Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Eikenprocessierups beschermende kleding

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 24 jun 2020 20:58

De Tukker schreef: 24 jun 2020 17:22
Revolt schreef: 24 jun 2020 16:35
chris80 schreef: 24 jun 2020 13:54 Ik heb zo'n Castelli Puro maar die zou ik echt niet meer aantrekken bij 12+ graden, Veel te warm...
Bedankt dan streep ik die alvast weg. Zal eens kijken of ik een dunne lange schaatsbroek kan vinden met bretels.
Dunne lange schaatsbroek?
Ik denk dat je die niet zult vinden, immers de temperatuur in een overdekte baan is meestal iets van 8 graden boven nul. Daar past een hele dunne broek niet bij. Bovendien heeft een echte schaatsbroek meestal een versteviging (verdikking) bij de schenen.
Ik denk dus dat een schaatsbroek veel te warm zal zijn.
Een gewone collant (lange broek zonder zeem) is ruimschoots verkrijgbaar.
Als het 8 graden op een ijsbaan is rijdt ik wel degelijk in een dun pak omdat het anders veel te warm wordt. En die verdikkingen zijn gewoon snijvaste scheenbeschermers die je los aantrekt. Die zitten niet in het pak verwerkt.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 24 jun 2020 21:13

senior schreef: 24 jun 2020 20:58 ...
Als het 8 graden op een ijsbaan is rijdt ik wel degelijk in een dun pak omdat het anders veel te warm wordt. En die verdikkingen zijn gewoon snijvaste scheenbeschermers die je los aantrekt. Die zitten niet in het pak verwerkt.
Dan heb je een ander pak dan ik :)
Ik vind mijn (Craft)pak dikker dan mijn fietscollants en de scheenbeschermers zitten er echt vast in :D
Een ander verschil met mijn fietsbroeken is dat hij zowel aan de voor- als aan de achterkant vrij hoog is.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Revolt
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jul 2019 13:07

Revolt 25 jun 2020 00:23

senior schreef: 24 jun 2020 20:58
De Tukker schreef: 24 jun 2020 17:22
Revolt schreef: 24 jun 2020 16:35

Bedankt dan streep ik die alvast weg. Zal eens kijken of ik een dunne lange schaatsbroek kan vinden met bretels.
Dunne lange schaatsbroek?
Ik denk dat je die niet zult vinden, immers de temperatuur in een overdekte baan is meestal iets van 8 graden boven nul. Daar past een hele dunne broek niet bij. Bovendien heeft een echte schaatsbroek meestal een versteviging (verdikking) bij de schenen.
Ik denk dus dat een schaatsbroek veel te warm zal zijn.
Een gewone collant (lange broek zonder zeem) is ruimschoots verkrijgbaar.
Als het 8 graden op een ijsbaan is rijdt ik wel degelijk in een dun pak omdat het anders veel te warm wordt. En die verdikkingen zijn gewoon snijvaste scheenbeschermers die je los aantrekt. Die zitten niet in het pak verwerkt.
OK, ik zal het eens gaan zoeken, dank!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 jun 2020 08:37

schaatsbroeken inderaad.., maar dan wel beetje rondneuzen. Waarschijnlijk wil je een salopette hebben hiervoor, en geen volledig schaatspak.
Die zijn, naar mijn weten, altijd zonder beschermende stukken. (dat ze in het pak zitten ken ik eigenlijk alleen van shorttrack, maar het verbaasd me eerlijk gezegd niet dat er merken/modellen zijn gekomen die hierin voorzien hebben in gewone pakken. Voor de marathonrijders, maar misschien nog meer voor de toerrijders op de Weissensee)

Ik weet alleen niet of je salopettes ook in echt dunne uitvoering gaat tegenkomen. Een schaatspak heb je wel van heel dun (wedstrijdpak), tot rubber (hip wedstrijdpak), tot "normaal" (marathonpak), tot lekker dik thermo trainingspak.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 25 jun 2020 09:38

MarkVeenstra schreef: 25 jun 2020 08:37 schaatsbroeken inderaad.., maar dan wel beetje rondneuzen. Waarschijnlijk wil je een salopette hebben hiervoor, en geen volledig schaatspak.
Die zijn, naar mijn weten, altijd zonder beschermende stukken. (dat ze in het pak zitten ken ik eigenlijk alleen van shorttrack, maar het verbaasd me eerlijk gezegd niet dat er merken/modellen zijn gekomen die hierin voorzien hebben in gewone pakken. Voor de marathonrijders, maar misschien nog meer voor de toerrijders op de Weissensee)

Ik weet alleen niet of je salopettes ook in echt dunne uitvoering gaat tegenkomen. Een schaatspak heb je wel van heel dun (wedstrijdpak), tot rubber (hip wedstrijdpak), tot "normaal" (marathonpak), tot lekker dik thermo trainingspak.
Inderdaad een salopette is zo'n beetje altijd in 'thermo' uitvoering en, nee hoor, gewoon bescherming 'ingenaaid'. Merk op hoe hoog de broek van voren is.
salopette.jpg
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 jun 2020 10:26

Ja.., ik denk dat je daar niet heel erg gelukkig van wordt.
Dan toch maar een colledig (dun) schaatspak..., heb je ook direct je armen beschermt ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Rmr
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jan 2014 22:18

Rmr 25 jun 2020 10:40

Een zomersport met lange mouwen is vb ASSOS MILLE GT SUMMER. (Wel 120 euro’s)

Revolt
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jul 2019 13:07

Revolt 25 jun 2020 10:51

Rmr schreef: 25 jun 2020 10:40 Een zomersport met lange mouwen is vb ASSOS MILLE GT SUMMER. (Wel 120 euro’s)
Dank voor de tip.

Revolt
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jul 2019 13:07

Revolt 25 jun 2020 10:52

MarkVeenstra schreef: 25 jun 2020 10:26 Ja.., ik denk dat je daar niet heel erg gelukkig van wordt.
Dan toch maar een colledig (dun) schaatspak..., heb je ook direct je armen beschermt ;)
Zal eens bij Rono Sport kijken in Eindhoven

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 25 jun 2020 12:06

Gaat dit nu over schaatspakken of bescherming tegen eiken processie rups ?? Voor de 2e keuze is dit pak geschikt.
Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 25 jun 2020 12:10

De Tukker schreef: 24 jun 2020 21:13
senior schreef: 24 jun 2020 20:58 ...
Als het 8 graden op een ijsbaan is rijdt ik wel degelijk in een dun pak omdat het anders veel te warm wordt. En die verdikkingen zijn gewoon snijvaste scheenbeschermers die je los aantrekt. Die zitten niet in het pak verwerkt.
Dan heb je een ander pak dan ik :)
Ik vind mijn (Craft)pak dikker dan mijn fietscollants en de scheenbeschermers zitten er echt vast in :D
Een ander verschil met mijn fietsbroeken is dat hij zowel aan de voor- als aan de achterkant vrij hoog is.
Dat neem ik dan wel aan. Meestal schaats ik in de vrieskist en dan gebruik ik een thermopak (maar daar is het eigenlijk altijd een graad of 3 - 4.). Snijvaste pakken beginnen er eigenlijk pas sinds kort in te komen bij de marathon, maar dan is het hele pak snijvast, dus geen losse scheenbeschermers. Maar persoonlijk zou ik eigenlijk niet eens overwegen om in schaatspak te gaan fietsen. Je zweet je te barsten en na afloop moet je ook nog eens zien dat je er weer uit komt. :oops:

Plaats reactie