Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsbroeken verslijten snel

hayes

hayes 08 feb 2020 20:20

Ook niet onderschatten dat als je 80 omwentelingen per minuut maakt, dit neerkomt op 4800 per uur.
Als je telkens heel lichtjes tegen iets met een randje wrijft, dan kan dit op zich er voor zorgen dat je zelfs na 100 km of een 3 uur (of 14.400 omwentelingen) een gat in je broek hebt.

Gebruikersavatar
Majven
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 jun 2014 15:34

Gebruikersavatar Majven 21 feb 2020 11:46

Zit ook blijkbaar veel verschil tussen het materiaal van de broeken. Zelfs tussen de modellen van een merk. De winterbroek van Assos (Bonka Evo) is van een ander materiaal dat de zomerbroek (equipe). Op de een of andere manier had ik bij de winterbroek in 1 ritje al pilling van de stof op het zitvlak... Mogelijk meer wrijving door andere toplaag of behandeling? Voelde ook glad aan tijdens die rit. Gelukkig netjes opgelost door winkel/assos.

Boslim
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 21 feb 2020 20:21

Hoe wassen jullie meestal de kledij? Machinaal of met de hand? Na elke rit? Ik reinig vaak schoenen en gooi weleens erg vuile kleding in het badwater waar ik na het fietsen in heb gezeten, omdat daar n 60mm afvoer op zit en ik mn wasmachine wil sparen. Als het spul de wasmachine in gaat, dan op synthetisch programma, met max 800 omwentelingen centrifuge. Hoe wassen jullie? Ritsen bewerk ik meestal meteen met was of kaarsenvet. M'n craft broeken lijken zo weinig extra slijtage te krijgen....of ik fiets te weinig :-)

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 21 feb 2020 21:32

In de zomer vaak even met de hand, maar in de winter meer was, dus dan met machine. Altijd wol programma, AH wasmiddel voor sport, 30 graden, 400 omwentelingen, maar jassen zonder centrifugeren. Alles gaat apart in een waszakje, met ritsen dicht.
Drogen aan de lucht.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 feb 2020 21:52

Hier niet zo moeilijk. Wassen op 40 graden in de machine, 1200 omwentelingen, wel extra spoelen. Wasmiddel Formil Color van Lidl (vloeibaar)
Waszakje voor handschoenen en hartslagbanden. Nooit in de droger.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 21 feb 2020 23:15

Broeken, sokken, ondershirts gaan na 1 x gebruiken hoe dan ook de was in. De buitenste laag gaat soms nog wel een keer als ze niet vies zijn (perfetto's, winterjack en zo), dit omdat die van wassen ook niet beter worden vwb waterafstotendheid en zo.
Als de kleding onder de modder zit dan spoel ik die eerst uit, idd om de wasmachine een beetje te sparen. Verder gewoon in de machine op het sportprogramma, dus 30 graden en een beetje vloeibaar wasmiddel. Daarna aan de lijn drogen.
Zomers gaat het vaak met een handwasje en dan buiten op een droogrek. Van tijd tot tijd zorg ik dan wel dat de handel dan ook wel eens in de machine gaat, lijkt me toch beter schoon wassen dan alleen maar met de hand.

hayes

hayes 22 feb 2020 13:55

Altijd 40°c, 1000 toeren, weinig wasmiddel
Alles met velcro in een zakje.
Veel modder? Dan durf ik mezelf eerst afspuiten met de tuinslang.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 25 feb 2020 14:19

Oef... wat heb ik het dan heerlijk makkelijk... alles gewoon na elke rit in de machine op 40 graden en 1600 centrifuge, samen met de gewone was en geen extra zakjes ofzo. Drogen op het rekje of de lijn buiten. En bij dit wasgedrag gaan de spullen al heel lang mee... doe eerder spullen (met name shirtjes) weg omdat ik ze niet leuk meer vind dan dat ze zijn versleten.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 25 feb 2020 15:16

Altijd direct alles in de was 40 graden en centrifugeren op 800 toeren NOOIT wasverzachter of droger. vervolgens gewoon aan de waslijn, Kleding met klittenband (overschoentjes handschoenen) in waszakje op andere dingen niet te beschadigen.
Alleen windstopper indien niet meer waterdicht een keer in de droger op lage temperatuur hersteld het membraam.
Ach, ik zeg ook maar wat

mimoza
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 10 apr 2008 01:10

mimoza 01 mar 2020 22:42

Hier (ook) alles gewoon mee met de gewone was.
40 graden wassen, daarna 1400 toeren zwieren. (Miele met honingraat trommel)
90% van de fietskleding gaat daarna rechtstreeks de droger in. (Lang programma in de Bosh warmtepompdroogkast)
Onderste lagen gaan dagelijks de was in, bovenste lagen enkel wanneer nodig.

Heel vuile kleding laat ik eerst drogen en borstel er dan het zand van af

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 04 mei 2020 14:44

Hoelang doen jullie gemiddeld met een fietsbroek? Ik nu voor de tweede keer dat ik begin te merken dat de zeem wat minder gaat worden, kan dat na een jaar fietsen? Gemiddeld 2 ritjes per week, soms iets meer.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 04 mei 2020 15:19

tuurlijk kan dat. hangt af van de kwaliteit van je fietsbroek/zeem, hoelang je ritten zijn, hoe je wast etc.

Plaats reactie