Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Helm uit China

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 dec 2019 09:16

Als ik verschillende reacties lees zijn er heel wat mensen die geen probleem hebben iets te kopen bij een bedrijf dat geen enkele verantwoordelijkheid moet afleggen naar jou toe als het je een slecht product levert. Je hebt geen probleem om bij een bedrijf te kopen waarbij je geen enkel juridisch middel hebt om het op een mogelijke verantwoordelijkheid te wijzen wanneer het iets fout doen. Zelfs bij een product dat mee moet in staan om je leven te redden bij een ongeval.
Stel je voor dat de middenstander om de hoek zo werkt.
- vlees te koop , maar misschien zit het vol rommel en als het zo is mag je ons niet vervolgen.
- bij deze fiets breekt misschien de voorvork maar misschien ook niet. Indien wel heb je gewoon pech...

Voor de Chinese bedrijven die hun klanten serieus nemen is er nochtans een eenvoudige oplossing. Werk via een Europese Entiteit waardoor je een 'Europese verantwoordelijkheid' neemt naar de kanten.
Maar als klanten dat niet verwachten is dat natuurlijk niet nodig.

Walter

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 17 dec 2019 09:45

walter- schreef: 17 dec 2019 09:16 Als ik verschillende reacties lees zijn er heel wat mensen die geen probleem hebben iets te kopen bij een bedrijf dat geen enkele verantwoordelijkheid moet afleggen naar jou toe als het je een slecht product levert. Je hebt geen probleem om bij een bedrijf te kopen waarbij je geen enkel juridisch middel hebt om het op een mogelijke verantwoordelijkheid te wijzen wanneer het iets fout doen. Zelfs bij een product dat mee moet in staan om je leven te redden bij een ongeval.
Stel je voor dat de middenstander om de hoek zo werkt.
- vlees te koop , maar misschien zit het vol rommel en als het zo is mag je ons niet vervolgen.
- bij deze fiets breekt misschien de voorvork maar misschien ook niet. Indien wel heb je gewoon pech...

Voor de Chinese bedrijven die hun klanten serieus nemen is er nochtans een eenvoudige oplossing. Werk via een Europese Entiteit waardoor je een 'Europese verantwoordelijkheid' neemt naar de kanten.
Maar als klanten dat niet verwachten is dat natuurlijk niet nodig.

Walter
Prima verhaal maar het is uiteindelijk de klant zelf die beslist iets te kopen bij 'de Chinees'. Geen enkele van de 1,4 miljard Chinesen dwingt je er toe.
Er wordt al zo lang geouwehoerd over de vermeende bedenkelijke kwaliteit van Chinese spullen dat niemand meer kan beweren "Ich habe es nicht gewusst". En ... er is ook nog zoiets als 'eigen verantwoordelijkheid'.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 dec 2019 10:00

Wat ik voornamelijk bijzonder vind in de discussie over een Chinese helm, dat er altijd felle tegenstanders zijn die beweren dat je met je leven speelt door een dergelijke helm te dragen. Echter zijn er meerdere topics over frames, wielen en onderdelen, welke in mijn ogen een veel groter risico op problemen hebben. Als namelijk 1 van die onderdelen afbreekt weet je zeker dat je een helm nodig hebt. Terwijl het risico dat je onderuit op je hoofd valt gering is. En uit tests is bewezen dat goedkope helmen beter beschermen dan de duurste exemplaren door het feit dat ze meer materiaal bevatten. Ik zeg niet dat de Chinese varianten ook onder de geteste goedkope varianten vallen, maar het gaat om de discussie.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 dec 2019 10:14

Ja, zo denk ik er ook over Wilko.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 17 dec 2019 10:17

scottwilko schreef: 17 dec 2019 10:00 ... Ik zeg niet dat de Chinese varianten ook onder de geteste goedkope varianten vallen, maar het gaat om de discussie.
Is de discussie dan feitelijk "Wat is de kwaliteit van Chinese spullen". Ik ben er niet van overtuigd dat ze alleen maar rommel maken. Het doet me denken aan 30-40 jaar geleden. Toen liep iedereen te hoop tegen de rommel uit Japan (horloges, camera's, auto's etc). Duidelijk was dat de Japanners alles namaakten maar dan wel even wat goedkoper en al vrij snel ook beter of minstens zo goed. Nu heeft niemand het meer over Japanse rommel.

Ik zie dat met de Chinezen ook gebeuren. Die gasten zijn echt niet achterlijk. Die snappen ook wel dat als ze rommel maken zo dat hooguit één keer verkopen. En laten we wel wezen, het gros van de fietsspullen die worden verkocht komen uit China/Taiwan. Ook de merkspullen.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 dec 2019 10:18

mao schreef: 16 dec 2019 23:40
Even wat anders ( misschien een rare gedachte) maar zou een skihelm ook voldoen als fiets helm? Ze zien er in ieder geval stuk beter / sneller uit meer als een aero helm maar dan een stuk goedkoper qua aanschaf.
Een skihelm is IMO prima voor de winter.......
Een gewone laat teveel kouwe lucht binnen en dat wil je nu net niet in de winter...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 17 dec 2019 12:34

Keezx schreef: 17 dec 2019 10:18
mao schreef: 16 dec 2019 23:40
Even wat anders ( misschien een rare gedachte) maar zou een skihelm ook voldoen als fiets helm? Ze zien er in ieder geval stuk beter / sneller uit meer als een aero helm maar dan een stuk goedkoper qua aanschaf.
Een skihelm is IMO prima voor de winter.......
Een gewone laat teveel kouwe lucht binnen en dat wil je nu net niet in de winter...
Is de impact op een skihelm niet veel kleiner bij het vallen dan bij bvb een aanrijding met een auto als fietser?

Waardoor die skihelmen mss minder beschermen op een grote impact?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 dec 2019 13:10

Bij een skihelm is vooral je achterhoofd veel beter beschermd.., omdat je op ski's makkelijk achterover gaat (of onderuit geschoffeld wordt).

Maar die helmen moeten het ook gewoon doen als je met je kop op een rots beland. Wat dat betreft niet heel anders dan een aanrijding met een auto, of val op een stoeprand.

Zo heb je voor schaatsen overigens weer een andere typegoedkeuring, die moet verplicht dichter zijn dan een fietshelm, en die moet ook ronder zijn (vooral achterhoofd).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 17 dec 2019 14:17

walter- schreef: 17 dec 2019 09:16 Als ik verschillende reacties lees zijn er heel wat mensen die geen probleem hebben iets te kopen bij een bedrijf dat geen enkele verantwoordelijkheid moet afleggen naar jou toe als het je een slecht product levert. Je hebt geen probleem om bij een bedrijf te kopen waarbij je geen enkel juridisch middel hebt om het op een mogelijke verantwoordelijkheid te wijzen wanneer het iets fout doen. Zelfs bij een product dat mee moet in staan om je leven te redden bij een ongeval.
Stel je voor dat de middenstander om de hoek zo werkt.
- vlees te koop , maar misschien zit het vol rommel en als het zo is mag je ons niet vervolgen.
- bij deze fiets breekt misschien de voorvork maar misschien ook niet. Indien wel heb je gewoon pech...

Voor de Chinese bedrijven die hun klanten serieus nemen is er nochtans een eenvoudige oplossing. Werk via een Europese Entiteit waardoor je een 'Europese verantwoordelijkheid' neemt naar de kanten.
Maar als klanten dat niet verwachten is dat natuurlijk niet nodig.

Walter
Grappig. Als ik een helm van een normaal merk koop en die gaat in tweeen bij een val kan ik dan aanspraak maken in juridiche zin? Ik denk het niet, lijkt me een zware dobber. Ik koop idd mijn helm niet in China omdat ik denk dat de kwaliteitscontrole beter is. Dat denk ik. Ik weet het niet zeker. Maar juridisch een niet-chinese partij aanspreken bij een ongeval omdat een helm ondeugdelijk was, eerlijkgezegd denk ik dat dat kansloos is. Dus het juridisch aspect is voor mij iig geen reden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

hayes

hayes 17 dec 2019 16:00

Probeer idd maar eens garantie te beroepen bij bv een peperdure iPhone. Oei, die heeft twee druppels water gezien. Garantie telt niet.Bewijs dan met een gebroken en gebarsten helm maar eens dat die helm niet voldeed. Dit is idd een non argument.

Ik heb bij Planet X bikes een helm gekocht van 10 of 12 euro. Een 'Europese' helm dus. Ik geloof er niets van dat die veiliger zou zijn dan m'n Ali helm.

Ah, deze discussie is hier al ettelijke malen gevoerd en zal ook in de toekomst nog opduiken.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 17 dec 2019 18:47

Ik voel een wetenschappelijk proefje opkomen met een paar Chinese helmen, Europese (CE) helmen en 1 baksteen. Ik durf nu al de hypothese aan dat het geen reedt uitmaakt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 dec 2019 20:29

https://www.youtube.com/watch?v=alQY9MJr3o8

Eat your heart out!
(but don't try this at home)

Plaats reactie