Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Helm uit China

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 16 dec 2019 19:22

walter- schreef: 16 dec 2019 15:07 (diegene die het CE labeltje uitrijkt)
Stel je niet te veel voor van een ce keur. Daar wordt slechts gekeken of de helm aan de minimale vastgestelde veiligheidseisen voldoet. Dit zegt niets over het materiaal. Het zou mij dan ook niet verbazen dat de grotere Chinese merken moeiteloos door die test zouden komen.
Sterker nog ik zie net dat mijn helm ook gewoon via amazon.de te bestellen is, dus inclusief Europese goedkeuring.

hayes

hayes 16 dec 2019 19:53

Net hetzelfde met NCAP crashtests.
Auto's worden ontworpen om daar vol te scoren op die paar standaard tests.
Of dat dan ook betekent dat de auto in real life ook heel veilig is, is een andere zaak.

CE label betekent idd dat de fabrikant verklaart dat het voldoet aan de normen. Daar wordt zo goed als nooit écht getest. Tenzij ik heel veel geluk gehad heb, heeft mijn Chinees helmpje bewezen dat het voldoet.

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 16 dec 2019 19:56

Welke merken helmen van ali zijn betrouwbaar? Zeg de spexcel van de ali helmen? Wil wel een POC octal, maar heb geen trek in Octal prijzen.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 dec 2019 20:10

Het belangrijkste is toch wel dat de Helm moet passen... mijn ervaring is dat maar enkele helmen geschikt zijn voor m’n kop, maar dat zal wel te maken hebben met de plaat er voor :-)

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 16 dec 2019 20:14

mao schreef: 16 dec 2019 20:10 ... maar dat zal wel te maken hebben met de plaat er voor :-)
Maar dan heb je toch helemaal geen helm nodig? :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 dec 2019 20:14

Met jouw forumnaam ben je uitgesloten van deelname aan deze discussie, Mao :-)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 dec 2019 20:58

marsman schreef: 16 dec 2019 16:34 .............., ik vind dat verschil met reguliere helmen dan echt veel te groot. Dat geld hou ik graag over voor goede merkkleding, iets wat ik dan weer nooit in China zal bestellen.
Ik zou, als ik al zou moeten kiezen, juist andersom redeneren.
Ik heb maar één hoofd en Chinese kledij kan er even mooi uitzien als merkkledij.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 dec 2019 22:38

De prijs zegt IMO helemaal niks over de te verwachten bescherming, het is simpelweg hoe dikker, hoe beter en laat dat nu net niet zo in de mode zijn....daar brengen een hoop lieden toch wel concessies.
Ik ben vorig jaar hard gecrasht en ook op de zijkant van m'n hoofd met een merkloos helmpje van 1 tientje, dat was een L , terwijl m'n hoofd net op de grens zit (58 cm), deed wattie moest doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 16 dec 2019 23:13

Ik ben ook bang dat te veel mensen zich meer van een fietshelm voorstellen dan wat het werkelijk waard is.

Volgens mij is de functie niets meer en niets minder dan de eerste klap een beetje opvangen. Je kunt er na een val, nog steeds een flinke hersenschudding aan overhouden. En ja, het scheelt inderdaad dat je jouw hoofd niet open hebt liggen als je met jouw hoofd (incl. helm) over het asfalt schuift.

Je vraagt je soms af of het niet beter zou zijn als mensen een valtraining zouden doen, net als vroeger op school of zoals je leert vallen bij Judo/Jiujitsu.
Ik ben (gelukkig) nog maar twee keer in m'n fietsleven onderuit gegaan (de eerste keer is trouwens een verhaal apart ;) ) maar beide keren rolde ik, zoals mij dat geleerd was, door en heb er niks aan over gehouden.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 dec 2019 23:36

Ik denk dat valtraining voor vallen met een fiets onmogelijk is , maar wie denkt van wel mag het zeggen en beargumenteren...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 dec 2019 23:40

Nee_Nee schreef: 16 dec 2019 20:14 Met jouw forumnaam ben je uitgesloten van deelname aan deze discussie, Mao :-)
Hoewel anders dan doet vermoeden heb ik helemaal niets met China op, in tegendeel zelfs. Maar dat is weer een heel andere discussie.
Even wat anders ( misschien een rare gedachte) maar zou een skihelm ook voldoen als fiets helm? Ze zien er in ieder geval stuk beter / sneller uit meer als een aero helm maar dan een stuk goedkoper qua aanschaf.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 dec 2019 08:34

Paar jaar terug op een auto geklapt. Fiets in de prak. Helm gespleten. Als ik geen helm had gehad, dan was mijn schedel gespleten en had ik het er ernstig slechter afgebracht. Helm van vijf tientjes van Mantel.

Plaats reactie