Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Overschoenen

hayes

hayes 02 okt 2021 17:29

Iemand ervaring met de GripGrab Ride Waterproof? Lijkt me makkelijk dat de hele achterkant open kan.
Afbeelding

En hoe valt die qua maatvoering? Ik lees dat je een maatje groter moet kopen. Ik heb fietsschoenen maat 46. Dus ofwel moet ik 46/47 of nog groter en 48/49 kiezen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 okt 2021 18:43

Ding kan zo waterdicht zijn als het wilt, het water zal toch gewoon van je been in de schoen lopen.

Het langst blijven je voeten droog met een winterbotje icm een gaiter en dan ook is het na een uurtje zwemmen in de schoenen.

Ik doe morgen gewoon schoenen en sokken aan, dan is alles maar nat na 5 minuten. Niks aan te doen als je 5u in de regen gaat rijden.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 okt 2021 18:56

Ik heb ze in het zwart.
Makkelijk aan te trekken idd, heb ze in maat L (42/43) bij een schoenmaat 41
Ideaal wanneer de weg nat is of wanneer het hoge gras en de struiken tijdens het mtb en nog vochtig zijn, dan hou je droge schoenen en sokken.
Tijdens regen loopt het op een gegeven moment toch je schoenen in.

hayes

hayes 02 okt 2021 19:06

Dat je nooit helemaal droog blijft heb ik intussen aanvaard. Maar na 5 minuten al doorweekte voeten is niet fijn. Je stelt het toch snel al een uurtje uit.
En in de regen rij ik nooit 5u ;)
Vooral op woonwerk verkeer (40 min.) heb ik graag droge voeten, anders moet ik 's avonds natte schoenen aantrekken en dat voelt echt niet fijn.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 02 okt 2021 20:24

Ik heb Spatzwear Roadman 2, perfect voor winter ritjes! Maar ik zoek nu iets voor de herfst, dus zegmaar 8-15C maar voor opspattend water/vuil, winddicht is een pré.

Iemand een goede aanrader?

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 02 okt 2021 20:34

Ik ben erg te spreken over bbb waterdichte variant. Volgens mij heet die waterflex.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 02 okt 2021 22:06

Ik heb die GripGrabs. Gekocht omdat ik de neopreen overschoenen (van andere merken) die je over je schoen moest sjorren nogal snel kapot trok. Deze kun je dan beter aantrekken. Ik ga niet een hele dag in de regen fietsen, een bui kunnen ze wel hebben en tegen de kou helpt het ook.
Ze zitten eigenlijk niet mooi om je schoenen, ik vind het echt een compromis.

Ik heb schoenmaat 44 en de GGs in 44/45 dat gaat. Bij maat 45 zal het net wat minder passend zijn.

hayes

hayes 02 okt 2021 22:12

Ik heb BBB Waterflex gehad (best ok, maar heel weinig stretch, waterdichte naden laten snel los) en de BBB Heavy Duty (warm, maar snel scheuren in).

De waterflex kan misschien nog een winter mee, maar ik heb graag altijd een reserve set liggen.
Ik heb aanvaard dat twee winters echt wel het maximum is dat ik uit een setje haal.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 02 okt 2021 22:48

Ik heb ook die GripGrab RaceAqua Overschoenen , voor mijn maat 46 zijn die wel okay, erg dun maar doet het wel. Qua kwaliteit is het niet de hoogste, mijn Spatzwear hebben bijvoorbeeld kevlar aan de voorkant. Dat gaat niet zomaar kapot. Ik heb ook een setje neopreen DHB overschoenen, die gingen binnen paar maand wel kapot.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 okt 2021 07:22

De overschoenen die hayes wil, zijn voor mtb schoenen, de RaceAqua voor de raceschoenen.
Heb wel versleten RaceAqua overschoenen voor de mtb gebruikt, omdat de onderzijde geheel kapot was.
Die sluiten nl erg strak aan, itt bovenstaande overschoenen die een iets lossere pasvorm hebben.
Die BBB neopreen overschoenen heb ik ook nog liggen, maar zijn voor de winter.
Erg stug en weinig rek, ik gebruik ze eigenlijk nooit.
In de winter winterschoenen met de dunne overschoenen van GribGrab tegen vuil.

hayes

hayes 03 okt 2021 09:39

Merci voor de info allemaal.
De Ride Waterproof heeft ook Kevlar versterkte stukken.
Ga me er aan wagen denk ik.

Ook hier lijkt het dat je altijd keuzes moet maken.
Warm maar dik.
Waterproof maar weinig stretch.
dun maar snel scheuren
enz...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 okt 2021 08:23

Spatborden doen veel meer om droge voeten te houden dan overschoenen.
Afbeelding

Plaats reactie