Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Kou schaamstreek

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 06 nov 2020 20:27

Dag allemaal

Sinds een jaar fervent aan het fietsen, ondertussen alle materiaal besteld om ook in koude omstandigheden zonder problemen buiten te kunnen rijden. Ik rijd nu met schoenen, overschoenen, lange broek en water- en winddichte jas met daaronder nog twee laagjes, ook de handen hebben lekker warm, hoofd ook geen probleem met muts en nekbescherming.

Enige plaats waar ik nog ongelooflijk veel kou heb is mijn schaamstreek, zonder verder in detail te treden, achteraf ook veel roodheid daar. In de zomer nooit last. Bestaan er soort boxershorts voor onder lange broeken met een zeem? Heb al eens online gekeken maar ik vind dit precies enkel voor vrouwen terug...

Alvast bedankt voor de reacties!
Groet

meuk
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 06 nov 2020 20:36

Heb het vaak koud, maar daar nooit. Dikkere broek met winddicht materiaal? Vaseline smeren (geen idee of dat helpt op die plek maar op wangen/oren wel voor mij!?

hayes

hayes 06 nov 2020 21:10

Ik heb het ook wel eens als de temperatuur naar het vriespunt neigt.
Ik heb 1 buis-bandana ding (hoe je dat ook noemt) die ik duidelijk gemarkeerd heb (om niet te missen met andere exemplaren). Die plooi ik dubbel en steek die op zulke dagen daar in m'n broek. Dat helpt. Tekeningetje hoeft niet veronderstel ik?
Of een echte winterbroek, maar ik vind die iets te stroef.

Ik heb helemaal in het begin van m'n fietscarrière nog een loopshortje bovenop m'n fietsbroek gedaan. Maar dat ziet er niet uit. Je moet eigenlijk gewoon een extra laagje creëren dus.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 06 nov 2020 21:21

Ski-ondergoed gaat prima in de koersbroek. Als het maar strak zit en goed platgestikt is. Eventueel korte koersbroek, daar overheen thermo-ondergoed, dan een lange fietsbroek zonder zeem, met windstopper. Als je het dan nóg koud hebt, koop je een beter Tacx en ga je binnen fietsen.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 nov 2020 21:23

hayes schreef: 06 nov 2020 21:10 Ik heb het ook wel eens als de temperatuur naar het vriespunt neigt.
Ik heb 1 buis-bandana ding (hoe je dat ook noemt) die ik duidelijk gemarkeerd heb (om niet te missen met andere exemplaren). Die plooi ik dubbel en steek die op zulke dagen daar in m'n broek. Dat helpt. Tekeningetje hoeft niet veronderstel ik?
Een buis ding die je in je broek steekt?? Wat is dat? Een piemelsok? 🤔🙈

hayes

hayes 06 nov 2020 21:28

Als het er voor zorgt dat Klein Hayes'je niet microscopisch klein (gevoelloos) Hayes'je wordt, ben ik content :mrgreen:

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 07 nov 2020 08:36

Tomasz007 schreef: 06 nov 2020 20:27 Dag allemaal

Sinds een jaar fervent aan het fietsen, ondertussen alle materiaal besteld om ook in koude omstandigheden zonder problemen buiten te kunnen rijden. Ik rijd nu met schoenen, overschoenen, lange broek en water- en winddichte jas met daaronder nog twee laagjes, ook de handen hebben lekker warm, hoofd ook geen probleem met muts en nekbescherming.

Enige plaats waar ik nog ongelooflijk veel kou heb is mijn schaamstreek, zonder verder in detail te treden, achteraf ook veel roodheid daar. In de zomer nooit last. Bestaan er soort boxershorts voor onder lange broeken met een zeem? Heb al eens online gekeken maar ik vind dit precies enkel voor vrouwen terug...

Alvast bedankt voor de reacties!
Groet
Lange broek zonder zeem over je korte broek met zeem doen.

Of een echte winterbroek. Ik heb er 1 die wind-en waterdicht is en langs binnen is het hele dikke stof. Van sportful.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 07 nov 2020 09:18

Gewoon een paar rainlegs over je broek aantrekken. Die houden de wind weg van je bovenbenen en de schaamstreek. Meer dan voldoende om alles warm te houden.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 07 nov 2020 10:43

voor de echte koude dagen heb ik deze: https://www.triathlonaccessoires.nl/win ... 0producten

inderdaad gewoon je bibshort er onder. Omdat de broek ook wat hoger is blijft je body ook wat warmer en dat scheelt dan uiteindelijk ook weer (geloof het of niet) om koude vingers en tenen tegen te gaan.

Zeker als je nu al last hebt van kou.. de investering 3 dubbel en dwars waard!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 07 nov 2020 11:25

Ik heb er zelf op de fiets geen last van.

Maar vroeger bij lange schaats toertochten op natuurijs paste ik een oud-hollandsche oplossing toe en deed ik een stuk zeemleer in de broek, aan de voorkant wel te verstaan. Koop bij een mooie kwaliteit echt leren zeem. Met de schaar in gewenste vorm knippen en met een of twee veiligheidsspelden vastmaken aan je broek of je thermohemd.

Werkt perfect. De kou komt namelijk vanwege de wind die door je broek gaat. Zeemleer is winddicht, voelt prettig aan, en is soepel genoeg om niet te hinderen bij het trappen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 nov 2020 12:04

Ik heb ook snel last van een 'kleine garnaal' maar voor mij volstaat het om een winter-bib te gebruiken.

Ik heb een Futurum 4seasons (die is het warmst maar ook vrij dik en stug) en een Sportfull Fiandre (helemaal niet stug en lekker warm/winddicht)

Dat combineer ik met beenstukken en een lekker warme vest (eventueel een warm shirt eronder ook)
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 nov 2020 19:11

Winterbib van Castelli werkt perfect, voorheen deed ik een lange broek aan met daaroverheen een lange broek zonder zeem.
Maar dan vroor het een graadje of 5/6.

Plaats reactie