Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Ervaringen kleding bovenlichaam voor woon-werk

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 dec 2019 09:54

Er is helaas niet makkelijk antwoord op te geven.
Het wisselt erg per dag, bijvoorbeeld wind die het stuk kouder laat aanvoelen of idd regen erbij.

Maar ook hangt het erg van je eigen inspanning af (/met welke hartslag je aan het fietsen bent)
Ik heb zelf soms last dat ik veel te warm gekleed (omdat het 's ochtends bijvoorbeeld rond vriespunt was en dan 's avonds richting 10 graden en wind mee)
Gewoon veel kleding kopen/uitproberen etc.
Maar een windvest werkt voor mij erg goed, kan je eventueel ook nog makkelijk uit doen en opbergen.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 12 dec 2019 16:14

Ik rij de laatste 2 weken met een ondershirt lange mouwen, kort shirt erboven en daarboven fietsregenjas (allemaal decathlon). Nooit koud, vaak zelfs aan de warme kant. Hopelijk ben je hier toch iets mee geholpen.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 12 dec 2019 21:02

Inderdaad. Laagjes! Als het maar lekker strak zit. Ik koop meestal goedkoop spul van de Lidl/Decathlon.
Bovenkleding meestal eenvoudig zomershirtje om het totaal een beetje toonbaar te maken.

DHZer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 04 feb 2020 20:40

Nu we bijna 3 maand verder zijn heb ik het een en ander kunnen testen. Hieronder mijn ervaringen. Volgende kleding heb ik intussen gekocht (Lang gewacht op outletprijzen om het iets betaalbaarder te maken)
  1. castelli perfotto ROS
  2. DHB rain defence polartec
  3. castelli elemento
  4. RH+ code alfa padded

handschoentemperatuur: De castelli elemento en RH+ code alfa zijn fietsjassen die niet volledig winddicht zijn om zo het ademende vermogen te verbeteren. Ze zijn gemaakt van een "donzig" isolatiemateriaal. Voor mij ideaal voor temperaturen rond de 5° (vanaf het moment dat ik handschoenen moet dragen. Kan verschillen van temperatuur). Bij temperaturen rond het vriespunt moet ik gewoon een extra baselayer dragen. De castelli vind ik ietsje warmer dan de RH+ omdat de onderzijde van de armen niet is uitgerust met isolatiemateriaal bij de RH+. Bij de castelli elemento wel. De castelli elemento is nu te koop voor 130EUR bij futurum (normaal 260EUR)

10° (geen handschoentemperatuur). De castelli perfetto ROS is goed voor temperaturen rond de 10°. MAAR de DHB rain defence is véél goedkoper, heeft een betere pasvorm en heeft een VEEL beter ademend vermogen en geeft meer mee. De naam "rain defence" vind ik verkeerd gekozen. Er is de polartec powershield pro stof gebruikt wat eigenlijk een softshell stof is. Niet 100% waterdicht maar wel heel goed winddicht en super ademend vermogen. Al het transpiratievocht wordt zo naar buiten geduwd. Veruit de beste aankoop. De andere DHB polartec jassen heb ik ook gepast maar die bevallen mij veel minder. De event DVstretch stof komt in de buurt van de polartec powershield pro en wordt gebruikt in de agu event thermojack six6. Ook in de solden nu en gelijkaardig aan de dhb rain defence. Wel iets kleinere, pasvorm en iets minder stretch.

Ikzelf merk geen verschil tussen alle baselayers die ik heb. Een dure craft intensity warm of een goedkopere FUTURUM base, of eentje van de decathlon. Ik merk geen verschil.

Conclusie: geef mij maar de castelli elemento en de DHB rain defence.

Nu ik mijn gerief heb voor het bovenlichaam ervaar ik problemen in de liesstreek/onderbuik bij langere tochten (50km) bij handschoentemperaturen waar ik goed doortrap. Mijn lies en buik worden ijskoud. Ik heb er al 2 keer een week "ziek" van geweest (opgeblazen gevoel, de helft minder moeten eten, minder naar WC kunnen, ...). Bij warme temperaturen of bij een lagere intensiteit tijdens koudere temperaturen totaal geen last. Kleed ik mij minder warm aan het bovenlichaam dan hebben mijn borst en rug koud. Windstoppende broek van craft is iets beter maar zeker nog niet perfect. De assos LL.Mille is de enige broek die ik vind met een dikke, niet volledig winddichte voering t.h.v. de lies. Wachten op een korting dus voor een broek.
Laatst gewijzigd door DHZer op 08 feb 2020 07:33, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 05 feb 2020 07:26

Hier het vreemde verschijnsel dat ik het in de ochtend veel warmer (lees zweet) heb dan op de terugweg met dezelfde kleding en zelfs met lagere snelheid in de ochtend. Dit is soms knap lastig om met de juiste kleding op pad te gaan.
Hoe dit kan vraag ik me al jaren af. Nee, ik werk niet op een berg ;)
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 05 feb 2020 19:00

Komt dat niet doordat je eerst ontbijt en dan gaat fietsen?
Ik heb zelf het gevoel dat als ik fiets na mijn ontbijt ik daarmee mijn verbranding aanzet en het ook warmer heb op de fiets dan wanneer ik zonder ontbijt op de fiets stap.
‘S avonds eet je meestal niet vlak voor het fietsen en heb je dat effect dus niet.
Ik heb een erg hoge verbranding dus voel het ook echt als ik net geluncht heb. Dan breekt het zweet me nog net niet uit.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 06 feb 2020 07:13

bakboord1 schreef: 05 feb 2020 19:00 Komt dat niet doordat je eerst ontbijt en dan gaat fietsen? ........
Hey, nog nooit bij stilgestaan. Het klopt inderdaad dat ik direct na het ontbijt op de fiets stap.
Ik ga het eens proberen om te draaien.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

hayes

hayes 06 feb 2020 20:37

Ik draag eigenlijk pas m'n winterbroek (heb er 1tje) als de temperatuur rond de 0°c draait. Tussen 0 en 5 durf ik een heel dunne buff in m'n broek steken zodat mijn kleine sportman niet té koud krijgt ;)

Qua baseslayers merk ik ook niet zo veel. Ik heb wel nog nooit een dure baselayer gekocht. Maar 50 tot 75 euro voor een base layer, dat ga ik niet doen. Ik heb nu dus Kipsta undershirts (in solden gekocht) en in het tussen seizoen ondershirts van Aliexpress voor 6 euro. Toegegeven, soms durf ik er twee boven elkaar dragen.

We komen nu langzaamaan in de periode dat er tussen morgen en namiddag 10 graden verschil kan zijn. Dat is altijd even zoeken. Laagje meer of minder, warme winterjas, of tussenseizoen jas en een laagje extra?

En zo houden we onszelf weer bezig :lol: :lol:

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 07 feb 2020 21:58

DHZer schreef: 04 feb 2020 20:40 Nu we bijna 3 maand verder zijn heb ik het een en ander kunnen testen. Hieronder mijn ervaringen. Volgende kleding heb ik intussen gekocht (Lang gewacht op outletprijzen om het iets betaalbaarder te maken)
  1. castelli perfotto ROS
  2. DHB rain defence polartec
  3. castelli elemento
  4. RH+ logo alfa padded
: De castelli elemento en RH+ logo alfa zijn fietsjassen die niet volledig winddicht zijn om zo het ademende vermogen te verbeteren. Ze zijn gemaakt van een "donzig" isolatiemateriaal. Voor mij ideaal voor temperaturen rond de 5° (vanaf het moment dat ik handschoenen moet dragen. Kan verschillen van temperatuur). Bij temperaturen rond het vriespunt moet ik gewoon een extra baselayer dragen. De castelli vind ik ietsje warmer dan de RH+ omdat de onderzijde van de armen niet is uitgerust met isolatiemateriaal bij de RH+. Bij de castelli elemento wel. De castelli elemento is nu te koop voor 130EUR bij futurum (normaal 260EUR)


Conclusie: geef mij maar de castelli elemento en de DHB rain defence.
.
Dank je voor je uitvoerige beschrijving. Zag zojuist dat de castelli elemento nu voor 99 euro te bestellen was, dus maar gedaan. Ben benieuwd of hij mij ook zo goed gaat bevallen. Transpireer snel en veel. Ik ga het ervaren. :winkthumb:

DHZer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 08 feb 2020 07:22

walters schreef: 07 feb 2020 21:58 Dank je voor je uitvoerige beschrijving. Zag zojuist dat de castelli elemento nu voor 99 euro te bestellen was, dus maar gedaan. Ben benieuwd of hij mij ook zo goed gaat bevallen. Transpireer snel en veel. Ik ga het ervaren. :winkthumb:
Ik ben ook benieuwd hoe jij het zal ervaren.

De castelli elemento en RH+ logo alfa padded zijn membraanvrij.

Oh ja. Ik was mijn kleding met Atsko Sport-Wash. Vroeger gebruikte ik gewoon wasmiddel (aldi) maar na een aantal keer dragen stonken mijn baselayers na een rit van 20km. Dit probleem kun je ook oplossen door je baselayers te laten weken in azijnwater (althans mijn ervaring). Natuurlijk had ik nog een product nodig om mijn kleding met een membraan te wassen zonder het membraan te "verstoppen". Toen kwam ik uit bij de atsko sport-wash. Geschikt voor kleding met een membraan en ook gewone sportkleding. Nu ook geen stinkende baselayers meer zonder dat ik ze moet laten weken in azijnwater. Wel duurder dan azijnwater en standaard wasmiddel maar veel goedkoper dan de nikwax.

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 24 feb 2020 10:37

Ik heb zonet de Castelli alpha ros light jacket aangeschaft voor woon-werkverkeer. Voorheen droeg ik een gewoon jasje en kwam ik steeds bezweet op locatie, niet ideaal. Ook bij felle regenbuien liep het vlot door mijn jas heen. Tijd dus voor een kwalitatieve oplossing waarbij ademend vermogen en waterdichtheid de voornaamste criteria zijn. Hierbij is mijn oog dus op de Alpha ros light van Castelli gevallen. Voor weer tussen 0 -10 graden raad ik wel aan een base layer onderaan te doen. vanaf 10 graden is een gewone t-shirt perfect! Het ademend vermogen is verbazingwekkend goed. zweet blijft niet op het lichaam zitten maar kan perfect het lichaam verlaten zonder dat je koude gewaar wordt. Tijdens een felle regenbui zegt castelli dat de alpha ros light, functioneel waterdicht is omdat ze niet durven garanderen dat er nergens een spatje doorkomt. ik kan dat wel garanderen. Geen druppel kwam erdoor en mijn t shirt was bij aankomst op het werk, 100% droog. geen zweet en geen regen. (en dan fiets ik gemiddeld geen 14 kmh maar toch 28.
algemeen besluit, niet de goedkoopste (op wiggle gekocht voor €147) maar elke euro waard :)
(pasvorm is zoals geweten bij castelli, 1 maatje groter dan je normale kledij. L past mij perfect (1.82m en 75kg).
It's just a hill - Get over it

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 563
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 24 feb 2020 15:41

Ik heb gisterochtend 1.5uur met precies dezelfde jas gefietst in de stromende regen. Helaas kan ik niet bevestigen dat mn shirt droog is gebleven.
Voor af en toe wat regen werkt het perfect.

Plaats reactie