Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Herfst welke fietskleding ?

nico delfgauw
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 apr 2019 12:30

nico delfgauw 04 okt 2020 08:08

Ik ben benieuwd naar tips over fietskleding in het najaar. Wat is handig en goed te dragen? Jasje, armstukken, ondershirt, etc. En waar te koop tegen goede prijs?
Ben benieuwd..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 okt 2020 08:09

Castelli Perfetto. Kopen met Black Friday.

En beenstukken natuurlijk. Hoeft niet veel te kosten.

Buff. Imitatie bij Decathlon 3€.

Dunne hardloophandschoentjes. Kost ook niks.

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 04 okt 2020 09:19

Droge voeten houden helpt altijd, tegen verkleuming en dergelijke bij een fikse herfstbui. Daarvoor gebruik ik sealskinz-sokken. Even opletten welke je neemt. Sommigen zijn erg dik en dus veel te warm boven de 5 graden. Verder een gore-tex regenjasje (als je veel fietst te rechtvaardigen voor de prijs).
IG: _superver

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 04 okt 2020 09:39

Moeilijk om t zo algemeen te stellen. Maar een windstoppertje als t wat frisser wordt icm arm beenstukken dan kom je n eind

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 okt 2020 09:50

Wil je in het najaar ook fietsen in de regen of enkel als het droog is?
Wil je enkel in het najaar fietsen of ook in de winter als de temperatuur tot tegen het vriespunt zakt?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 okt 2020 14:28

Als het regent wordt alles sowieso nat, ik doe dus niet echt moeite om droog te blijven.

Vandaag en gisteren gereden, ik heb een Torm truitje met lange mouwen (wol, reflecterende strepen erop om goed zichtbaar te zijn) en daaronder een DHB-onderhemdje met een windstopper aan de voorkant. Zelfs wanneer je volledig nat bent, blijft de warmte op je lijf.

Sportfull Fiandre bib-short, blote benen en gewone schoenen met toe cover (toe thingy van Castelli gisteren en de S-Phyre toe cover vandaag)

Geen moment koud, wel goed nat (na 5uur buiten, ben je met eender wat altijd nat, is het niet van de regen dan wel van het zweet)

Als het kouder wordt (onder de 5°C) doe ik beenstukken aan (no rain bij weinig tot geen regen of 4seasons van Futurum bij veel regen) en eventueel winterschoenen. (en lange handschoenen)
Als het vriest, heb ik een nog wat warmer truitje en eventueel ook nog een thermisch onderhemdje.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 okt 2020 14:42

@TL@, jij bent dan ook niet de eerste beste newbie :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 okt 2020 14:59

nico delfgauw schreef: 04 okt 2020 08:08 Ik ben benieuwd naar tips over fietskleding in het najaar. Wat is handig en goed te dragen? Jasje, armstukken, ondershirt, etc. En waar te koop tegen goede prijs?
Ben benieuwd..
Om nou mijn fietskleding aan te passen aan het najaar gaat mij te ver, eerder kleed ik mij aan naar gelang het weerbeeld. Het is mij voorgekomen dat ik in het najaar makkelijk met korte broek en korte mouwen maar ook met zgn. winterkleding kan rijden.

Mocht je niet tegen redelijke prijs bij de plaatselijke fietsenhandel slagen kan je het beste naar de Decathlon gaan. Wil je daarentegen alleen via internet bestellen raad ik je voor een goede prijs/kwaliteit verhouding Ekoi aan.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 04 okt 2020 15:40

Een Jack of shirt dat de ergste regen tegenhoudt en toch ademt. Ben erg blij met mijn Castelli gabba (korte mouw) en Sportful Fiandre. Verder een wat dikker bibshort (assos) en goede been en armstukken (sportful norain)
Voor de voeten waterdichte sealskinz sokken (alleen als het koud is) en anders hoezen.
Voor de gravelbike/MTB: winterschoenen.
En voor de handen een hele batterij gribgrab langvingerhandschoenen. (Gewoon, waterdicht en waterdicht en gevoerd)
Verder draag ik in de winter liever een aerohelm, juist omdat die slecht ventileert.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 05 okt 2020 12:15

Als het net te koud wordt voor korte kleding; Windstopper + armstukken. ruwweg tussen de 10 en 15 graden
Als het nog een paar graden kouder wordt: Castelli perfetto convertible (met korte mouw, armstukken en zweetshirtje) ruwweg tussen de 6 en 10 graden
Tussen de 0 en 6 graden thermoshirtje lange mouw en de complete perfetto
Onder de 0 heb ik nog een ultima jack en afhankelijk hoe koud meerdere laagjes.
En onder de 10 graden heb ik geen bloten benen meer :)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 okt 2020 12:39

TL@ schreef: 04 okt 2020 14:28 [...]Sportfull Fiandre bib-short, blote benen en gewone schoenen met toe cover (toe thingy van Castelli gisteren en de S-Phyre toe cover vandaag)
[...]
Als het kouder wordt (onder de 5°C) doe ik beenstukken aan (no rain bij weinig tot geen regen of 4seasons van Futurum bij veel regen) en eventueel winterschoenen. (en lange handschoenen)
Ik vraag mij al een tijd af. Blijf je een beetje droog met die Sportful? Of wordt je sowieso nat maar blijf je wel warm?

Zou je het verschil kunnen aangeven, vanuit je persoonlijke ervaring, tussen de Sportful en de 4seasons?

Ik heb in de herfst en lente voornamelijk merino shirts aan. Met lange mouw of kort mouw plus armwarmers. Ondershirt is ook van merino. Tussen de 8-15 graden kort, daaronder ook lange mouw. Daarnaast heb ik altijd een Shakedry jasje bij me. Ideaal voor regen maar dient ook als windjack als de wind echt koud wordt.

Van onderen accepteer ik gewoon dat het nat wordt en hoop ik maar dat het opdroogt door harder te fietsen.....

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 okt 2020 15:41

Als je langer dan een uur in de regen rijdt, ben je altijd nat met eender welk kledingstuk.

Met die Sportfull wordt je dus ook nat, na een klein uurtje ben je doornat (maar niet koud)
De 4seasons houden het iets langer vol maar zijn veel stugger en niet zo aangenaam.

Ik heb ook een 4seasons jack gehad, daar was ik al langer nat van het zweet dan van de regen. Dat heb ik gelukkig mogen terugsturen (na 3 keer gedragen te hebben, topservice van Futurum)

Ik ben wel een zweter en heb niet vlug koud. Vorige winter heb ik mijn thermisch onderhemd niet eens aangehad en ik ga toch minstens 1 keer per week buiten rijden (minstens 4uur)
Afbeelding

Plaats reactie