Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Helm uit China

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 dec 2019 14:45

Piepschuim? Hoe kan je nu weten welke kwaliteit piepschuim gebruikt is?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 dec 2019 14:47

hayes schreef: 18 dec 2019 13:23 Hard op m'n hoofd vallen, helm die barst en geen beetje schade aan mijn hoofd.
Proefondervindelijk genoeg.
..
proefondervindelijk met een steekproef van 1 ... :roll:

Je conclusie hoeft niets mis mee te zijn. Maar persoonlijke ervaringen zeggen alleen iets als je een significant grote groep hebt. In dit geval wil je dan ook nog eens mensen die een val hebben meegemaakt, met een helm, waarbij de schedel heel bleef maar de helm niet, of eventueel zelfs de helm ook, versus de gevallen waarbij (ondanks de helm), de schedel toch stuk ging. Vervolgens label je al die gevallen met merk/model helm en liefst ook snelheid bij impact en hoek van impact. Gooi je alles in SPSS (of vergelijkbare programmatuur), en kijk je of er een correlatie is tussen de afkomst van de helm en het gevolg.
Dan ga je nog voorbij aan de schade inwendig in de hersenpan.
Maar bottom line is in ieder geval dat je een aardige aantal voorbeelden zult moeten verzamelen voordat je een zinnige conclusie kunt trekken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 dec 2019 14:51

walter- schreef: 18 dec 2019 14:45 Piepschuim? Hoe kan je nu weten welke kwaliteit piepschuim gebruikt is?
Je kan het ook overdrijven, zo ongeveer alles wat ingedrukt wordt bij impact doet het het.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 dec 2019 18:39

Ook nogal een non vergelijk om een eigen ontworpen Chinese helm te vergelijken met goedkope namaak van een bekend merk. Namaak staat erom bekend dat dat niet de hoogste kwaliteit heeft. (Zie ook de frames en andere onderdelen) maar de eigen merken uit china leveren over het algemeen betere kwaliteit. Zie hiervoor de vele positieve reacties op Chinese frames en nog meer over de wielen.
In china heb je dus heel duidelijk A en B merken in alle artikelen. Kunst is om een helm van een A merk te kiezen. Persoonlijk heb ik het gevoel dat cairbull daar bij hoort. Overige merken heb ik geen ervaring mee.

hayes

hayes 18 dec 2019 19:19

MarkVeenstra schreef: 18 dec 2019 14:47
hayes schreef: 18 dec 2019 13:23 Hard op m'n hoofd vallen, helm die barst en geen beetje schade aan mijn hoofd.
Proefondervindelijk genoeg.
..
proefondervindelijk met een steekproef van 1 ... :roll:

Je conclusie hoeft niets mis mee te zijn. Maar persoonlijke ervaringen zeggen alleen iets als je een significant grote groep hebt. In dit geval wil je dan ook nog eens mensen die een val hebben meegemaakt, met een helm, waarbij de schedel heel bleef maar de helm niet, of eventueel zelfs de helm ook, versus de gevallen waarbij (ondanks de helm), de schedel toch stuk ging. Vervolgens label je al die gevallen met merk/model helm en liefst ook snelheid bij impact en hoek van impact. Gooi je alles in SPSS (of vergelijkbare programmatuur), en kijk je of er een correlatie is tussen de afkomst van de helm en het gevolg.
Dan ga je nog voorbij aan de schade inwendig in de hersenpan.
Maar bottom line is in ieder geval dat je een aardige aantal voorbeelden zult moeten verzamelen voordat je een zinnige conclusie kunt trekken.
Bij een val zijn zo belachelijk veel variabelen betrokken dat een veilige helmop de fiets een motorhelm moet worden. Want die zijn nog een stuk veiliger. Alhoewel, 10 jaar geleden met m'n motor gevallen en m'n dure helm heeft een hersenbloeding niet voorkomen. Misschien vandaar m'n poor judgement...

En zoals gezegd. Echt overtuigd dat die goedkope Europese helmen een sikkepit beter zijn dan hun Chinese tegenhangers??

En ik vergelijk nergens een helm met een auto.
5 jaar geleden werd ergelachen met Chinese auto's. Wacht nog 5, max. 10 jaar en ze gaan onze Westerse auto's wegdrummen. Ondanks dat het Chinese rommel is ;)

Volgens deze test moeten we trouwens naar MIPS, WaveCel of SPIN-helmen. En niet enkel kijken naar de dikt evan het piepschuim. ;)
https://www.bicycling.com/nl/nieuws/a30 ... v1kHg5rVTg

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 dec 2019 19:36

Mijn opa rookte een doos sigaren per dag en werd 95 zonder kanker te krijgen. De buuf die nooit rookte of dronk was binnen drie maanden dood en begraven. Nou vraag ik u af

hayes

hayes 18 dec 2019 21:17

Dooddoener
1) Afdoener 2) Algemeenheid 3) Argument 4) Argument van weinig waarde 5) Argument zonder waarde 6) Gemeenplaats 7) Machtspreuk 8) Nietszeggend 9) Nietszeggend argument 10) Nietszeggende uitspraak
(Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... oddoener/1)

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 18 dec 2019 21:20

Ah ... het wordt weer tijd om een topic te verlaten. Het ontaardt weer in herhalingen en slap geouwehoer :mrgreen:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 dec 2019 23:11

Eens. Ben weg

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 dec 2019 11:24

hayes schreef: 18 dec 2019 19:19 CUT
Bij een val zijn zo belachelijk veel variabelen betrokken dat een veilige helm op de fiets een motorhelm moet worden. Want die zijn nog een stuk veiliger. Alhoewel, 10 jaar geleden met m'n motor gevallen en m'n dure helm heeft een hersenbloeding niet voorkomen. Misschien vandaar m'n poor judgement...
CUT
Da's precies waarom ik me geen illusies maak over de kwaliteit van helmen.
Als je valt , met of zonder helm, en je houdt er niks aan over> mazzel gehad.
Breek je je nek , met helm> pech gehad.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 19 dec 2019 21:37

Nee_Nee schreef: 17 dec 2019 20:29 https://www.youtube.com/watch?v=alQY9MJr3o8

Eat your heart out!
(but don't try this at home)
Dit filmpje is uit 2014, da's ruim 5 jaar geleden. In de tussentijd is er alweer veel veranderd. Mijn leerlingen leer ik dat zo'n bron te oud is om nog betrouwbaar te zijn.

Interessante discussies hierboven als je het mij vraagt. Het lastige blijft natuurlijk dat je niet door een helm heen kunt kijken en dat de kwaliteit pas duidelijk wordt op het moment dat het is misgegaan. De vraag is dan of je kunt vertrouwen op een 'echt' CE-keurmerk (voor wat dat waard is) of op de ervaring van één of twee anderen (positief of negatief).

Ik ga de gok maar wagen en een helm bestellen. Als het goed voelt en goed uitziet in real life, ga ik maar uit van mijn eigen waarnemingsvermogen om de inschatting te maken of het veilig is of niet, Als het niet goed voelt of uitziet, heb ik 20 euro in de Maas gegooid (en zoals hierboven ook beschreven weer een bijdrage geleverd aan de plastic soep en het klimaatprobleem en de uitbuiting van de bezorgers etc. etc.).

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 19 dec 2019 22:19

Check wel even de reviews. Bij de cairbull/specialized ripoff lijkt de helm wel erg klein.

Plaats reactie