Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsbril met transparante glazen

hendrikv
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2020 21:59

hendrikv 11 nov 2020 22:06

Heeft iemand ervaring van Ali met photochromatische bril

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 11 nov 2020 23:21

Blader eens een pagina terug.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 12 nov 2020 08:17

Toch even een andere mening, Voor ritten in het donker pak ik toch echt een heldere bril en geen photochromatische die ik verder wel heel veel draag.
Ach, ik zeg ook maar wat

hendrikv
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2020 21:59

hendrikv 12 nov 2020 19:20

Oké sorry zie nu pas de link, nog iemand ervaring of is dit het enige model?

Tiestono
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 jul 2020 11:23

Tiestono 13 nov 2020 09:56

Het Spaanse merk Siroko heeft momenteel uitverkoop (-65%). Ze verkopen ook transparante glazen en bij het bestellen kan je voor 15 tot 20 euro fotochromatische lenzen toevoegen. Of het wat is weet ik niet, heb er gisteren een besteld. Hun shirts zijn in ieder geval prima.

caspercadans
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2020 15:45

caspercadans 13 nov 2020 20:53

Ik heb een bril van de Decathlon (van Ryssel) met transparante en donkere glazen. Zeer tevreden over.
Als je regelmatig op je zonnebril gaat zitten wordt het al gauw prijzig met photochromatische glazen.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 14 nov 2020 00:21

ophetkantje schreef: 12 nov 2020 08:17 Toch even een andere mening, Voor ritten in het donker pak ik toch echt een heldere bril en geen photochromatische die ik verder wel heel veel draag.
Hier ook zo,
Ik vind het geen porem die mee kleurende glazen; handig? misschien.
Een setje blanke glazen, voor schemer, bewolkt herfst winter.
Licht polariseerde glazen voor zonnig.
Met een insert voor de sterkte, zonder frame en groot genoeg.
In een adidas zonyk montuurtje.

Ieder zn ding

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 14 nov 2020 07:04

TKMP schreef: 14 nov 2020 00:21
ophetkantje schreef: 12 nov 2020 08:17 Toch even een andere mening, Voor ritten in het donker pak ik toch echt een heldere bril en geen photochromatische die ik verder wel heel veel draag.
Hier ook zo,
Ik vind het geen porem die mee kleurende glazen; handig? misschien.
Een setje blanke glazen, voor schemer, bewolkt herfst winter.
Licht polariseerde glazen voor zonnig.
Met een insert voor de sterkte, zonder frame en groot genoeg.
In een adidas zonyk montuurtje.

Ieder zn ding
Voor mij is het bijzonder handig die meekleurende glazen.
Mijn werkuren zijn 6u-14u/13u30-22u/21u30-6u30. Bij twee van de drie diensten rijd ik dus een rit in het donker en een rit in het licht. Anders zou ik 2 brillen moeten meenemen. Niet onoverkomelijk, maar als je het kan vermijden des te beter.
Wanneer ik in het donker mijn bril even afzet, zie ik exact evenveel als met bril. De bril verdonkerd dus zeker niet in het donker.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 14 nov 2020 08:09

[
Ik vind het geen porem die mee kleurende glazen; handig? misschien.
Een setje blanke glazen, voor schemer, bewolkt herfst winter.
Licht polariseerde glazen voor zonnig.
Met een insert voor de sterkte, zonder frame en groot genoeg.
In een adidas zonyk montuurtje.

Ieder zn ding
[/quote]

Voor mij is het bijzonder handig die meekleurende glazen.
Mijn werkuren zijn 6u-14u/13u30-22u/21u30-6u30. Bij twee van de drie diensten rijd ik dus een rit in het donker en een rit in het licht. Anders zou ik 2 brillen moeten meenemen. Niet onoverkomelijk, maar als je het kan vermijden des te beter.
Wanneer ik in het donker mijn bril even afzet, zie ik exact evenveel als met bril. De bril verdonkerd dus zeker niet in het donker.
[/quote]

Dit is mij ook opgevallen. Bij mijn Oakley heb ik exact dezelfde ervaring, maar heb ook een oudere Rudy Project is het wel donkerder. Bij de Oakley is er een verbetering van het contrast waarneembaar, daardoor lijkt het zelfs in het donker/schemer of het toch helderder is, dan wel je meer ziet.

hayes

hayes 15 nov 2020 11:38

Idem hier. Ik draag 80% van de tijd m'n bril met meekleurende glazen omdat die op sterkte zijn. Zowel in pikdonker als zomerzon. De glazen zijn altijd heel heel lichtjes gekleurd. Maar inderdaad, ins donker of schemering even de bril op en af en ik zie ook geen enkel verschil tussen de twee. Tenzij dat ik zonder bril geen fluit scherp meer zie :lol:
Bij weekendritjes doe ik meestal daglenzen in en kan ik wat andere brilletjes showen :-)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 nov 2020 19:19

In het donker is vooral verlichting van tegenliggers of straatverlichting irritant.
(Helemaal als het nog wat vochtig is.)

Dan zet ik mijn bril vaak af.
Maar anders idd meekleurende glazen. (oakley)
Gele glazen werkt ook erg goed trouwens, maar is lastig als je ook stuk in daglicht fietst.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 16 nov 2020 20:23

Even een tip:Wil iemand echte 100% HELDERE glazen in 1 bril.(en geen verwisselbare lenzen )...........kies dan bv een veiligheidsbril.
Deze zijn tegenwoordig veel in een sportieve look en kosten zo rond de 10-20 euro.
Daar kun je je nooit een bult aan vallen.

bij amazon.nl zie je ze wel en ook bij bol.com

(Kijk even bij amazon.uk of com voor eventuele reviews)

Ik heb zelf een goede photochromatic bril van Rudy Project en dan in de catagorie1>3. Dat is eigenlijk de lichtste(roze) catagorie van glazen en kun je eigenlijk heel goed gebruiken met dit type donkere herftsweer van de laatste week. Voordeel van een goed merk en goede bril is.... dat hij ook beter zicht geeft en scherper beeld oplevert en ook rustiger aan je ogen is. Als je jong bent en nog hele goede ogen hebt is dat niet relevant. Als je ouder wordt dan beginnen de ogen wat achteruitgang te vertonen en worden ze ook eerder moe en beginnen gevoelig te worden voor wind ed.

Overigens gaat het om HELDERE glazen.
Denk daar goed om, want transparante glazen zijn niet altijd 100% helder.Ik heb wel gemerkt dat die termen wel door elkaar heen worden gebruikt en verstaan ze (soms )onder transparant ook wel bv catagorie 1.
*******Helder=catagorie 0

Die veiligheidsbrillen van bv Uvex en Bolle zijn ook niet altijd 100% helder.De meesten wel, maar goed opletten dus.

Soms is even een video bekijken op you tube over de bril een goed advies en dus de reviews op de grote verkoop/amazon sites en dus goed de beschrijving doorlezen.

Overigens is zoń veiligheidsbril ook altijd gemakkelijk bij sommige klussen Dus dat geld is nooit weg.

**Overigens kan je ook van die siliconen opzetplakstukjes(neuspads) kopen ...om een harde neusvleugel wat zachter te maken of net wat geriefelijker laten aanvoelen of je bril net wat beter passend.

Hebben ze wel bij amazon/bol of aliEX.

Plaats reactie