Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Overschoenen

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 okt 2020 08:52

Als je je broek in de winterschoenen steekt, gaat er nog steeds water van je benen in je schoenen lopen.

Ik heb winterschoenen, de waterdichte broek gaat daar over en tussen broek en schoenen nog een 'gaiter':
Afbeelding

Dat blijft het langste waterdicht maar ook niet eeuwig. Als je 4-5 uur in de regen rijdt, heb je nog steeds prijs (met spatbordjes kan je het misschien nog wat langer trekken)
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 12 okt 2020 16:24

vincent75 schreef: 11 okt 2020 22:11 Plak de ventilatie gaten in deze periode maar eens af. Gaat zeker helpen.
Dat scheelt vocht en warmte :geek:
Afbeelding

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 13 okt 2020 16:50

david_deman schreef: 12 okt 2020 08:05 OKe bedankt voor de reacties, eens uitkijken naar winterschoenen dus :)
Er zit een lange periode tussen zomer en winter :lol:

Maar gaten afplakken, cycling gaiters en goede overschoenen werken bij mij best goed. Mijn ervaring is dat het niet zo erg is als je iets nat wordt, maar wel erg is als je het koud krijgt. In een duikpak wordt je volgens mij ook nat, maar krijg je het niet automatisch koud.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 okt 2020 18:51

mhr-zip schreef: 13 okt 2020 16:50 In een duikpak wordt je volgens mij ook nat, maar krijg je het niet automatisch koud.
En waarom is dat zo?
Omdat het laagje water in je wetsuit niet kan verdampen....
Zodra water kan verdampen, krijg je ut koud.
Heb je een gesloten schoen, waar het water toch is ingelopen, dan krijg je niet direct koude voeten, omdat , juist ja.
Logies tog?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

david_deman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 okt 2020 11:23

david_deman 13 okt 2020 20:32

mhr-zip schreef: 13 okt 2020 16:50
david_deman schreef: 12 okt 2020 08:05 OKe bedankt voor de reacties, eens uitkijken naar winterschoenen dus :)
Er zit een lange periode tussen zomer en winter :lol:

Maar gaten afplakken, cycling gaiters en goede overschoenen werken bij mij best goed. Mijn ervaring is dat het niet zo erg is als je iets nat wordt, maar wel erg is als je het koud krijgt. In een duikpak wordt je volgens mij ook nat, maar krijg je het niet automatisch koud.
Inderdaad klopt ! Ik ben nog maar nieuw in de wielersport en dacht eigenlijk dat je voeten niet nat meer konden worden als je overschoenen koopt. Had dit dus verkeerd blijkbaar hehe :)

Maar ik las en hoorde al vaker. "Na enkele uren ben je altijd nat bij regen". Maar waarom maakt bv een Castelli of Assos dan jasjes van 350 EUR? Of bv die winterschoenen van 250 EUR. Heeft het dan zin om dit te kopen als je dan toch nat en koud krijgt tijdens koud en nat weer? Dan kan ik beter dat geld investeren in een indoor setup nee?

Ik als nieuweling (fiets nog maar 7 maand) heb nu de neiging om alles van kledij te kopen die er voorzien is en laat me ook nog gek maken door de sportwinkels. Is soms nog moeilijk om daar door te kunnen kijken.

Ik fiets nu bv met:

- fietsbroek vermarc met fleece (120 EUR)
- Assos spring/fall base layer (75 EUR)
- Fietshirt Gore korte mouwen (90 EUR)
- Perfetto Castelli jasje longsleeve (190 EUR)
- Overschoenen AGU (35 EUR)
- DMT zomerschoenen (80 EUR)

Geen slechte kledij lijkt mij en rij dus rond in een kledij set van 590 EUR en na 2u fietsen bij 12 graden afgelopen zondag had ik door en door koud (vooral op de voeten en bovenbenen). Dan stel ik mij de vraag, wat moet ik dan nog meer kopen om warm te hebben :D Haha een beetje frustrerend en ik zie door de bomen het bos niet. En het kost allemaal zo enorm veel geld :p En de winter moet dan nog komen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 okt 2020 21:06

Je had dat rijtje spullen aan en na 2 uur bij 12 graden had je het door en door koud?
Dan klopt er toch iets heel erg niet....maar zo direct zou ik niet weten wat.

Ps, ik had bij diezelfde 12 graden & 2 uur het volgende aan:
Ondershirt Craft met lange mouwen (12,50 € uit 2 pack Futurum)
Lidl jasje van 16€ ofzo
Korte Craft broek, heb ik al jaren, was niet erg prijzig, pakweg 40€ ofzo
Shimano zomerschoenen, overschoenen gebruik ik < 5 graden...

Geen zentje pein meneertje, (ik word deze maand 68)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

david_deman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 okt 2020 11:23

david_deman 13 okt 2020 21:44

Keezx schreef: 13 okt 2020 21:06 Je had dat rijtje spullen aan en na 2 uur bij 12 graden had je het door en door koud?
Dan klopt er toch iets heel erg niet....maar zo direct zou ik niet weten wat
Ja toch wel. Vertrokken toen het droog was om 7:45 bij 9 graden en na 15 min heb 2u30 min in de stortregen gereden en was het rond de 12 graden. Ik heb dan een paar keer gaan schuilen onder een brug en toen kreeg ik enorm koud, dit door 5 a 10 min stil te staan en te wachten terwijl ik drijfnat was en stond te vloeken waarom ik niet thuis zat binnen :cry:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 okt 2020 22:59

Tja, dan heb je toch weer wat geleerd, namelijk dat stilstaan bij slecht weer meestal niet zo goed is.
Ook al ik ben ik zeiknat, ik rij door (komt niet vaak voor, want bij dreiging van veel regen stap ik gewoon niet op)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 13 okt 2020 23:05

david_deman schreef: 13 okt 2020 21:44 Ik heb dan een paar keer gaan schuilen onder een brug en toen kreeg ik enorm koud, dit door 5 a 10 min stil te staan en te wachten terwijl ik drijfnat was en stond te vloeken waarom ik niet thuis zat binnen :cry:
Ik denk dat hier meer de oorzaak in zit dat je het koud kreeg tijdens de rit dan de regen of temperatuur. Hier gaat geen enkele soort kleding tegen helpen.
Altijd blijven rijden en pas stoppen als je droge kleding aan kan.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 13 okt 2020 23:37

Bij 12° draag ik enkel een craftje met lange mouwen en een 'tussen de 2' shirt met lange mouwen. Gaat de temperatuur iets lager dan wordt of een mouwloos jack toegevoegd, of komt een dikkere versie shirt met lange mouwen uit de kast.

Bij regenweer schuilen is de snelste weg naar koude.
Heb zelden last van regenweer...vermits we dan gewoonweg niet starten met een rit.
't Zal aan de leeftijd liggen. 😉

hayes

hayes 14 okt 2020 21:11

Ik heb van alle weertypes ook het meest een hekel aan een combinatie regen en koude. Maar voor alles is aangepast kleding. Al kan die idd wel echt duur worden.

Op de frisse ochtenden woonwerk maakt een windstopper momenteel hét verschil. Ik doe die aan tussen shirt en vestje.

Tegen regen is op lange termijn niets aan te vangen. Zeker eens je je regenkledij moet wassen. Dan slijt het waterwerend effect snel weg. Ik ga zelden vertrekken in de regen, maar ben ook nog nooit teruggekeerd wegens de regen. Het is maar water :D :D

Roan123
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jul 2012 08:33

Roan123 19 okt 2020 14:20

53x11 schreef: 12 okt 2020 07:28 Als je geen koude of natte voeten wilt moet je winterschoenen kopen. Met overschoentjes gaat je dat niet lukken. Ik heb de meest warme en waterdichte versie van Northwave. Die investering had ik 5 jaar eerder moeten maken, hier blijven mijn voeten wel warm in.
welke is dat precies van NorthWave, want ik heb beneden de 12graden al snel koude dove tenen

Plaats reactie