Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke pedalen Gravelbike

Stroked
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2020 14:41

Stroked 13 jul 2020 15:45

Ik ben dit voorjaar begonnen met fietsen, voornamelijk forenzen, en dit bevalt dusdanig goed dat ik heb besloten ook recreatief te willen gaan fietsen een heb daarom een leuke gravelbike besteld. Omdat ik nog even moet wachten tot deze binnen komt ben ik mij aan het oriënteren op onderdelen en accessoires, zo ook pedalen en schoenen. Ik heb inmiddels een paar Lake schoenen gekocht welke geschikt zijn voor "2-bolt" schoenplaatjes, echter weet ik niet goed wat voor een pedalen ik daarbij moet kiezen. Eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer...
Ik ben bekend met SPD pedalen en plaatjes vanuit het mountainbiken, echter verwacht ik bij de gravelbike een ander type inspanning te leveren dan op de mountainbike. Wellicht zal ik zo nu en dan een tourtochtje mee gaan fietsen en een rit van 100+ km zal ook vaker voorkomen dan op de mountainbike (welke ik niet meer heb). Ik verwacht 85% van de tijd op verharde paden te fietsen en maximaal 15% van de tijd offroad.
Mijn vraag is dus : waar moet ik op letten bij het kiezen van een pedaal voor mijn toepassing?
Ik zag bijvoorbeeld de Shimano xt m8100, een in mijn ogen klassieke mountainbike pedaal, maar ook de xt m8120, welke een beduidend breder draagvlak heeft voor de schoen, maar als nadeel een hoger gewicht.
Wat raden jullie aan?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jul 2020 06:43

Dubbelzijdig is toch wel erg fijn. Contactoppervlak doet niet veel imho, het plaatje is het meest belangrijk en dat is bij spd gewoon klein. Met een stijve (carbon) zool is dat niet direct een probleem voor de meesten..

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 jul 2020 06:56

Ik gebruik een oudje van Shimano en ben daar erg tevreden over. PD-A600. Wel moeilijk om aan te komen nu. Er zijn een aantal Engelse websites die deze pedalen nog verkopen. Hier een review en plaatjes

https://cyclingtips.com/2018/07/shimano ... al-review/

Wat Havana ook zegt. Je zool is belangrijker.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 jul 2020 07:42

havana schreef: 14 jul 2020 06:43 Dubbelzijdig is toch wel erg fijn. Contactoppervlak doet niet veel imho, het plaatje is het meest belangrijk en dat is bij spd gewoon klein. Met een stijve (carbon) zool is dat niet direct een probleem voor de meesten..
+2
Zelf heb ik een spd achtige variant van Shimano op de gravelracer zitten, nl de Exustar E-PM215 Ti, welke je gewoon met Shimano spd plaatjes kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jul 2020 07:56

En zo rijd ik met Look X Track. Zelfde idee.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 jul 2020 08:42

Ik heb gewoon Shimano XT (spd) pedalen.

Eender welke MTB-pedalen zullen wel voldoen. Hangt wat af van je persoonlijke voorkeur.
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 jul 2020 08:45

Gewoon doorgaan met wat je al gewend bent. Dat doe je met je ogen dicht.
(Met SPD zul je écht niet de enige zijn)

Stroked
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2020 14:41

Stroked 14 jul 2020 20:36

Bedankt voor de tips! De zolen van mijn schoen voelen iig erg stijf aan. Er wordt geschreven dat deze 100% carbon zijn, dus dat zal wel oke zijn. Ik heb een nieuw setje PD-A600 gevonden op marktplaats en deze meteen besteld. Ik kies in dit geval liever voor lichtgewicht dan voor dubbelzijdig inklikken. Misschien zit ik fout, de ervaring zal het leren. Vandaag tevens te horen gekregen dat de fiets binnen is dus ik kan het binnenkort allemaal gaan ervaren :D

Plaats reactie