Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsbroeken verslijten snel

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 04 mei 2020 15:29

xml schreef: 04 mei 2020 15:19 tuurlijk kan dat. hangt af van de kwaliteit van je fietsbroek/zeem, hoelang je ritten zijn, hoe je wast etc.
Ritten zijn niet heel lang, 50 km gemiddeld denk ik. Ik merk dat het comfort iets minder begint te worden bij lange ritten (+100 km).

Het gaat om een rapha core bib en was hem altijd op een kort programma, 40 graden met alleen m’n wielrenkleding.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 mei 2020 08:56

Mijn broeken gaan een paar jaar mee. Meestal draag ik er een paar door elkaar. Mijn ritten variëren van 40 tot 200km

leon1
Forum-lid
Berichten: 3016
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 06 mei 2020 08:50

Hier 30 graden en 900 toeren en sportwash van de Hema. Spullen altijd meteen na de rit in de machine op de 'outdoor'-stand. Die duurt 1u15min. Mijn broeken worden soms dus 5x in de week gewassen (plm. 10.000km/jr). Ik heb een Castelli Volo die gaat nu zijn derde seizoen in. Afgelopen week nog 100km mee gereden. Geen centje oncomfortabel. Merk weinig tot geen verschil met een nieuwe Assos MilleGT die ik net heb gekocht, qua zeem dan.

En ik heb vier korte broeken die ik dan wel afwisselend draag (om het even in perspectief te zetten).
Ride bikes, not tanks!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 mei 2020 11:31

Mijn fietskleding gaat in principe ook oneindig mee. Voornaamste redenen om iets weg te gooien zijn met name vervaging van de kleur, goedkope zeem en dat ik iets gewoon niet mooi meer vind of niet lekker meer past (mijn gewicht schommelt nogal).

Van slijtage, kapotte naden etc. is vrijwel nooit sprake. Een platte zeem of verminderde elasticiteit komt nu wel eens voor bij mijn oudste kleding (ca. 5 jaar oud), maar die gebruik ik dan op de Tacx of voor kortere ritjes.

Wassen na iedere rit op 30 graden, sportprogramma van 32 minuten, max 800 toeren en klein beetje waspoeder.

Gebruikersavatar
riquest
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 sep 2013 08:34

Gebruikersavatar riquest 06 mei 2020 12:48

Wellicht is het de vorm van de zeem en/of de vorm van je bovenbenen/zitvlak die gewoon voor extra slijtage zorgen. Ik heb dit ook gehad met de broeken van Bioracer. Allemaal een gat aan 1 of beide kanten op de stiknaad van de zeem.
Bij al mijn overige merk broeken (RedWhite en Assos) niet.
Niet lang over nagedacht en voor mij geen Bioracer broeken meer. Ps Bioracer levert onder merken aan...!
en nee mijn zadel en zadelpen hebben geen beschadigingen en ik gebruik geen tasje met een klittenband sluiting om de pen heen ;)

Dus conclusie; kan ook aan het merk en type broek liggen.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 07 mei 2020 16:04

Ik heb mijn vrouw even naar de fotoś laten kijken van de versleten broeken van topicstarter.
En ze zei direct binnen 2 seconden!(zonder ooit 1 meter zelf op een racefiets te hebben gereden).......het moet van het heen-en-weer-schommelen(bewegen dus op het zadel...komen van je billen en dat er zo slijtage plekken komen.

Ik zelf heb nog nooit een slijtplek in een fietsbroek gehad, terwijl ik toch 80kg> ben.

Ook vroeger bij goedkope Agu broeken(dun zeem en geen bretels) niet en ook niet met mijn veel betere Assos niet.

Wel worden de Assos die ik had(S5) na een jaar of wat hartstikke vaal.
(die gebruik ik nu alleen in de winterperiode onder een lange broek.
Ik rijd nu met het nieuwere type Assos de S7(T mille) zeem. Die heeft een wat losser gestikt zeem om irritatieplekken te voorkomen.Ik vind dat een fijn broekie. Maar dat is toch hartstikke persoonlijk.

Het kan altijd dat er een fabricagefout is geweest,......maar slijtplekken die ontstaan op 1 plaats .........dat moet wel door bewegen komen op het zadel.(lijkt mij of je moet wat raken van je zadel).

Maar misschien kan het ook...dat je(wie dan ook zijn of haar) kont gewoon niet past bij de vorm van het zadel en dat er zo extra slijtage ontstaat. ;)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 mei 2020 18:13

Dit kan inderdaad alleen maar door extreme wrijving komen. Normale slijtage ziet er heel anders uit. Om het strak uit te drukken: je sloopt je broeken is beter uitgedrukt dan te zeggen dat je broeken snel slijten.
Slijtplekken in textiel zien er heel anders uit.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 mei 2020 19:03

codex schreef: 07 mei 2020 16:04 Ik heb mijn vrouw even naar de fotoś laten kijken van de versleten broeken van topicstarter.
En ze zei direct binnen 2 seconden!(zonder ooit 1 meter zelf op een racefiets te hebben gereden).......het moet van het heen-en-weer-schommelen(bewegen dus op het zadel...komen van je billen en dat er zo slijtage plekken komen.
Misschien was het wel TS die mij vorige week vlak bij Breukelen als een razende voorbij reed, het leek wel alsof hij zich op zijn zadel aan het 'masseren' was zo ging hij op zijn zadel tekeer. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 07 mei 2020 20:04

@Orlok Ik had ook al een binnenpretje toen ik er over nadacht.(ik zie het dan zo voor me).
Een enkele keer zie ik ze ook wel eens "dansen"op het zadel met een dikke kont.(mannen en vrouwen).

on topic weer >
Maar ik hoop wel dat XML(de topic starter) inmiddels heeft uitgevonden hoe het komt.
(Dit is ook zonde zo van de broeken)

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 07 mei 2020 22:56

dan zal ik maar even een hele update doen. :) zo kunnen sommigen zien dat mensen soms toch wel genoegen willen nemen met een andere oplossing dan "het ligt aan de broeken van tegenwoordig".

het zadel van de winterfiets was doodversleten, aan de rechterkant was dat precies gescheurd en doorgezakt. komt overeen met de schade aan de broeken. dat zadel dan maar snel weggegooid en hetzelfde model er op geïnstalleerd. een tijdje geleden uiteindelijk de fiets verkocht.

sinds begin maart fiets ik nu op m'n goed weer fiets (de R5), daar zit exact hetzelfde zadel op, is gloednieuw en is ook afgesteld met behulp van een professionele fietsmeting. ook al enkele malen op de wedstrijdfiets (S3) gereden, ook hierop staat datzelfde zadel (maar zakt ook wel wat door, wel niet zo kritiek als het zadel op de winterfiets) en is ook afgesteld tijdens dezelfde fietsmeting.
nu heb ik zes van die Vermarc PR.R broeken en draag ik ze wisselend dus het is over het algemeen wel moeilijk om dit op te volgen, ook doordat ik met drie (nu twee) fietsen zat met hetzelfde zadel maar elk in een verschillende staat.

nu heb ik een van die broeken vorige week weggegooid omdat, naast de schade, het zeem ook niet meer was wat het ooit geweest was (redelijk plat geworden, amper demping) en het stiksel van het zeem vooraan de broek ook al een heel eind los liet. tjah, je kan ze niet eeuwig blijven houden en gebruiken natuurlijk. als ik vlug even nadenk is die broek (en nog twee anderen gok ik) al minstens vier jaar oud. met elk jaar tussen vijftienduizend en twintigduizend kilometer op de fiets ziet zo een broek wel af, ook al gebruik ik ze afwisselend.

ik heb dan meteen een nieuwe PR.R broek besteld en heb hem nu een keer of twee gedragen op de goed weer fiets met dat gloednieuwe zadel. ik heb de broek er even bijgenomen en blijkt dat er idd terug van die schaafplekken aanwezig zijn (rechts EN links).
het zadel masseren met m'n reet door te schommelen doe ik niet. de fietspositionering is echt wel top gebeurd en ik merk geen enkele schommeling op, m.a.w. ik zit als gegoten. ;)

dus.... zadel zou in orde moeten zijn: drukpuntmeting was oké en nu betreft het een nieuw zadel
fiets- en zadelpositionering zou ook in orde moeten zijn.

volgens mijn bescheiden mening kan het wel nog aan drie andere zaken liggen, of een combinatie van:
  1. als ik op het zadel zit en kijk zie ik wel dat een klein gedeelte van de stof opeen gehoopt zit, een beetje maar. ben het niet zeker en moet het morgen nog eens nakijken maar ik had wel de indruk dat het ongeveer is op de plaats waar de schade is. geen idee of ik hieruit moet afleiden dat de broek niet past? als ik nu zit of rechtsta, de broek zit voor mijn gevoel echt supergoed en is ook de juiste maat.
  2. ook dit ben ik niet geheel zeker en moet ik morgen nog eens op letten maar de kans is er dat ik soms wel wat schuur tegen het zadel met de binnenkant van m'n bovenbenen. dan moet het ietsje hoger, namelijk het zitvlak waar de plekken zijn, ook wel beetje schuren neem ik aan. combo van dit punt en het eerste punt zou ik wel kunnen aannemen als geldige verklaring...
    ohja, meestal zit ik ook wel iets meer naar voor op het zadel ipv het hele zadel te gebruiken. geen idee of dit er iets mee te maken heeft.
  3. misschien is de fysiek veranderd over de jaren heen.

een lange update en ik ben er zelf nog niet aan uit

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 08 mei 2020 18:23

tijdens het losrijden vandaag er extra op gelet, schuren doe ik niet echt maar heb wel gezien dat op die plaatsen er wel een gedeelte van de stof zich ophoopt. ik denk dus dat een de plekken die ik nu zie komt doordat de stof daar tegen elkaar schuurt door het ophopen tijdens het zitten. het enorme gat in de oudere broeken zal daarmee begonnen zijn maar door dat oude, rotte zadel op de winterfiets dat rechts gekraakt en doorgezakt was, ging dat allemaal nog eens versneld wrs.

Plaats reactie