Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Eikenprocessierups beschermende kleding

Revolt
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jul 2019 13:07

Revolt 24 jun 2020 12:10

Excuus als dit al eerder is gevraagd maar ik zag het niet in ieder geval. Ik zoek dunne fietskleding met lange pijpen en lange mouwen. Liever geen arm of beenstuken maar een lange broek met bretels en liever ook geen zeem en fietsshirt met lange mouwen en zakjes. Nog een beetje betaalbaar zou ook leuk zijn. Zag wel bijvoorbeeld de Castelli Puro en Prologo maar lijken me nog aan de warme kant.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 24 jun 2020 13:21

Je kunt misschien beter arm- en beenstukken voor de zomer aanschaffen, Assos, Castelli en GripGrab hebben deze volgens mij en er zullen meer merken zijn, is een goedkopere oplossing, dan kun je iedere broek en shirt hierbij dragen die je al hebt. Deze arm- en beenstukken zijn bedoeld voor UV protectie. Als de processie voorbij is kun je de arm- en beenstukken weer thuis laten:-)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 jun 2020 13:54

https://detertsafety.nl/kleding-tegen-e ... essierups/

Kleding moet je wassen op 60 graden om geen last te hebben van de haartjes. Gemiddelde sportkleding kan hier niet tegen.

Ik vraag mij af of kleding wel helpt, ik heb ook verhalen gelezen van mensen die ook last kregen onder hun koersbroek/shirt.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 24 jun 2020 13:54

Ik heb zo'n Castelli Puro maar die zou ik echt niet meer aantrekken bij 12+ graden, Veel te warm...

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 24 jun 2020 14:27

Bij een 30 graden was spoel je bijna alle haartjes er wel uit hoor. Ik steek wel enkel mijn fietskleding in de machine en niets anders erbij. Als je de wasmachine (te) vol steekt zullen de haartjes makkelijker in de kleding blijven hangen of in andere kleding terecht komen. Ik gebruik een programma voor outdoorkleding. Die spoelt extra en centrifugeert minder hard.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 24 jun 2020 16:19

Philippos schreef: 24 jun 2020 13:54 https://detertsafety.nl/kleding-tegen-e ... essierups/

Kleding moet je wassen op 60 graden om geen last te hebben van de haartjes. Gemiddelde sportkleding kan hier niet tegen.

Ik vraag mij af of kleding wel helpt, ik heb ook verhalen gelezen van mensen die ook last kregen onder hun koersbroek/shirt.
Als je tijdens of direct na een fikse regenbui ergens fietst waar de brandhaartjes op de weg liggen, worden ze zomaar met het spatwater tegen je billen en onderrug geslingerd en dat gaat los door je kleding heen. (heb ik zelf mogen ondervinden)

Revolt
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jul 2019 13:07

Revolt 24 jun 2020 16:35

chris80 schreef: 24 jun 2020 13:54 Ik heb zo'n Castelli Puro maar die zou ik echt niet meer aantrekken bij 12+ graden, Veel te warm...
Bedankt dan streep ik die alvast weg. Zal eens kijken of ik een dunne lange schaatsbroek kan vinden met bretels.

Revolt
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jul 2019 13:07

Revolt 24 jun 2020 16:37

dwangarbeider schreef: 24 jun 2020 16:19
Philippos schreef: 24 jun 2020 13:54 https://detertsafety.nl/kleding-tegen-e ... essierups/

Kleding moet je wassen op 60 graden om geen last te hebben van de haartjes. Gemiddelde sportkleding kan hier niet tegen.

Ik vraag mij af of kleding wel helpt, ik heb ook verhalen gelezen van mensen die ook last kregen onder hun koersbroek/shirt.
Als je tijdens of direct na een fikse regenbui ergens fietst waar de brandhaartjes op de weg liggen, worden ze zomaar met het spatwater tegen je billen en onderrug geslingerd en dat gaat los door je kleding heen. (heb ik zelf mogen ondervinden)
Met heftige plensbui en met gewoon droog weer zijn gelukkig de haartjes niet door de lycra fietsbroek en wielershirt heen gegaan. Maar armen en benen destemeer helaas.

Revolt
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jul 2019 13:07

Revolt 24 jun 2020 16:39

serbak schreef: 24 jun 2020 13:21 Je kunt misschien beter arm- en beenstukken voor de zomer aanschaffen, Assos, Castelli en GripGrab hebben deze volgens mij en er zullen meer merken zijn, is een goedkopere oplossing, dan kun je iedere broek en shirt hierbij dragen die je al hebt. Deze arm- en beenstukken zijn bedoeld voor UV protectie. Als de processie voorbij is kun je de arm- en beenstukken weer thuis laten:-)
Dat van die armstukken en beenstukken wist ik maar ben juist op zoek naar hele dunne lange fietsbroek en fietsshirt met lange mouwen. Schijnt gewoon niet te bestaan helaas.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 24 jun 2020 17:22

Revolt schreef: 24 jun 2020 16:35
chris80 schreef: 24 jun 2020 13:54 Ik heb zo'n Castelli Puro maar die zou ik echt niet meer aantrekken bij 12+ graden, Veel te warm...
Bedankt dan streep ik die alvast weg. Zal eens kijken of ik een dunne lange schaatsbroek kan vinden met bretels.
Dunne lange schaatsbroek?
Ik denk dat je die niet zult vinden, immers de temperatuur in een overdekte baan is meestal iets van 8 graden boven nul. Daar past een hele dunne broek niet bij. Bovendien heeft een echte schaatsbroek meestal een versteviging (verdikking) bij de schenen.
Ik denk dus dat een schaatsbroek veel te warm zal zijn.
Een gewone collant (lange broek zonder zeem) is ruimschoots verkrijgbaar.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Revolt
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jul 2019 13:07

Revolt 24 jun 2020 19:23

De Tukker schreef: 24 jun 2020 17:22
Revolt schreef: 24 jun 2020 16:35
chris80 schreef: 24 jun 2020 13:54 Ik heb zo'n Castelli Puro maar die zou ik echt niet meer aantrekken bij 12+ graden, Veel te warm...
Bedankt dan streep ik die alvast weg. Zal eens kijken of ik een dunne lange schaatsbroek kan vinden met bretels.
Dunne lange schaatsbroek?
Ik denk dat je die niet zult vinden, immers de temperatuur in een overdekte baan is meestal iets van 8 graden boven nul. Daar past een hele dunne broek niet bij. Bovendien heeft een echte schaatsbroek meestal een versteviging (verdikking) bij de schenen.
Ik denk dus dat een schaatsbroek veel te warm zal zijn.
Een gewone collant (lange broek zonder zeem) is ruimschoots verkrijgbaar.
OK bedankt!

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 24 jun 2020 20:23

Ik weet niet welke maat je hebt, maar ik heb een nooit gedragen fietsshirt van Ali met lange mouw. Is gewoon zomerstof, maar met lange mouw.

Is xl maar valt meer als een L. Voor mij is het een maatje te klein. Als je interesse hebt pm je me maar.

Plaats reactie