Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Assos wielerbroek

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 06 jul 2020 21:31

Ik heb de endurance 1 en 2. Deze bevallen mij zeer goed, maar ik kan ze niet vergelijken met de genoemde Assos. De 2 heeft de nieuwste zeem. In vergelijking met andere broeken die ik heb is de zeem van Castelli stevig, niet heel dik, maar erg fijn. Ik kan er de hele dag in rijden en zonder zadelpijn afstappen.
Bij warm weer wordt het ook niet warm of broeierig.
Ik heb ook een free aero race, dat is een nog fijnere broek (al kan ik het niet echt verklaren waarom dat zo is), wel met dezelfde zeem.
Kijk goed naar de maatvoering, Castelli valt zeker 1 maat kleiner uit dan Assos.
Er is al vaker geschreven over verschillen tussen Assos en Castelli, het gaat volgens mij ook om persoonlijke voorkeur die niet altijd uit te leggen valt.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 jul 2020 08:10

De stof van de Endurance is dikker en stugger dan van de Free aero race, dat verklaart waarschijnlijk dat de Free Aero race de fijnere van de 2 is.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 12 jul 2020 11:01

Heb zelf de free aero race met zelfde zeem als endurance. Zeer tevreden van. Zeem is vastgestikt tov de Assos (dewelke voor een deel los zit) wat ik aangenamer vind. Grippers zijn erg goed.

Opgepast met de maatvoering idd. Vorige model castelli had ik een L wat nog krap zat terwijl ik Assos een M heb. Laatste aero race heb ik in M die net iets strakker zit dan de M van assos. Heb de indruk dus dat de maatvoering bij castelli iets is veranderd (meer "normaal) maar nog steeds aan de krappe kant.

Frankw1981
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 sep 2014 22:22

Frankw1981 12 jul 2020 11:45

Ik ben 1.89 / 81kg en heb zowel Assos als Castelli broeken. Van Assos heb ik de Equipe (m) en van Castelli de free aero met de progetto x2 zeem (l en xl) en een Castelli met de Kiss zeem (xl).

Assos: fijne bretels, broek geeft prettige compressie, broek aan de korte kant en kruipt snel op, zeem goed, het is fijn dat de stof voorkomt dat je op het zadel schuift.

Castelli progetto x2: bretels iets fragieler maar niet perse minder fijn dan Assos, broek geeft prettige compressie, grippers erg goed en broek kruipt niet op, zeem vind ik persoonlijk nog iets fijner dan Assos, stof iets gladder waardoor je iets meer op het zadel schuift. Al met al mijn fijnste broek.

Castelli kiss air: op alle vlakken een stuk minder dan beide bovenstaande broeken. Fijn voor korte ritjes en mtb maar meer niet.

Bovenstaande is natuurlijk zeer afhankelijk van lichaamsbouw en persoonlijke voorkeur.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 25 jun 2021 16:38

Hoe is het met de nieuwe modellen van Assos tegenwoordig? Ik was altijd groot fan, maar laatste ervaringen met de grippers waren zeer slecht. De pijpen kropen na twee keer trappen al omhoog. Ik ben benieuwd of de grippers inmiddels zijn verbeterd en wel blijven zitten... De zeem mis ik wel bij mijn huidige broeken:-(

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 25 jun 2021 23:16

Ik rij al jaren met Assos. Heb nu een Mille, geen recente ervaring met andere typen. Ik heb geen enkele last van opkruipende pijpen. Ik vind de nieuwe zeem die los zit geen verbetering. De oude pastte me beter, maar het blijft een persoonlijk ding.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jun 2021 09:10

Je leest het nog wel veel hoor, dat van die opkruipende pijpjes.
Ik krijg vandaag een Castelli Endurance binnen, ben benieuwd.
Less is bore

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 31 jul 2021 12:14

Eind vorig jaar kon ik een equipe RS S9 met korting kopen. Ik kan deze nu vergelijken met t-mille. De grippers zijn inderdaad verbeterd. Blijft beter zitten. Ik heb de indruk dat de lengte van de pijpen ietsjes langer is maar nog altijd wel iets korter dan andere merken. Zelf vind ik dat prima, te lang vind ik niet fijn.
Kan alleen maar zeggen dat ik erg tevreden ben met de equipe RS.
Laatst gewijzigd door Arjan op 01 aug 2021 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 31 jul 2021 21:15

Heb 2 mille GTS en 1 RS S9. Beide zijn mijn favoriete broeken, de GTS nog iets meer dan de S9. De GTS is ook een model van dit jaar, de nieuwe GTO schijnt nog beter te zijn. Ter vervanging van de cento. Wel een duur geintje ;)

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 01 aug 2021 00:00

Ben ook te spreken over de Mille GTS. In vergelijking met de Mille GT een nog comfortabelere zeem zonder dat het een Tena for men wordt.

IBAN
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 05 aug 2021 14:58

Ik heb een paar maanden geleden een Assos Equipe Rs gekocht. Maat L. Deze was te klein voor me (1.85, 77kg) en de onderkant was gerafeld waardoor ik deze gelijk terug gestuurd heb onder garantie. Daarna een XL besteld maar ook bij de XL kropen de pijpjes omhoog en zijn de pijpjes erg kort wat ik niet prettig vind. Zeker in combinatie met kniestukken kruipen de pijpjes enorm snel omhoog. De zeem vond ik ook niet super zitten, niet beter dan een Castelli bijvoorbeeld. Ik heb de broek weer verkocht en ga terug naar mijn oude liefde: Exteondo

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 aug 2021 20:32

De mille gt kruipt bij mij niet op ( de goedkope van 130 euro)

De pasvorm is wel veranderd de oude met de blauwe zeem waren de beste alleen werden die grijs door de zon, de zwarte dan:-)

Wat ik veel irritanter vind is dat er bijna geen shirts meer met rits zijn.
Dat vind ik irritant, want met mbt wil ik mijn (auto) sleutel en telefoon onder de rits.

Plaats reactie