfetto. Ongelofelijk hoe warm en winddicht dat ding is zonder dat je oververhit geraakt.

Er was een enorme gure koude wind en met enkel een b-twin ondershirt met lange mouw van 20€ had ik het bij momenten zelfs bijna nog te warm. (komt mss omdat ik mijn muts nog aan had, maar ik heb vlug last van koude oren).

Ik verschiet er echt van dat zo een licht jasje zo warm en winddicht kan zijn en tegelijkertijd zo goed ademt. Gaat 1 van mijn favoriete kledingstukken worden 3 seizoenen van het jaar denk ik.

Wassen jullie dit na elke rit? Want ik ben een beetje bang dat die waterdichtheid weg zal gaan als ik het wekelijks was. (volgens castelli na 50 wasbeurten)

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 11 jan 2021 19:07

Nergens meer verkrijgbaar in XL denk ik...

Heeft iemand ervaring met de Alpha, de Double Espresso of de Gavia ?

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 11 jan 2021 19:18

Djemz schreef: 11 jan 2021 18:58 Vandaag eerste ritje met de perfetto. Ongelofelijk hoe warm en winddicht dat ding is zonder dat je oververhit geraakt.

Er was een enorme gure koude wind en met enkel een b-twin ondershirt met lange mouw van 20€ had ik het bij momenten zelfs bijna nog te warm. (komt mss omdat ik mijn muts nog aan had, maar ik heb vlug last van koude oren).

Ik verschiet er echt van dat zo een licht jasje zo warm en winddicht kan zijn en tegelijkertijd zo goed ademt. Gaat 1 van mijn favoriete kledingstukken worden 3 seizoenen van het jaar denk ik.

Wassen jullie dit na elke rit? Want ik ben een beetje bang dat die waterdichtheid weg zal gaan als ik het wekelijks was. (volgens castelli na 50 wasbeurten)
Die van mij had daar geen 50 wasbeurten voor nodig.

Je hebt wasmiddelen die het uitkunnen stellen, maar minder wassen is wel beter voor het behoud van je kleding (misschien niet voor het behoud van je vrienden).
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 11 jan 2021 20:28

bever schreef: 11 jan 2021 19:07 Nergens meer verkrijgbaar in XL denk ik...

Heeft iemand ervaring met de Alpha, de Double Espresso of de Gavia ?
Ik heb een Alpha Light (en een Perfetto Ros met afritsbare mouwen) en gebruik eigenlijk alleen maar deze Alpha Light. De perfetto hangt stil in de kast.
Ik ben zeer enthousiast over de jas. Doet voor mij alles wat hierboven over de perfetto wordt gezegd maar is ietsje minder warm. Bij wat meer kou zoals afgelopen weekend gewoon 1 laagje extra boven een merino ondershirt en heerlijk warm gehad.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 11 jan 2021 21:11

Djemz schreef: 11 jan 2021 18:58
Wassen jullie dit na elke rit? Want ik ben een beetje bang dat die waterdichtheid weg zal gaan als ik het wekelijks was. (volgens castelli na 50 wasbeurten)
Ik was hem na een paar keer fietsen (als die begint te stinken :lol: ).

Tegen waterdichtheb heb je wel speciale wasmiddelen, geen idee of dat heel goed werkt. In elk geval is die van mij na een jaar nog prima waterdicht met lichte regen. Bij zware regen ga ik niet fietsen haha

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 jan 2021 22:14

bever schreef: 11 jan 2021 19:07 Nergens meer verkrijgbaar in XL denk ik...

Heeft iemand ervaring met de Alpha, de Double Espresso of de Gavia ?
Ik gebruik de Alpha onder de gevoelstemperatuur van 2 graden met een lente/herfst ondershirt lange mouw van Craft bij droog weer.Rij ik intensief dan wordt het toch redelijk warm maar niet zweten.
Rij er nu de 3de Winter mee,prijzig jasje maar wel heel fijn in gebruik.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 jan 2021 07:56

Ja, ik was m'n Gabba elke keer, waterdichtheid wordt wel minder, voor de rest blijft het een heerlijke jack!
Met Nikwax kun je de waterdichtheid weer herstellen, verkrijgbaar bij bv Bever zwerfsport.
Heb wel ergens zo'n busje staan, maar gebruik het eigenlijk nooit...

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 12 jan 2021 09:34

Ik ben zelf helemaal niet zo tevreden over de perfetto. Het regelen van de temperatuur gaat goed, maar de kwaliteit valt tegen. Voorzijde bij rits valt heel raar en logo’s verdwijnen na een aantal wasbeurten. Verder gaat het jack snel ‘ruiken’, waardoor wassen nodig is en waterafstotendheid als water voor de zon verdwijnt.

Sinds dit najaar fiets is voornamelijk met het brevet insulated jacket en classic winter jersey van Rapha. Vele ritten meegereden, maar beiden hebben nog geen machine nodig had (slechts uithangen na een rit). Dat komt uiteindelijk de kwaliteit en functionaliteit op langere termijn erg ten goede, denk ik. Beiden houden mij warm, maar ik ga er niet snel in zweten.

Niet een goedkoper alternatief, maar wel een beter alternatief in mijn ogen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 jan 2021 13:17

JoostG: Voorzijde rits valt raar??
Is de vouw die over de rits "hangt" open gaan staan waardoor de rits zichtbaar wordt?
Is dat het probleem dan kun je dat oplossen door met een heet strijkijzer over de vouw te gaan, daar zit nl een "plakstof" die dan door het strijkijzer weer geactiveerd wordt, waardoor de vouw weer gedicht wordt.
Heb hetzelfde aan de hand gehad met de Gabba en zo opgelost.

De logo's van m'n oudste Gabba (6jr) zijn nog steeds prima, alleen bij de reflecterende band boven de achterzakken komen wat scheurtjes/barstjes, maar dat is slijtage en niet hinderlijk.
Was m'n spullen na elke rit op 30gr. met waspoeder.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 12 jan 2021 13:27

scottpch schreef: 12 jan 2021 13:17 JoostG: Voorzijde rits valt raar??
Is de vouw die over de rits "hangt" open gaan staan waardoor de rits zichtbaar wordt?
Is dat het probleem dan kun je dat oplossen door met een heet strijkijzer over de vouw te gaan, daar zit nl een "plakstof" die dan door het strijkijzer weer geactiveerd wordt, waardoor de vouw weer gedicht wordt.
Heb hetzelfde aan de hand gehad met de Gabba en zo opgelost.
Precies, dat probleem. Wel een beetje armoede dat ik bij een jack met een adviesprijs van ongeveer € 190,00 met een strijkijzer aan de slag mag :)
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie