Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Ervaringen kleding bovenlichaam voor woon-werk

DHZer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 05 dec 2019 11:43

Ik fiets woon-werk (17 km) al een paar jaar met de fiets. Vroeger nog met stadsfiets, speed pedelec en oude rohloff trekkingsfiets gereden maar nu met een gravel (klik) omgebouwd tot commuter. Nu de fiets in orde is ben ik op zoek gegaan naar kleding waarmee ik comfortabel mijn verplaatsingen kan doen. Resultaat zoektocht kleding onderlichaam:
  1. assos t.milleshorts_s7: verschillende lange en korte broeken met zeem laten afkomen en gedurende 5 minuten getest op de fiets. Het S7 zeem van assos blijft bij mij onder de zitbotjes zitten terwijl de meeste andere zemen scheef komen te zitten bij mij.
  2. Futurum lange gevoerde broek zonder zeem over de korte broek.
  3. Als het hard regent of vriest (zonder zon) dan trek ik een extra lange vaude regenbroek aan (over de lange of korte broek i.f.v. de temperatuur)
Nu ben ik aan het worstelen met de bovenkleding bij temperaturen lager dan 5°C. Nu heb ik
  1. FUTURUM PROFORMANCE Base Layer 2 Pack Long Sleeve Black . Stof is hoofdzakelijk polyamide
  2. RC 500 Long Sleeve Cycling Jersey. Stof is hoofdzakelijk polyester en langs de binnenkant geborsteld (fleece).
  3. Windjack lange mouwen racefiets heren Ultralight geel. Voorzijde en 3/4 van de armen zijn winddicht. De rest is een rekbare volledig windopen polyester.
  4. Winterfietsjack RC500 heren fluogeel EN1150. Dit is een winddichte shoftshell jas die redelijk rekbaar is en waar de zijkanten (van oksel tot heup) volledig windopen zijn (geen softshell daar)
Tot 5 graden heb ik voldoende aan de baselayer met jersey en windjack die langs achter volledig open is. Bij koudere temperaturen doe ik de softshell over de jersey maar ik ervaar toch een koud (misschien eerder fris) gevoel op de borst en rug doordat mijn baselayer goed vochtig is door het transpireren.

In een fietswinkel heb ik een aantal jassen bekeken. Hieronder een samenvatting van mijn vaststellingen. PS: het ademend vermogen test ik door op de stof te blazen.
  1. RH+ logo alfa is de meeste ademende winter vest die ik heb gevonden.
  2. RH+ code is veel minder ademend. Op het gevoel gelijk als mijn decathlon softhell
  3. Andere merken zoals craft, Northwave, castelli, bioracer, sportfull zijn allemaal nogal dicht (op het gevoel met de blaastest). Gore, castelli en sportfull zijn uitgerust met het gore windstopper membraan en zitten ergens tussen een shoftshell en de RH+ logo alfa qua windstoppend vermogen.
  4. De castelli alpha ros en fiandre fiandre light norain top zijn gelijkaardig als de decathlon windjack. Vooraan een windstopper (gore) en achteraan volledig windopen.

Wat ik wel nog kan doen is de Craft Active Extreme baselayer proberen. Deze zijn volledig van polyester gemaakt i.p.v. polyamide zoals futurum baselayers. Polyester zou vocht minder goed opnemen dan polyamide. Of misschien moet ik de shoftshell links laten liggen en een extra fleece laagje aandoen.

Zijn er toevallig mensen die hetzelfde probleem hebben ervaren en hiervoor een oplossing hebben gevonden? Is het wel mogelijk om zo veel transpiratievocht af te voeren?

Ik probeer ook om boodschappen te gaan met de fietskar waardoor het belangrijk is dat ik niet te nat meer ben als ik terug op de fiets moet kruipen.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 05 dec 2019 14:18

tja iedereen is hier anders in, maar een paar tips na jaren woonwerk, misschien heb je er iets aan:

icebreaker, koop een kortemouw en een langemouw, versie 200 als baselayer
de buff van icebreaker is ook goed, waar die van merk buff vaak poly zijn, is het bij icebreaker altijd merino.
die andere ondershirts kan je dan gebruiken voor poetsen van je fiets.
een fijn koerspetje van cinelli natuurlijk.

de overige kleding,
als het guur wordt een isolerende jas met windstop.
boven 5deg isolerende jas voorzijde windstop
boven 10deg jasje lange mouw met mouwlooswindstoppertje
boven de 15deg jasje lange mouw + korte mouw baselayer
alles hierboven is voor iedere persoon net even anders, net zoals wat te dragen boven 15degC.

maar de icebreakers zijn top, er zijn ook light versies voor in de zomer.
als je het na een 15min nog niet warm bent gefietst dan heb je te weinig aan.

hayes

hayes 05 dec 2019 20:51

Ik heb bij Fiets! een waardebon van 100 euro gewonnen heb daar destijds een RH+ winterjas van gekocht. 'k Weet niet meer welk model maar was iets van 130 euro. Heel tevreden over.

Vanmorgen daaronder een basic ondershirtje (Aliexpress), daarboven een Kipsta thermisch ondershirt, daarboven een ski onderhemdje van Decathlon en dan die RH+ jas. Voor mij is dat ideaal. 's Namiddags laat ik dat skishirt achterwege.

De beste koop voor de winter was een fleece buff van 3euro bij Decathlon. Ik heb graag een warme nek.
Bij temperaturen rond het vriespunt draag ik een bivakmuts.

DHZer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 06 dec 2019 14:30

TKMP schreef: 05 dec 2019 14:18 maar de icebreakers zijn top, er zijn ook light versies voor in de zomer.
als je het na een 15min nog niet warm bent gefietst dan heb je te weinig aan.
Bedankt voor de tip. Ik moet wel zeggen dat ik geen probleem heb met opgewarmd geraken maar eerder met opgewarmd blijven. Na een half uur voel ik de koelte soms komen (door het transpiratievocht). Ik zal een merino baselayer testen.
hayes schreef: 05 dec 2019 20:51 heb daar destijds een RH+ winterjas van gekocht.

Vanmorgen daaronder een basic ondershirtje (Aliexpress), daarboven een Kipsta thermisch ondershirt, daarboven een ski onderhemdje van Decathlon en dan die RH+ jas. Voor mij is dat ideaal. 's Namiddags laat ik dat skishirt achterwege.
Bedankt voor de reactie. Ik had nog niet naar de kipstra gekeken en nu zie ik dat deze hoofdzakelijk bestaat uit polyester i.p.v. polyamide. Maandag na m'n werk ga ik eentje passen.

Betreffende de RH+: is dit eerder een winddichte vest of kun je er nog door blazen?

Weet iemand toevallig of er ergens testen zouden zijn m.b.t. het ademend vermogen van GORE-TEX INFINIUM WINDSTOPPER t.o.v. Polartec NeoShell T.o.v. de decathlon triban softshell?
Polartec NeoShell wordt gebruikt in de sportful fiandre pro (medium)
GORE-TEX INFINIUM WINDSTOPPER wordt gebruikt in de castelli perfetto- en alpha RoS

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 06 dec 2019 15:00

Bij droog weer en temperaturen rond en lager dan 5°C rijd ik met een Endura Primaloft jasje in combinatie met een lange mouwen Craft ondershirt met col. Het jasje ademt goed en houd lekker warm.

Inmiddels is er een Primaloft II uit. Hiermee heb ik nog geen ervaring.

hayes

hayes 06 dec 2019 22:08

Mijn Rh+ is echt wel winddicht. Waterdicht voor10-15 minuten daarna begint het doorsijpelen. Maar is intussen ook al vele malen gewassen.

Geen idee welk model het eigenlijk is. Sorry :)

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 07 dec 2019 13:20

Vooral proberen en proberen en proberen. Ik rijd bij 5 graden nog zonder handschoenen.. Kom op ritjes woon-werk (ook 18km) mensen tegen met handschoenen overschoenen muts bij 8'c en bij vriespunt soms een verdwaasde atb'er in korte broek. Alles gaat over je eigen beleving..
Je praat over ritje van 35 min doorrijden of 45 min d1 peddelen.. Ik rijd onder nul eigenlijk altijd redelijk rustig om zweten te voorkomen. Doe liever een extra shirtje onder m'n jas.. Maar ook dat is weer voorkeur. Ander trapt liever door om de hartslag wat op te krikken in hoop het warm te stoken

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 07 dec 2019 15:12

Onder de 5 graden heb ik altijd een merino baselayer (rapha). Werkt echt heel goed. De craft active extreme heb ik ook maar bij koud weer lang niet zo effectief.
o'7o

hayes

hayes 07 dec 2019 15:22

Onder de 10 doe ik ook handschoenen aan. Hele dunne maar wel full finger.
Ik haat koude handen, voeten en nek.

DHZer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 09 dec 2019 20:49

Critic schreef: 07 dec 2019 13:20 Vooral proberen en proberen en proberen.
Daar zit het juist. Ik wil wel proberen maar dan moet je ook alles kopen om te kunnen proberen. Als je het verschil wil weten tussen de sportful fiandre pro, sportful fiandre pro medium en decathlon triban wintervest, moet je 400 EUR neerleggen (geen koopjes prijzen). Om dan misschien vast te stellen dat ik geen verschil "beleef" tussen een vest van 230 EUR en eentje van 70 EUR. En als je deze manier van werken dan moet doortrekken bij de verschillende kledingstukken dan blijf je bezig (met geld uitgeven). Ik heb schrik dat de dure kleding vooral marketing is i.p.v. werkelijk verschil. Vandaar de vraag hier op het forum.

Ik heb ook een onafhankelijke bikefitting (bikepower) laten doen op een pasfiets. Het kost wel eens 250 EUR maar nadien moet je niet meer klooien met verschillende zadelpennen, stuurpennen en dan bereik je nog niet wat een bikefitter kan bereiken. En uiteindelijk komt het goedkoper uit, steek je er minder tijd in, ... . Je leert alleen minder. Ik vind niet direct zo iemand voor kledingadvies.

Er zal niet veel anders opzitten denk ik dan toch zelf kopen en proberen.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 09 dec 2019 22:42

Het probleem is dat voor iedereen wat anders geldt. Als je veel/snel transpireert dan zul je sneller verschillen merken dan wanneer je dat niet doet, maar je zult ook sneller een laagje minder of meer aantrekken. Ik transpireer dus erg snel.
Transpireer je te veel dan krijg je het koud of je moet erg intensief bezig zijn (mtb) om warm te blijven, maar dan nog is het lekker dat je voor die situatie het juiste ondershirt aan hebt.
Dit jaar als extra ondershirt BRYNJE Super Thermo om het vocht zo snel mogelijk van mijn lichaam te krijgen, daar over een merino ondershirt of bij meer koude dagen Castelli Flanders erover, werkt goed.
Als jack heb ik meerdere mogelijkheden, maar de meeste hebben of zelf een windstopper aan de voorzijde en armen of ik neem een windstopper bodywarmer. Waar ik wel achter ben is dat het maken van laagjes, voor mij beter werkt dan het aan hebben van het perfecte ondershirt met het perfecte jack. Beide bestaan namelijk niet. Ik vind wel dat de duurdere merken een voor mij meer passende kleding maken (Castelli, Assos, Sportful), maar dat heeft met mijn bouw te maken en ik hou van sluitende kleding die niet flappert.

Neem nu morgen, in de ochtend tegen het vriespunt en rond de middag 5-7 graden en een zonnetje. Wat trek je aan? Extra bodywarmer ‘s morgens die ik halverwege uittrek en lekker doorgaan met fietsen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

hayes

hayes 10 dec 2019 09:53

Vanmorgen vier laagjes, vanmiddag (of vanavond) zullen dat drie laagjes zijn.
Da's de truuk, laagjes laagjes laagjes.

Plaats reactie