Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsbril lichtdoorlatendheid - 11%, 15% of 20%?

cyclinggeorgian
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jun 2020 13:51

cyclinggeorgian 28 jul 2020 21:42

hallo allemaal, ik ben van plan om een nieuwe fietsbril aan te schaffen. Na meerdere Ali brillen heb ik besloten om deze keer voor een "echte" te gaan. Mede omdat ik een leuke korting krijg, maar vooral omdat ik goed kwaliteit lens wil hebben.
Ik was nooit tevreden met Ali brillen. Ze waren donker...punt. Geen contrast, vermoeiden ogen... kortom in zeker zin "you get what you paid for".
Maar nu sta ik tegen een andere uitdaging - keuze lens. Ik heb voor Oakley Sutro gekozen, maar die komen met verschillend lichtdoorlatend vermogen - 11%, 15% en 20%.
Helaas mocht ik die brillen niet uit de winkel naar buiten nemen...en in de winkel dragen had ook niet veel zin, in ieder geval ik, heb geen verschil kunnen merken.
Ik kan niet alle drie kopen. Mijn gevoel zegt 20% doorlatend het de beste "allrounder" zou zijn om hele jaar door te dragen.
Dus vraag aan ervaren brillen dragers - wat is jullie mening/ervaring hierover.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 28 jul 2020 22:47

Denk dat het ook nog wel persoonlijke voorkeur is.
Ik fiets het meest met een Prizm road Lens, die heeft 20% lichtdoorlatendheid. Ik heb bijna nooit behoefte aan minder lichtdoorlatendheid, eerder meer. Fietsmaat heeft liever een wat donkere lens in dezelfde omstandigheden.

wel slecht van die zaak dat je ze buiten niet even mag proberen.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 29 jul 2020 07:11

Eens is erg persoonlijk. Ik gebruik de prizm trail (36%). Eigenlijk gekocht voor de bossen (gravel) maar uiteindelijk gebruik ik deze altijd. Ook in de volle zon op de weg.
o'7o

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jul 2020 07:59

1 lens is eigenlijk gewoon te weinig, 20% op een donkere winterdag is echt te donker, terwijl het in de zomer in de bergen niet bepaald overhoud.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 29 jul 2020 08:52

Daarom zijn photochromatische glazen voor sommige monturen een optie. Ik fiets het hele jaar met dezelfde meekleurende glazen. Ook in het bos geen probleem dat het te donker is. Maar die ik heb, in de bergen waarschijnlijk te weinig dempend.

Wouter2020
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17

Wouter2020 29 jul 2020 09:39

Zoals al eerder aangegeven is 1 lens altijd een compromis. Ik heb een Oakley Jawbreaker met 3 lenzen. Helemaal transparant, 17% en 36%. Het wisselen is 10 sec werk. De transparante lens is ook fijn als het bewolkt is of donker wordt. Deze neem ik vaak als extra mee bij lange ritten.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 jul 2020 09:44

Zoek iets met meekleurende glazen, dan heb je een echt antwoord op je vraag. Een Oakley koop je voor de mooi, maar je echte vraag daarachter gaat over functie

hayes

hayes 29 jul 2020 10:30

Ik heb al jaren meekleurende lenzen op sterkte in m'n sportbril.
Wil niet anders meer. Ik draag die in de hoogzomer, maar evengoed in het donker. Werkt prima.
Kost wel iets mee.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 jul 2020 13:18

Ik heb denk ik 90% van de tijd de oranje glazen in mijn bril zitten. Alleen zonder een wolkje aan de lucht, met de zomerzon, wordt 't wel eens de donkere.

Heb glazen op sterkte erachter zitten (Adidas evil eye met zo'n 2e montuurtje achter de sportglazen). Werkt best aardig, maar tegenwoordig zijn er betere alternatieven qua sport rillen op sterkte. Voordeel bij mij is wel dat ik de sterkteglazen kan vervangen als mijn zicht minder wordt. Wat ik in 16 jaar tijd nu 1x gedaan heb. En ik kan de standaard lenzen van Adidas bestellen en erin doen... Ook slechts 1 keer de donkere/spiegelende set vervangen in de 16 jaar.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 jul 2020 13:40

Met glazen op sterkte (en de daarmee gebonden kosten) heb ik slechts 1 setje lenzen die ik in alle omstandigheden draag (van MTB'en in schemerige omstandigheden tot hikes in de Alpen bij felle zon, en alles daartussenin). In mijn geval zijn het Adidas LST glazen, die meen ik iets van 25% licht absorberen, maar die ook geoptimaliseerd zijn voor veranderende lichtomstandigheden. Werkt heel goed voor mij.
Omdat een pootje recentelijk is afgebroken en omdat het na 10 jaar wel weer eens tijd is voor iets nieuws, ga ik toevallig vanmiddag eens kijken voor een vervanger. Misschien dat fotochromatisch iets is (maar da's op sterkte vast schreeuwend duur), en anders worden het weer "trail" glazen van een goed merk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 29 jul 2020 13:47

hayes schreef: 29 jul 2020 10:30 Ik heb al jaren meekleurende lenzen op sterkte in m'n sportbril.
Wil niet anders meer. Ik draag die in de hoogzomer, maar evengoed in het donker. Werkt prima.
+1 (maar niet op sterkte)
Sinds vorig jaar is dat een rode BBB Avenger. Ik rij er winter en zomer mee. Is wel een bril voor iemand met een brede smoel ;) , past voor mijn kopvrouw zeker niet. Zij heeft sinds kort een model van Uvex dat perfect past, eveneens photochromatic.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 jul 2020 14:04

Ik heb een echte Oakley Jawbreaker met 20% (volgens mij) glas. Bij bewolkt weer zijn ze vrij donker, maar voor die omstandigheden gebruik ik vaak de photochromatic glazen die bij mijn neppe oakley uit China zat. Die passen ook in de echte. Vooral avonds zijn ze handig als je vertrekt bij zonlicht, maar dat het tegen het einde van de avond steeds iets donkerder wordt.

Plaats reactie