Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Stijve MTB schoenen

Renin
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2015 08:41

Renin 21 mar 2020 10:59

Dag allen,

Ik ben op zoek naar nieuwe MTB schoenen voor op de racer :). Eisen zijn: harde zool, niet te duur (lees: max zo'n 120 euro)

Nu zie ik in mijn oriëntatie op het internet een aantal voorbij komen, waarbij gesproken wordt over een "stijfheidsindex" van de zool (cijfer 6 of 10 oid van de 15)

Bijv:

https://www.futurumshop.nl/northwave-or ... eren.phtml
https://www.bobshop.com/nl/northwave/mt ... igin-2020/
https://www.mantel.com/fizik-m6-uomo-boa-mtb-schoenen

Vraag 1:
Is het cijfer 10 dan ook daadwerkelijk vergelijkbaar met een stijve carbonzool of is dat toch net niet het geval en is het vooral marketing?

Vraag 2:
Wat is een redelijke prijs voor een carbon MTB schoen voor de amateur? Is er hoop met mijn budget?

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 21 mar 2020 12:28

Ik heb wel wat ervaringen met MTB schoenen en wil je wat tips geven zoals ik die heb ervaren.

-Tegenwoordig zie je veel mtb schoenen die niet van leer zijn.
De bovenkant is dan van hele lichte kuntstof materialen met veel ontluchting(mesh gaatjes) e.d.
Juist in het vroege voorjaar krijg je dan erg gauw koude voeten.
Vooral als het ook weleens regent en nat is. Die zijn dus compleet niet weer en waterbestendig.
Maar dat kan je natuurlijk opvangen met warme schoenhoezen.

Ook vallen sommige merken(Shimano!) erg smal.(en volgens mij Sidi ook).

Je hebt ook merken die wat breder vallen aan de voorkant.
E zijn ook merken die speciaal breedte maten hebben.


IK heb ook het idee dat juist tegenwoordig het loopaspect van de spd- schoen veel aandacht krijgt ,ipv het fietsgedeelte zeg maar.
Dus je moet er ook prettig op kunnen lopen als rekreatieve fietser en ze maken de zolen nu vaak van iets minder hardere materialen en hele lichte bovenkanten.Als fietser moet je dat natuurlijk niet hebben.


Ik rijdt altijd nu al jaren met flat pedals (en MTB schoenen ) op mijn racefiets en ben nu juist overgestapt naar complete clipless loze schoenen.
Ik gebruikte ook schoenhoezen maar dat beviel me persoonlijk niet zo.
Ik kies nu zelf voor warmere schoenen.Al zal schoenhoezen,in samengaan ,met wat slanke spd schoenen(vooral zolen dan) ook heel goed gaan ipv die dikke zolen.

Je krijgt nu een grote kruisbestuiving tussen al die type schoenen van de afzonderlijke MTB disicplines als hardtrail, cross en weet ik wat verder en dat zie je ook in de grote toevloed van aan de MTB sport gerealiteerde schoenen.Al hebben die bijna allemaal harde rubberen zolen voor grip ipv die keiharde carbon zolen.

Maar ik heb het idee dat je zelf wel goed weet wat je wilt.

Met een aanbieding en/of overjaarsmodel moet het wel lukken lijkt mij binnen jouw budget.

succes in elk geval met je zoektocht. ;)
Laatst gewijzigd door codex op 21 mar 2020 13:07, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 21 mar 2020 12:35

De Fizik Uomo's bevallen me goed. Ik heb wel wat extra ondersteuning onder de zooltjes aangebracht bij de voetboog zodat de druk op de bal van mijn voet vermindert. Draaisysteem vind ik ideaal omdat mijn voeten tijdens het fietsen krimpen. Dan kan ik ze al rijdende makkelijk strakker zetten. Over de stijfheid geen klachten en ze lopen ook goed.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 mar 2020 13:59

Schoenen met een stijve carbon zool drukken niet door, itt schoenen met een kunststof zool zoals de `fizik.
Daarom kies ik altijd voor een schoen met een carbon zool, die dan ook iets duurder zijn dan met een kunststof zool.
Ieder merk heef zo zijn eigen normering voor stijfheid, daar moet je je niet blind op staren.
Heb je brede of smalle voeten, dat is net zo belangrijk, ga dus eerst passen en niet blind kopen op internet zonder te weten of het wel de goede maat voor je is.
Sommige merken vallen heel smal en moet je 1,5 tot 2 maten groter kopen, andere zoals Northwave vallen weer breder en kun je bijna aan je schoenmaat kopen, vaak een halve maat groter...

Renin
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2015 08:41

Renin 21 mar 2020 14:54

Helder, maar heb je ook wat suggesties voor een betaalbare carbon schoen? Volgens de genoemde website heeft de FIZIK een carbon zool?

Ik heb nu Schimano MO 88 schoenen (zool versterkt met glasfiber) en ik heb geen idee hoe "stijf" deze zolen zijn in vergelijking met anderen?

Passen ga ik pas doen als ik voldoende informatie heb verzameld.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 mar 2020 15:22

Dat is dus zo'n kunststof zool, de schoenen met carbon zolen zitten prijstechnisch zo rond de €135,- en hoger.
Kijk of je overjarige schoenen kunt scoren, dat scheelt weer in prijs.
Heb je smalle of brede voeten, dan kun je al wat merken uitsluiten, sommige merken hebben verschillende breedtes, en ga naar een winkel met voldoende keus in merken.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 21 mar 2020 17:52

Ik heb de Shimano XC701, deze zijn vrij stijf.
Beetje boven je budget. 2 weken geleden was er bij Futurum nog 20% korting, dan zaten ze (bijna) binnen budget.

https://www.futurumshop.nl/shimano-xc70 ... eren.phtml

Ik gebruik deze op de gravelfiets, ook voor ritjes van 4-5 uur. Zitten erg goed, bijna zo goed als mijn Sphyre wegschoenen (topschoenen, profwaardig, wel wat duurder :mrgreen: )

Shimano schoenen zijn vrij breed en vallen klein, ik heb een 47, normale schoenmaat is 46 (nike) en soms 45,5 (gewone schoenen)
Afbeelding

Renin
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2015 08:41

Renin 22 mar 2020 14:24

Ja die had ik idd ook al gespot, maar wat je zegt..de prijs...
Jammer dat ik de actie dan heb gemist

Koen87
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 22 mar 2020 14:43

Weliswaar geen mtb maar, racefietsschoenen: de Shimano rp901. Nu tijdelijk voor een zachte prijs bij de Mantel. Zit binnen je budget, is een stijve schoen, maar alleen geen spd.

Renin
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2015 08:41

Renin 22 mar 2020 15:10

Helaas geen spd…...en dat wil ik wel dus helaas geen optie. De XC 501 van Shimano lijkt ook geen echte verbetering

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 25 mar 2020 09:27

Je zou de Spiuk Altube Carbon schoenen kunnen proberen. Met carbon zool en makkelijk binnen jouw budget te vinden (aanbieding).

Heb zelf wegschoenen van Spiuk en ben er erg tevreden mee. Maar... zoals bij alle schoenen, je moet ze natuurlijk wel passen ;)

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 25 mar 2020 13:24

Na voetproblemen door te smalle schoenen is mijn advies: bepaal eerst of je voeten smal, normaal of breed zijn. Een manier is om met een natte voet op een stuk papier te gaan staan of een omtrek van je voet te tekenen. Meet het breedste en langste deel van je voet op en kijk eens naar Lake. Zij vermelden daadwerkelijk de breedte van een schoen, een van de weinige merken die dat doen. Als je voet smaller is dan kan je naar andere merken kijken, maar dan heb je in ieder geval een indicatie.
Daarbij: de lengte van je voet staat los van de breedte. Dus als een schoen te smal is dan is een maat groter nemen niet de oplossing. Dus neem de juiste lengte en kijk dan naar de breedte. Te smal? Dan een andere schoen!
Pasvorm is veel belangrijker dan welke zool, welk materiaal etc.

Plaats reactie