Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Lange winterbroek

kiter
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 apr 2011 09:56

kiter 23 nov 2019 15:33

Beste fietsers,

Ik ben momenteel opzoek naar een lange winterbroek.
Ik heb het forum al een beetje bekeken, maar nog niet echt de juiste informatie gevonden. vandaar deze post.

Probleem is dat ik de bomen door het bos niet meer zie met al die merken, en types.

Op zich rij ik natuurlijk zomers in korte broek, als het iets kouder wordt met pijpjes, maar wil dit jaar ook in de winter door fietsen.

Daarom ben ik opzoek naar een lange winterbroek met zeem (heb wel eens een broek zonder zeem over mijn korte broek gehad, maar dat wordt zo vol rondom je kruis...

Hier wat punten voor het maken van mijn keuze:
  • 's winters fiets minder lange stukken (rond de 60km) en zal het tempo ook wat lager liggen
    Ik fiets niet met regen of als er pekel op de weg ligt
    Wind dicht, hoe belangrijk is dat?
    Hoe warm moet een winterbroek zijn...?
    Prijsklasse rond de 100 euro
It zag bijvoorbeeld de volgende broeken (maar sta zeker open voor andere merken/types):
  • RROFORMANCE Bib Tights JORIS Thermo
    RROFORMANCE Bib Tights JORIS Deep Winter
    Castelli Meno 2
    CRAFT IDEAL THERMAL
Graag zie ik jullie input :-)

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 23 nov 2019 15:55

Rij zelf met een Rogelli winterbroek, type moet ik ff nakijken.
Zit prima, voldoet en betaalbaar, dus wat wil je nog meer.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 378
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 23 nov 2019 16:16

Draag een Sportful Fiandre Norain broek. Erg fijne broek moet ik zeggen. Wind en waterdicht, fijne strakke pasvorm. Maar het belangrijkste vind ik wel de zeem. Draag altijd Sportful broeken omdat ik de zeem erg fijn vind, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. Misschien moet je eens kijken naar welke zomerbroeken je erg fijn vind en daar dan een winterversie van kopen.
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 nov 2019 16:22

Ik draag altijd een warme short (Futurum 4seasons) en dan warme beenstukken. Die Norain van Sportfull zijn erg aangenaam maar niet waterdicht na een uur in de regen, de 4seasons beenstukken zijn een stuk zwaarder en iets minder comfortabel maar wel waterdicht (na 3-4 uur in de regen ook niet meer)

Dit trekt veel minder aan de knieën waardoor ik ook in de winter comfortabel zonder kniepijn kan fietsen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 23 nov 2019 16:28

Ik verwijs maar weer eens naar galibier.cc
Ik heb recent beide lange broeken aangeschaft. De energie thermo broek is prima tot een graad of 5. De mistral broek bij temperaturen daaronder en bij koud/nat weer.
De broeken hebben dezelfde, goede zeem.

De mistral broek is gemaakt van een wat stuggere stof (winddicht en waterafstotend), Daar is in de pasvorm rekening mee gehouden. Hij zit minder aansluitend, waardoor je voldoende bewegingsvrijheid houdt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 nov 2019 18:29

Hoe vallen die Galibier broeken? Klein zoals Castelli of passen volwassen mensen er ook in zoals Assos, Futurum, Vermarc?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 nov 2019 18:46

kiter schreef: 23 nov 2019 15:33 Beste fietsers,

Ik ben momenteel opzoek naar een lange winterbroek.
Ik heb het forum al een beetje bekeken, maar nog niet echt de juiste informatie gevonden. vandaar deze post.

Probleem is dat ik de bomen door het bos niet meer zie met al die merken, en types.

Op zich rij ik natuurlijk zomers in korte broek, als het iets kouder wordt met pijpjes, maar wil dit jaar ook in de winter door fietsen.

Daarom ben ik opzoek naar een lange winterbroek met zeem (heb wel eens een broek zonder zeem over mijn korte broek gehad, maar dat wordt zo vol rondom je kruis...

Hier wat punten voor het maken van mijn keuze:
  • 's winters fiets minder lange stukken (rond de 60km) en zal het tempo ook wat lager liggen
    Ik fiets niet met regen of als er pekel op de weg ligt
    Wind dicht, hoe belangrijk is dat?
    Hoe warm moet een winterbroek zijn...?
    Prijsklasse rond de 100 euro
It zag bijvoorbeeld de volgende broeken (maar sta zeker open voor andere merken/types):
  • RROFORMANCE Bib Tights JORIS Thermo
    RROFORMANCE Bib Tights JORIS Deep Winter
    Castelli Meno 2
    CRAFT IDEAL THERMAL
Graag zie ik jullie input :-)
Niet moeilijk doen gewoon Ekoi.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 23 nov 2019 18:53

TL@ schreef: 23 nov 2019 18:29 Hoe vallen die Galibier broeken? Klein zoals Castelli of passen volwassen mensen er ook in zoals Assos, Futurum, Vermarc?
Ik ben ongeveer 180, wat korte benen en weeg 81-82 kg. Heb de broeken in L. Een oude Assos (korte) broek heb ik ook in L. Vermarc idem. Futurum weet ik niet.

Maar ze verzenden gratis. Past het niet kun je probleemloos retourneren. Kost het je alleen de verzendkosten terug.
Gezien de prijs-kwaliteit wat mij betreft de moeite van een experiment waard.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 nov 2019 19:04

Ik rijd in de winter met korte (winter-) broek en beenstukken.

- Castelli Omloop Thermal bibshort
- Castelli Nanoflex 2 bibshort
- Alé Solid Winter bibshort
I know myself like no one else
Nothing to defend

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 23 nov 2019 19:34

Ik kan toch wel winddicht aanraden hoor. Mijne zijn niet winddicht en zonder beenstukken eronder heb ik toch vaak koud als het maar 5 graden is.

Niet dat ik helemaal koud heb, maar wel genoeg om pijn te krijgen aan pezen en gewrichten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 nov 2019 19:51

Ik moet de winddichte broek nog tegen komen die niet stug is. Zelf toch al heel wat winters op de fiets gezeten, maar nog nooit een winddichte broek gevonden die ik fijn genoeg vond. Grootste deel van de winter rij ik al jaren met No-Rain beenstukken en een korte gevoerde koersbroek (ook bijv Sportful No-rain). 2 lagen over m'n knieën heb ik enkel in extreme gevallen gedaan, denk aan -5 of kouder (zonder zon), ideaal vind ik die 2 lagen niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 nov 2019 20:37

Het ligt er een beetje aan hoe kouwelijk je bent. Je benen doen het werk, dus die worden bij de meeste fietsers vanzelf wel warm. Voor de meeste winterdagen heb ik genoeg aan een dunne Agu Inverno.

Plaats reactie