Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Kruipende fietsshirts/jacks

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 539
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 09 jan 2021 15:01

Bij mij scheelt het ook per kledingstuk. Het een blijft beter omlaag dan het ander.

Een banaan of telefoon in de backpocket doet wonderen

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 jan 2021 17:39

kopjethee schreef: 09 jan 2021 15:01 Bij mij scheelt het ook per kledingstuk. Het een blijft beter omlaag dan het ander.

Een banaan of telefoon in de backpocket doet wonderen
Volgende keer neem ik deze wel voor je mee

https://www.bol.com/nl/p/tafelkleedgewi ... _iphoneapp

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 09 jan 2021 22:17

Geen beeld bij opkruipende kleding, op 1 situatie na. Wanneer ik in de zakken van mijn wielershirt/jack wat zwaardere spullen heb, dan hebben de zakken de neiging een beetje te gaan doorhangen. De elastische band kruipt dan wel een beetje op doordat de zakken bol gaan staan. Ik zou het niet eens echt opkruipen noemen., Storend vind ik dat niet.

BertWK
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jun 2020 12:56

BertWK 10 jan 2021 17:43

amclassic-fan schreef: 09 jan 2021 09:47 Spatbord lost dat water probleem wel op.
Die heb ik gister gemonteerd, dus dat is opgelost!
tinoh schreef: 09 jan 2021 09:59 Beweeg je dan heel veel met het bovenlichaam of trek je je schouders omhoog tijdens het fietsen?
Ik kan me niet voorstellen wat het omhoog kruipen zou moeten veroorzaken, alleen zoals eerder gezegd als een jas te strak zit. En je de jas als je staat net in model kunt trekken en vervolgens in de fietshouding de jas weer terug gaat in juiste model.
Probeer zo weinig mogelijk te bewegen op mn benen na. Zal in het vervolg hier nog meer op proberen te letten.
buddo schreef: 09 jan 2021 11:15
BertWK schreef: 29 dec 2020 22:50 Ik ben er dan ook zeker van dat ik de juiste maat kleding heb...

Naast dat dit onveilig is, heb ik door het constant overeind te moeten veren, klachten in mijn onderrug opgelopen.
Allereerst vervelend natuurlijk dat je klachten hebt.

Maar... wat mij wel verbaast is dat de klachten (als ik je verhaal goed lees) lijken te ontstaan door het overeind komen tijdens het fietsen. Dat vind ik dan weer vreemd. Meestal is overeind komen tijdens het fietsen "ontlastend" voor de rug. Weet je zeker dat de klachten daar door komen? En misschien kun je de klachten al verminderen door meer de "core stability" te trainen?

Fietskleding passen moet je daarnaast eigenlijk doen in de fietshouding (gebogen) en niet staand. Maar ik neem aan dat je dat al had begrepen en doet.

Een natte/koude kont of rug kun je daarnaast voorkomen door een spatbordje of ass-saver te gebruiken. Zeker in dit deel van het jaar geen overbodige luxe.

Tot slot; het is denk ik inderdaad een zoektocht om te komen tot shirtjes die jou goed passen. Beetje trial & error vrees ik.

Mijn maten wijken niet heel erg af van jou (170 cm, 64 kilo) en een S is mij vaak al te groot. Een M waag ik mij nooit aan.
De klachten komen van de beweging die maak vanuit fietshouding naar overeind. Het overeind fietsen zorgt niet voor klachten gelukkig. Mn core train(de) ik in de sportschool.

Het passen doe ik altijd in fietshouding. Denk dat ik inderdaad meerdere merken moet proberen on erachter te komen wat mij past. Of stoppen met strakke kleding en kopen wat losser zit.

kopjethee schreef: 09 jan 2021 15:01 Bij mij scheelt het ook per kledingstuk. Het een blijft beter omlaag dan het ander.

Een banaan of telefoon in de backpocket doet wonderen
Die ken ik nog niet, ga ik even proberen 👌

Thanks voor de reacties en het meedenken allemaal :like:

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 17 jan 2021 12:22

https://www.decathlon.nl/p/fietsjas-wie ... gLXcPD_BwE

Deze kwam ik tegen.Heeft een speciale lange flap aan de achterkant.

Dan bestaat het niet dat een jack/jersey nog opkruipt. ;)

Afbeelding

Plaats reactie